Diferencies ente revisiones de «San Bartolomé de Tirajana»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m correiciones
Llinia 3:
{{llocalidá}}
 
'''San Bartolomé de Tirajana''' ye un conceyu español perteneciente a la [[provincia de Les Palmes]], al sur de la islaislla de [[Gran Canaria]], [[Canaries]].
 
Presenta forma triangular, con un vértiz nel interior de la islaislla (a una altitú de 1.900 [[msnm]]) y una ancha base que toma bona parte del mariniegu sur de [[Gran Canaria]]. Ye'l conceyu con mayor superficie de la islaislla cubriendo más de la so quinta parte, y tamién el conceyu d'España con más pernoctaciones (INE 2009).
 
La capital del conceyu ye San Bartolomé de Tirajana, asitiada na llamada caldera de Les Tirajanas.
Llinia 13:
Nesti conceyu atopa'l primer destín mundial na ufierta d'apartamentos y bungalows, Maspalomas, un llugar que llogró asitiase a partir de los años 60 y mientres delles décades nel cumal del turismu arriendes del so modelu urbanísticu inicial.
 
Nel añu 2012 San Bartolomé de Tirajana en Gran Canaria, al pie de los conceyos de Mogán, tamién en Gran Canaria y Tíes, na islaislla de Lanzarote, quedaron a la cabeza de la ocupación d'apartamentos n'España.<ref>[http://www.residentecanario.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1686&Itemid=165 ResidenteCanario.com]</ref>
 
== Núcleos urbanos y rurales ==
 
Un altu númberu de llocalidaes turístiques de la islaislla atópase na mariña del conceyu de San Bartolomé de Tirajana. De norte a sur, sobresalen Badea Feliz, Sablera de la Águila, San Agustín, Sablera del Inglés, [[Maspalomas]], Meloneras y Pasito Blanco.
 
Los núcleos de Les Meloneras y Pasiquín Blanco instálense sobre les sableres homónimes y caracterícense pol so marcáu calter turísticu. Centros comerciales, instalaciones alojativas y locales recreativos constitúin la ufierta de servicios. Ye destacable la presencia del Palaciu de Convenciones y Congresos en Les Meloneras, abiertu en 2008, qu'imprime al paisaxe un ciertu calter vanguardista.
Llinia 28:
El centru de la mariña del conceyu caracterizar poles sos sableres, bien llargues y anches, de sable doráu, y pol famosu y espectacular campu de dunes de Maspalomas y la so llamarga d'agua salobre y l'Oasis-Palmeral (parque natural). [[Archivu:Duna costera.jpg|350px|right|Dunes de Maspalomas, na sablera de Maspalomas|thumb]]
 
L'estremu norte de la mariña ye pela cueta cascayosu, y l'estremu sur ye cantil. Percima de la mariña estiende una amplia enllanada mariniega (casi a nivel del mar nel Campu Internacional de Maspalomas, daqué más alzada en Sablera del Inglés), dafechu urbanizada, qu'adulces va alzándose para, derrota por fondos ribayos, dirixise escontra los montes del centru de la islaislla (otru parque natural). El turismu ye'l monocultivu de la zona costera, ente que conforme xubimos, apréciase un tiempu más frescu, una tierra más fértil y una mayor actividá agrícola.
 
Terrenes rústicos (29.615 hectárees), estremaos en 9.369 parceles catastrales: camperes y terrenes incultos 85,90%; especies maderables de crecedera lenta: 9,5%; regadíos, 2,3%; frutales, 1,1%, cultivos de secanu, 1%. (Fonte: Catastru, 2009)
Llinia 36:
Esta zona ye deseyada polos amantes de la naturaleza que pueden percorrela a cuerpu, en bicicleta o a caballu. Esiste una trupa rede viaria de dellos kilómetros constituyida por siendes prehispániques, senderos forestales, caminos reales y de ferradura, qu'escurren por un relieve abrupto travesando los más variaos ecosistemes y sosprendiendo al caminante con intereses xeolóxicos y restos arqueolóxicos.<ref>[http://turismo.maspalomas.com/botes-mochila.shtml Conceyalía de Turismu del Ayto. de la Villa de San Bartolomé de Tirajana]</ref>
 
Les condiciones climátiques vienen daes pola posición a sotaventu de la islaislla y, por tanto, al resguardu de los vientos húmedos del nordés. Ello da llugar a unes precipitaciones escasu y concentráu nos meses del iviernu y a unes temperatures prestoses prácticamente tol añu. En febreru ye cuando fai relativamente daqué más de fríu. Pela nueche pueden baxar les temperatures hasta los 13 graos y per el día hasta los 20. Mientres los meses de branu, xunetu y agostu, puede haber díes d'enforma calor o asoria. Ello xustifica que la temporada alta turística estender dende setiembre-ochobre hasta abril, dómina del añu nel que les nidies temperatures converten a la islaislla nun apreciáu, seguro y cercanu destín turísticu pal turismu européu.
 
