Diferencies ente revisiones de «Crisis de los misiles en Cuba»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\bde \[\[([^\]]*?\|[A|Á|a|á|E|É|e|é|I|Í|i|í|O|Ó|o|ó|U|Ú|u|ú].*?)\]\] +d'\1)
m correiciones
Llinia 43:
Los oríxenes del conflictu moren na siguiente cadena de fechos:
 
# Dende 1959, la [[Revolución Cubana]] impulsó delles midíes de calter popular dalgunes de les cualos, como la [[Llei de Reforma Agraria]], afectaron intereses estauxunidenses na isla. Como respuesta, l'alministración de [[Eisenhower]] empecipió una [[axenda política]] dirixida a derrocar el [[Réxime políticu|réxime]] popular acabante instaurar. Ésta entendía'l bloquéu económicu, propaganda contrarrevolucionaria, fomentu y sofitu de grupos armaos dientro de Cuba contrarios al nuevu gobiernu de [[Fidel Capo]], sabotaxes a instalaciones económiques y civiles, filtración d'espíes; ataques pirates, quemes de campos de caña d'azucre, intentos d'asesinatu a los sos principales líderes; violaciones del espaciu aéreo y naval por aviones y navíos de guerra estauxunidenses. Y, finalmente, poner en marcha un plan pa invadir militarmente la islaislla utilizando exiliados cubanos y mercenarios llatinoamericanos. Anque participaríen pilotos de guerra estauxunidenses, nun taba prevista la intervención directa del exércitu d'Estaos Xuníos.
# La derrota sufierta pola alministración [[John F. Kennedy|Kennedy]] nel intentu d'[[Invasión de Badea de Cochinos|invadir Cuba]], utilizando un desembarco de disidentes entrenaos pola [[CIA]] por [[Badea de Cochinos]]. La respuesta militar desencadenada por Cuba so la dirección de Fidel Castro ganó la invasión en menos de 72 hores.
# Como respuesta al fracasu de Badea de Cochinos, Estaos Xuníos punxo en marcha la [[Operación Mangosta]]. Ésta constituyía, ente otres coses, un plan secretu d'invasión militar a Cuba, pero agora de manera directa utilizando l'exércitu estauxunidense. Entamábase empecipiar el conflictu por aciu una prevocación tipu [[USS Maine (ACR-1)|USS Maine]] que tuviera llugar na Base Naval de Guantánamo o nes agües xurisdiccionales de Cuba.
# Los servicios d'Intelixencia de la [[Xunión Soviética]] detecten el plan d'invasión militar inminente y echen voz de a Cuba.
# El líder soviéticu [[Nikita Jrushchov]] aprovechó la coxuntura pa proponer a [[L'Habana]] la instalación en Cuba del [[Misil balísticu d'algame mediu]] [[R-12 Dvina|R-12]] como midida disuasiva contra los planes del gobiernu estauxunidense. Fidel Castro entra en desalcuerdu y diz-y que con esi propósitu, ye preferible un alcuerdu militar ente Cuba y la URSS. En dichu tratáu estableceríase qu'una invasión a Cuba sería equivalente a un ataque directu a la Xunión Soviética, pero Jrushchov nun tuvo d'alcuerdu y aportuna en que la instalación de los misiles non solo sirviría pa protexer a Cuba, sinón tamién p'aumentar la capacidá defensiva de too el bloque socialista. El líder cubanu acepta, pero suxure que'l treslláu y l'instalación de los cohetes realizar de forma pública. Sicasí, los soviéticos negar a faelo primero que los cohetes queden totalmente operativos.
# Pola so cercanía a Estaos Xuníos, una base de misiles d'esti tipu potencialmente podía frayar a aquel país, compensando la escasa provisión soviética de misiles d'algame intercontinental, igualando asina l'amenaza que significaba pal pueblu soviéticu los misiles d'algame mediu Jupiter estauxunidenses emplazados en [[Turquía]], estáu fronterizu cola URSS, y na [[República Federal Alemana]]. Por ello, el líder soviéticu Nikita Jrushchov y el so gobiernu decidieron asegurar la islaislla cola instalación de bases de misiles, con capacidá p'algamar Estaos Xuníos y dispuestos pa llevar cabeces nucleares. Daben asina un pasu más na [[carrera armamentista]] que caracterizó'l periodu de la [[guerra fría]] ente estos dos potencies.
# Los soviéticos habíen subestimado la capacidá de los servicios d'Intelixencia de los Estaos Xuníos que nun tardaron en detectar la presencia de les bases de misiles [[R-12]] por aciu violaciones del espaciu aéreu cubanu con aviones espíes [[O-2]].
# Estaos Xuníos pide cuentes a la URSS, pero esta vegada los líderes soviéticos prefieren probar la táctica del engañu y siguir despintando la operación.
Llinia 55:
 
