Diferencies ente revisiones de «Lliteratura árabe»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Bagdad +Bagdag)
Llinia 46:
Dalgunes de les primeres obres qu'estudiaron la llingua árabe empecipiar en nome del islam. La tradición cunta qu'el [[califa]] [[Ali]], en lleendo un ''Corán'' con erros, encamentó a [[Abu al-aswad al-Du'ali]] a escribir una obra na que se codificase la [[gramática]] del árabe. [[Khalil ibn Ahmad]], más palantre, escribiría ''Kitab al-Ayn'', el primer diccionariu d'árabe, xuntu con obres sobre [[prosodia]] y música, y el so pupilu [[Sibawayh]] produciría la obra más respetada de gramática árabe, conocida a cencielles como ''al-Kitab'' o ''El Llibru''.
 
Otros califes exercieron la so influencia sobre l'árabe como por casu [['Abd al-Malik]] al convertilo na llingua oficial de l'alministración del nuevu imperiu, y [[al-Ma'mun]] construyendo la ''Bayt al-Hikma'' o [[Casa de la Sabiduría]], en [[BagdadBagdag]], pa la investigación y l'ellaboración de traducciones. [[Basora]] y [[Kufa]] fueron otros dos importantes llugares d'intelectualidá nel mundu árabe primitivu, ente los qu'esistió una fuerte rivalidá.
 
Les instituciones creaes originariamente pa investigar en fondura la relixón islámica fueron de gran importancia tamién nel estudiu de munches otres temes. El califa [[Hisham ibn Abd al-Malik]] foi una ferramienta al serviciu del arriquecimientu de la lliteratura al dar instrucciones a los estudiosos por que traduxeren distintes obres al árabe. La primera foi, probablemente, la correspondencia de [[Aristóteles]] con [[Alejandro'l Grande]], traducida por [[Salm Abu al-'Nala']]. D'Oriente, y nun xéneru lliterariu bien distintu, [[Abdullah Ibn al-Muqaffa]] tradució les fábules d'animales del ''[[Panchatantra]]''. Estes traducciones, especialmente les de la [[antigua Grecia]], circularíen pol ámbitu intelectual européu mientres la [[Edá Media]] y les obres seríen reintroducíes de nuevu n'Europa per primer vegada a partir de les versiones n'árabe.
Llinia 61:
=== Escoyetes y manuales ===
 
A finales del [[sieglu IX]], [[Ibn al-Nadim]], un llibreru de [[BagdadBagdag]], compiló una obra crucial pal estudiu de la lliteratura árabe: ''Kitab al-Fihrist'', un catálogu de tolos llibros a la vienta en Bagdad, polo qu'ufierta un fascinante panorama del estáu de la lliteratura nesa dómina.
 
Una de les formes más comunes de lliteratura mientres el periodu [[Abbasí|Califato Abbasí]] foi la compilación. Tratar de colecciones de fechos, idees, hestories instructives y poemes, que trataben sobre un mesmu tópicu y que cubríen temes tan diverses como la casa y el xardín, les muyeres, los intrusos, los ciegos, la envidia, los animales y l'avaricia. Les últimes trés compilaciones fueron escrites por [[al-Jahiz]], el reconocíu maestru del xéneru. Estes colecciones fueron importantes pa tou ''[[nadim]]'', un asistente d'un xefe o noble que la so función yera, n'ocasiones, acompañar a este con hestories ya informaciones pa entretene-y o aconseya-y.
Llinia 76:
[[Ibn Khurradadhbih]], probablemente un oficial del serviciu postal, escribió unu de los primeros llibros de viaxes, xéneru que aportaría a popular na lliteratura árabe con obres de [[ibn Hawqal]], [[ibn Fadlan]], [[al-Istakhri]], [[al-Muqaddasi]], [[al-Idrisi]] y, especialmente, colos famosos viaxes de [[ibn Battutah]]. Estos apurriríen una fascinante visión de les múltiples cultures de too el mundu islámicu, ufiertando tamién perspectives musulmanes sobre pueblos y xentes non musulmanes nes llendes del imperiu. Otra manera, estes obres reflexen la importancia de la tradición nel pueblu musulmán ya inclúin numberosos datos xeográficos y hestóricos.
 
Dellos escritores concentráronse namái na hestoria, como [[al-Yá'qubi]] y [[Muhammad ibn Jarir al-Tabari|al-Tabari]]; otros, pela so parte, centrar en periodos o aspeutos concretos d'esa hestoria, como ye'l casu de [[ibn al-Azraq]], con una hestoria de la [[Meca]], y [[ibn Abi Tahir Tayfur]], al escribir una hestoria de [[BagdadBagdag]]. L'historiador consideráu como'l más grande del mundu árabe ye [[Ibn Jaldún]], que la so historia ''[[Muqaddimah]]'' centrar na sociedá, constituyendo un testu fundacional de la [[socioloxía]] y la [[economía]].
 
=== Diarios ===