== El Conceyu de San Bartolomé de Tirajana ==
Llinia 70:
=== La Conquista y el sieglu XV ===
 
* Nel día de San Bartolomé de 1479, los castellanos empobinaos pol Obispu Juan de Fríes y el Capitán Pedro Hernández Cabrón sufrieron una seria derrota nes cercaníes de la Caldera de Tirajana (polo que prometieron al Santu una Ilesia si finalmente yéra-yos aparente), pero en 1484 la conquista de la islaislla completárase prácticamente poles tropes de los Reis Católicos sol mandu de Pedro de Vera. Los últimos intentos de resistencia de los pobladores aboríxenes producir nes zones montascoses de los conceyos de San Bartolomé de Tirajana y Santa Lucía de Tirajana, nel llugar denomináu "Ansite". L'actual "Fortaleza de Ansite" ye namái unu de los posibles allugamientos de tales últimos llugares d'abelugu, esactamente nun se sabe'l so localización. Vista la inutilidá de la defensa, y obligaos pol fame y la superioridá militar de los sos oponentes, dalgunos suicidáronse tirándose polos riscos, y otros apurriéronse. Capitularon el 16 de marzu de 1485, dando fin a la conquista de la isla.
* Los aboríxenes del conceyu beneficiar tres la conquista de la orde de los Reis Católicos de respetar nes islles realengas (Gran Canaria, La Palma y Tenerife), la llibertá de los aboríxenes que fueren "de paces" y que tuvieren "instruyíos nel cristianismu o en víes d'ello"; pero a los "de guerra" yera llegal amenorgalos a esclavitú; ante dalguno abusos de dellos mandos, qu'intentaben esclavizar illegalmente a aboríxenes pacíficos, los Reis Católicos intervienieron nel so favor per mediu de los sos oficiales y procuradores.
* La contorna de "Los Tirajanas pasó a ser parte del del Señoríu de Agüimes (lo que depués sería'l conceyu de Santo Lucía de Tirajana), con frontera xurisdiccional nel ribayu de Tirajana. Cuidao que Gran Canaria yera una islaislla de "realengo" (conquistada non por nobles con concesión real, sinón directamente pola Corona) yá antes de la culminación de la conquista, Pedro de Vera empezó a faer repartimientos de tierres en propiedá per encargu de los Reis Católicos (ente los participantes o financiadores de la conquista, "según el so merecimientu y estáu"), que terminaron l'añu de la Conquista, pero revisáronse darréu por comisionados reales ante los abusos ya inxusticies cometíos. Tirajana partióse a la fin, formando'l tercer distritu de repartida. Non tola tierra del distritu partióse, quedando grandes zones de propiedá real y usu comunal.
* En 1494, los Reis Católicos otorguen graciosamente el Fueru de Gran Canaria, siguiendo'l modelu de los fueros castellanos, pero sobremanera de los de Sevilla y l'acabante conquistar Granada. Nel citáu fueru, en cuenta de contener un llistáu de derechos o privilexos pa los habitantes aforados, regulábase la organización territorial de la isla, con dellos cargos decisivos directamente nomaos pol Rei y otros polos pobladores. Se instituyó un Cabildru, con see en Les Palmes de GC., que rexía sobre tou la isla. Nos pueblos con parroquia propia, esistía amás un alcalde "pedáneo" o "real" (nomáu pol Correxidor, Cabildru, l'Audiencia o conjuntamente por dellos d'estos, en distintos períodos), dos "diputaos del común" (escoyíos dende 1766), y un "síndicu personero".
* Dende'l puntu de vista eclesiásticu, la islaislla foi estremada tres la conquista en trés "beneficios eclesiásticos": Les Palmes, Gáldar y Telde, dependiendo San Bartolomé de Tirajana del de Telde; darréu en caúna de tales zones fuéronse creando parroqias col tiempu. Namás conquistase'l conceyu, empecípiase la construcción de la Ilesia en San Bartolomé de Tirajana/Tunte, que se caltién con un magníficu techu artesonado mudéxar.
 
=== Sieglu XVI ===
Llinia 82:
* Nel sieglu XVI y nel siguiente produzse la manumisión de los negros que trabayaben nos plantíos de caña. Pasen a ser llibres, pero d'una clase social inferior. Adulces vase produciendo'l mestizaje ente los habitantes d'orixe hispanu, prehispánicu, negros y moriscos.
* La ganadería céntrase sobremanera na ganadería caprina. Nel sieglu XVI apaecen el ganáu ovín y los camellos, siendo sustituyíos pasu ente pasu polos caballos, vaques y pollinos.cebada y el trigu. Otru cultivu igualmente importante nel sieglu XVI foi la caña d'azucre, que la so producción destinar a la esportación escontra mercaos como les colonies d'América y ciudaes comerciales de Flandes, dando grandes beneficios.
* La sablera de Maspalomas sirvía como puertu natural y pollo yeren transitaes por barcos pesqueros, barcos que tresportaben madera de los montes del llugar a otros puertos de la islaislla o fora de la isla, o barcos que faíen la ruta a les indies, como Colón nel so cuartu viaxe en 1502. Los pirates (ingleses, holandeses, franceses o turcos) visitaron la mariña dende'l sieglu XVI hasta'l primer terciu del sieglu XIX; l'holandés Peter Van der Does tres el so intentu atayáu d'invasión de la islaislla en 1599, desembarcó en Maspalomas pa soterrar a los sos muertos y abastecese d'agua y lleña.
 
=== Sieglu XVII ===
Llinia 127:
[[Archivu:TemploEcomenicoPlayaDelInglesGC.jpg|Templu Ecuménicu en Sablera del Inglés. |thumb]]
* 1968: Empecípiase la construcción del templu cristano-ecuménicu “El Salvador”, del Arquiteutu D. Manuel de la Peña Suárez. La edificación rematar nel añu 1971.
* L'autopista de gran capacidá GC-1, Les Palmes de Gran Canaria - Arguineguín foi executada en distintes fases dende la década de los 70 hasta los 90 (darréu foi enanchada y allargada hasta Mogán), escurre prácticamente paralelos a l'antigua C-812, estableciendo ente dambes infraestructures un corredor integral de tresporte per carretera que constitúi na actualidá la principal vía de comunicación ente la capital de la islaislla y l'Aeropuertu con tola zona Sur de Gran Canaria.
 
== Xacimientos arqueolóxicos ==