== La ''Operación Anádir'' ==
La "[[Operación Anádir]]" foi'l códigu utilizáu pola [[Xunión Soviética]] pa una operación secreta destinada a esplegar misiles balísticos d'algame mediu, aviones caza, bombarderos y una división d'infantería mecanizada en Cuba y crear una fuerza capaz de prevenir o defender d'una invasión a la islaislla per parte de les Fuerces Armaes de los Estaos Xuníos, dempués revelóse que tamién s'instalaron misiles tácticos nucleares de curtiu algame, que podríen atacar barcos de guerra frente a les mariñes de Cuba, xusto nel momentu d'un desembarco anfibiu sobre la isla. Tres el fracasu de la invasión de exiliados cubanos patrocinada polos EE. UU. na [[Badea de Cochinos]] (abril de [[1961]]), el gobiernu soviéticu dispunxo en mayu de 1962 establecer una fuerza militar en suelu cubanu sol mandu operativu del xeneral Issa Pliyev, veteranu oficial condecoráu de la [[Segunda Guerra Mundial]].
 
Nel marcu de ''Anádir'', ente'l [[17 de xunu]] y el [[22 d'ochobre]] de [[1962]] el gobiernu de la URSS unvió a [[Cuba]] 24 plataformes de llanzamientu, 42 cohetes [[R-12 Dvina|R-12]] (incluyendo seis destinaos a realizar xeres d'entrenamientu), unes 45 ojivas nucleares, 42 bombarderos [[Ilyushin Il-28]], un reximientu d'aviones de caza qu'incluyía a 40 aeronaves [[MiG-21]], dos divisiones de defensa antiaérea soviétiques, cuatro regimientos d'infantería mecanizada, y otres unidaes militares, algamando a unos 47.000 soldaos en total, establecíos en Cuba. [[Nikita Jrushchov]], líder del gobiernu soviéticu, ordenó que l'esplegue bélicu realizar de manera discreta, en contra de los deseos del gobernante cubanu [[Fidel Capo]], quien solicitara un esplegue públicu con fines de [[propaganda]].
Llinia 64:
La instalación del [[Misil balísticu d'algame mediu]] [[R-6 (misil)]] per parte de personal militar soviéticu en [[Cuba]] foi afayada poles fotografíes d'un tipu especial d'avión espía estauxunidense, el [[O-2]], en vuelu sobre Cuba a mediaos de 1962. Analistes de la [[CIA]] señalaron al presidente [[John F. Kennedy]] que les estructures fotografiaes en Cuba paecíen corresponder a instalaciones de misiles tácticos, inda non operatives pero que lo taríen en poco tiempu, lo cual significó pal gobiernu d'EE.XX. una gran esmolición por cuanto apenes 200 kilómetros dixebraben al territoriu estauxunidense (específicamente la península de [[Florida]]) de les mariñes cubanes (distancia que se consideraba fácilmente superable polos misiles soviéticos) y dexaríen ensin respuesta a la defensa d'EE.XX. y los sistemes d'alerta temprano de batalla.
 
El [[22 d'ochobre]] de [[1962]], Kennedy dirixir al públicu estauxunidense con un mensaxe televisáu de 17 minutos. Ellí, faló per primer vegada públicamente d'establecer una [[cuarentena]] y un "cercu naval" alredor de la islaislla de Cuba. Pa cumplir esta midida esplegar barcos y aviones de guerra estauxunidenses nel Mar Caribe a partir del [[23 d'ochobre]], destinaos a exercer un auténticu [[bloquéu (estratexa)|bloquéu aéreu-naval]].
 
