Diferencies ente revisiones de «Probabilidá»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-(E|e)staunidense +\1stauxunidense)
m «sucesiv(o|a|mente)» => «socesiv(o|a|mente)»
Llinia 149:
Puede dicise que nun esiste una cosa llamada probabilidá. Tamién puede dicise que la probabilidá ye la midida del nuesu grau d'incertidume, o esto ye, el grau de la nuesa ignorancia dada una situación. Poro, puede haber una probabilidá de 1 ente 52 de que la primer carta nuna baraxa seya la ''J'' de diamantes. Sicasí, si unu mira la primer carta y reemplazar, entós la probabilidá ye o bien 100% ó 0%, y l'elección correcta pue ser fecha con precisión pol que ve la carta. La física moderna apurre exemplos importantes de situaciones deterministes onde namái la descripción probabilística ye facedera por cuenta d'información incompleta y la complexidá d'un sistema según exemplos de fenómenos realmente aleatorios.
 
Nun universu determinista, basáu nos conceutos [[mecánica newtoniana|newtonianos]], nun hai probabilidá si conocen toles condiciones. Nel casu d'una ruleta, si la fuerza de la mano y el periodu d'esta fuerza ye conocíu, entós el númberu onde la bola va parar va ser seguru. Naturalmente, esto tamién supon la conocencia de la inercia y el resfregón de la ruleta, el pesu, llisura y redondez de la bola, les variaciones na velocidá de la mano mientres el movimientu y asina sucesivamentesocesivamente. Una descripción probabilística puede entós ser más práctica que la mecánica newtoniana p'analizar el modelu de les salíes de llanzamientos repitíos de la ruleta. Los físicos atopar cola mesma situación na [[teoría cinética]] de los gases, onde'l sistema determinístico ''en principiu'', ye tan complexu (col númberu de molécules típicamente del orde de magnitú de la [[constante de Avogadro]] <math>6\cdot 10^{23}</math>) que namái la descripción estadística de les sos propiedaes ye vidable.
 
La [[mecánica cuántica]], debíu al [[principiu d'indetermín de Heisenberg]], namái puede ser descrita anguaño al traviés de distribuciones de probabilidá, lo que-y da una gran importancia a les descripciones probabilísticas. Dellos científicos falen de la espulsión del paraísu.{{demostrar}} Otros nun se conformen cola perda del determinismu. [[Albert Einstein]] [[:de:Albert Einstein#Quellenangaben und Anmerkungen|comentó]] bárbaro nuna carta a [[Max Born]]: ''Jedenfalls bin ich überzeugt, daß der Alte nicht würfelt.'' (''Toi convencíu de que Divos nun tira'l dadu''). Sicasí anguaño nun esiste un mediu meyor pa describir la física cuántica si nun ye al traviés de la teoría de la probabilidá. Muncha xente anguaño confunde'l fechu de que la mecánica cuántica descríbese al traviés de distribuciones de probabilidá col camientu de que ye por ello un procesu aleatoriu, cuando la mecánica cuántica ye probabilística non pol fechu de que siga procesos aleatorios sinón pol fechu de nun poder determinar con precisión los sos parámetros fundamentales, lo que imposibilita la creación d'un sistema d'ecuaciones determinista.