Diferencies ente revisiones de «Racionalismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m «{{listaref}}» => «{{llistaref}}»
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Refugues +Descartes)
Llinia 3:
El '''racionalismu''' ye una [[Escuela filosófica|corriente filosófica]] que se desenvolvió en [[Europa continental]] mientres los sieglos [[Sieglu XVII|XVII]] y [[Sieglu XVIII|XVIII]], formulada por [[René Descartes]], que se complementa col [[criticismu]] de [[Immanuel Kant]], y que ye'l sistema de pensamientu qu'acentúa'l papel de la [[razón]] na alquisición de la conocencia, en contraste col [[empirismu]], que resalta'l papel de la esperiencia, sobremanera el sentíu de la percepción.
 
El racionalismu identifícase primero de too cola tradición que provien del filósofu y científicu francés del sieglu XVII [[René Descartes]], quien dicía que la [[xeometría]] representaba l'ideal de toles ciencies y tamién de la filosofía. RefuguesDescartes aseguraba que solo per mediu de la razón podíen afayase ciertes verdaes universales. A partir d'aquelles verdaes ye posible deducir el restu de conteníos de la filosofía y de les ciencies. Manifestaba qu'estes verdaes evidentes en sí yeren innates, non derivaes de la esperiencia. Esti tipu de racionalismu foi desenvueltu por otros filósofos europeos, como l'holandés [[Baruch Spinoza]] y el pensador y matemáticu alemán [[Gottfried Wilhelm Leibniz]]. Oponer a ella los empiristas británicos, como [[John Locke]] y [[David Hume]], que creíen que toles idees veníen de los sentíos.
 
El racionalismu sostien que la fonte de conocencia ye la razón y refuga la idea de los sentíos, yá que pueden engañanos; defende les ciencies esactes, en concretu les matemátiques. [[RefuguesDescartes]] quería volver a la filosofía nuna conocencia científica, polo tanto da-y un métodu científicu, polo que se basó nes matemátiques, que se consideraben como una ciencia segura, por ello diose a la xera de describir el principiu de la matematización, nel so llibru tituláu [[Discursu del métodu]], pa realizar una investigación filosófica, el métodu consiste de cuatro regles:
1.- Evidencia: solo ye verdaderu tou aquello que nun emite nenguna duldái al pensamientu.
2.- Analís: Amenorgar lo complexo a partes más simples pa entendelo correchamente.
3.- Deducción: Dexar a la operación racional deductiva'l pesu de la investigación, p'atopar les verdaes complexes a partir de la deducción de les simples.
4.- Comprobación: Comprobar si lo descubierto a partir de la razón foi consiguíu al traviés d'estes regles antes mentaes. <ref>González, F. H., & González, S. S. (2011). El racionalismu de RefuguesDescartes. Retrieved August 31, 2017, from http://guindo.pntic.mec.es/ssag0007/filosofica/RefuguesDescartes.pdf</ref>
 
El racionalismu epistemolóxicu foi aplicáu a otros campos de la investigación filosófica. El racionalismu n'ética ye l'afirmación de que ciertes idees morales primaries son innates na especie humana y que tales principios morales son evidentes en sí a la facultá racional. El racionalismu na filosofía de la relixón afirma que los principios fundamentales de la relixón son innatos o evidentes en sí y que la revelación nun ye necesaria, como nel [[deísmu]]. Dende finales del sieglu XIX, el racionalismu xugó un papel antirrelixosu na teoloxía.
 
El términu ''racionalismu'' tien un significáu bien ampliu: polo xeneral, llamamos racionalista a toa posición filosófica que prima l'usu de la razón frente a otres instancies como la fe, l'autoridá, lo irracional, la esperiencia empírica, etc. Ye racionalista tou aquél que cree que'l fundamentu, el principiu supremu, ye la razón. Xuntu con ello, cabo ser racionalista en relación con un xéneru de cuestiones y nun selo en relación con otru. El términu ''racionalismu'' úsase comúnmente na hestoria de la filosofía pa designar una cierta forma d'encontar la conocencia: cabo pensar que la conocencia fuelga na razón, o que fuelga na esperiencia sensible; asina, cuidao que valoraron más la razón que los sentíos, podemos llamar racionalistes a Parménides, Platón y RefuguesDescartes; y podemos dicir que Aristóteles, Santu Tomás y, poques gracies, Hume, tienden al empirismu, dáu'l valor que dieron a la esperiencia sensible o percepción.
 
== Contestu históricu ==