Enteráu de lo asocedío, [[Nikita Jrushchov]] dirixió un mensaxe a Kennedy el [[24 d'ochobre]] señalando: «''La URSS ve'l bloquéu como una agresión y nun va instruyir a los barcos que s'esvien''»; pero nes primeres hores de la mañana, los buques soviéticos menguaron la velocidá nos sos desplazamientos escontra [[Cuba]], col fin d'evitar dalgún conflictu mayor, mientres s'abrir les posibilidaes d'una negociación ente les partes.
Llinia 70:
== Participación de la OEA y estaos llatinoamericanos ==
 
Al constatase la instalación de bases de misiles balísticos soviéticos de mediu rangu na islaislla de Cuba, la [[Organización de los Estaos Americanos]] (OEA) so presión estauxunidense, impon sanciones al gobiernu cubanu y determina el bloquéu naval d'aquella nuna operación que se denominó ''Cuarentena'' y que tuvo como oxetivu principal torgar la llegada per vía marítima de los elementos necesarios pa prosiguir el desenvolvimientu de les bases mentaes.
 
Les armaes realizaron una operación combinada na cual participaron los destructores arxentinos, ''Espora'' y ''Rosales'', llegando'l 10 de payares a la base naval de Chaguaramas, na islaislla de [[Isla Trinidá|Trinidá]], pasando a formar parte de la flota combinada estauxunidense-llatinoamericana («Task Force 137», TF-137) al mandu del Contraalmirante [[D. John A. Tyree]].
 
En felicidá llexa integraríense los [[Destructor Clase Nueva Esparta|destructores venezolanos]] ''ARV D-11 Nueva Esparta'' y ''ARV D-21 Zulia'', les fragates dominicanes ''Santana'' y ''Luperón'', el destructor ''USS Mullinix''.
Llinia 83:
Sicasí, el [[26 d'ochobre]] el gobiernu soviéticu unviaba a Washington D.C. un mensaxe personal de [[Nikita Jrushchov|Jruschov]] a Kennedy pa llegar a un alcuerdu: los buques soviéticos retiraríense si'l gobiernu estauxunidense llanzaba una declaración pública arrenunciando a derrocar al réxime de [[Fidel Capo]] y ufiertando nun patrocinar nengún ataque bélicu con esi fin.
 
El sábadu [[27 d'ochobre]] de [[1962]], la defensa antiaérea soviética aparcada en suelu cubanu, llogró detectar ya interceptar un avión espía estauxunidense tipu ''[[O-2]]'', que foi baltáu por un [[misil tierra-enrite]] cuando espiaba l'oriente de la islaislla de [[Cuba]], aumentando entá más la tensión, pero na mañana del mesmu día 27 d'ochobre, [[Nikita Jrushchov|Jrushchov]] propunxo a [[John F. Kennedy|Kennedy]] l'esmantelamientu de les bases soviétiques de misiles nucleares en [[Cuba]], en cuenta de la garantía formal y público de que [[Estaos Xuníos]] nun realizaría nin sofitaría una invasión al territoriu cubanu.
 
Amás, la propuesta soviética establecía que los Estaos Xuníos tamién deberíen a cambéu executar l'esmantelamientu de les bases de [[misil nuclear|misiles nucleares]] estauxunidenses asitiaes en territoriu de [[Turquía]], país fronterizu cola URSS. Tamién se pidía'l retiru del [[Misil balísticu d'algame mediu]] [[PGM-19 Jupiter]] que los estauxunidenses calteníen nel sur de [[Italia]].
Llinia 91:
Tres les negociaciones secretes, [[John F. Kennedy|Kennedy]] y el so gabinete aceptaron la ufierta soviética na madrugada del domingu [[28 d'ochobre]] de llombu de Fidel Castro. Esti alcuerdu conocióse más tarde, yá que Kennedy aceptar cola condición de nun invadir Cuba nin sofitar grupu dalgunu con esa intención. L'esmantelamientu del [[Misil balísticu d'algame mediu]] PGM-19 Jupiter de [[Turquía]] nun foi fechu públicu hasta que se llevó a cabu seis meses dempués.
 
Nos primeros díes de payares, l'espionaxe aéreu estauxunidense amosó que buques soviéticos cargaben el [[armamentu nuclear]] esplegáu hasta entós en Cuba, acreditando'l cumplimientu del alcuerdu del 28 d'ochobre. El [[20 de payares]] el gobiernu d'EE.XX. punxo fin a los sos patrullajes navales alredor de Cuba, y dos díes depués el primer ministru soviéticu [[Anastás Mikoyán]] visitó [[L'Habana]] informando al réxime de Castru que la presencia militar soviética siguiría en Cuba pero namái dotada de [[armes convencionales]], retirando la URSS tol so [[armamentu nuclear]] y el [[Misil balísticu d'algame mediu]] de la islaislla a pesar de les anovaes solicitúes del gobiernu cubanu en sentíu contrariu.
 
== Fin de la crisis ==