Diferencies ente revisiones de «Teatru de l'Antigua Grecia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 14:
Nuna sociedá primitiva na que nun ta institucionalmente asegurada la protección personal, los ritos del suplicante adquieren una estraordinaria importancia. De fechu interprétase como un abominable actu nun apurrir derechu d'acoyida a un suplicante o espulsalo del santuariu onde buscó asilu. Nel teatru abonden les escenes del suplicante que implora l'auxiliu del poderosu, y ye posible que los mesmos autores de traxedia aprovecharen la esistencia d'esti ritual de súplica porque atoparon nél un mecanismu d'enorme impactu escénicu y dramáticu.
 
D'otru llau, el costumes y ritos funerarios de los griegos entraron igualmente de llenu na arquitecturaarquiteutura dramática. La persona que muerre nun va atopar definitivu reposu hasta que-y cumplieren una serie de ritos relixosos rellacionaos col so enterramientu. La nueva [[Antígona]] entiende que tien de dar sepultura al so hermanu [[Polinices]], a pesar d'espresar prohibición del rei [[Creonte]]; en ''[[Les Coéforas]]'' de Tosquilo atopar a un grupu de persones unviaes por [[Clitemestra]] por qu'arramen llibaciones sobre la tumba de Agamenón. Estes y otres práctiques funeraries impliquen un ritual complicáu: les muyeres lloren, cutir el pechu, córtense'l pelo, esgañense los sos vistíos de la qu'entonen berros inarticulaos de tipu «ió», «ió», «ai», «ai», «paián», «paián», mientres arramen llibaciones y presenten les sos ufriendes al muertu. Sía que non, la muerte presentar al griegu como fonte de contaminación ''míasma'' ([[idioma griegu|gr.]] μíασμα, de la que tanto l'individuu como la coleutividá tien de llimpiase por aciu un ritual de purificación. Asina, cuando [[Orestes]] llega a [[Antigua Atenes|Atenes]] dempués d'asesinar a la so madre, los atenienses dan-y acoyida pero nun-y dirixen la palabra, porque inda ta contamináu pol asesinatu. Y nuevamente nel ''[[Edipo Rei (Sófocles)|Edipo Rei]]'' apaez toa una ciudá contaminada porque nella habita un asesín qu'entá nun se sometió al ritual de la purificación. Los ciudadanos alleguen al palaciu de [[Edipo]] como suplicantes con un pidimientu concretu: atopar al causante de la contaminación y espulsalo de la ciudá. Ye un tipu de súplica al empar política y relixosa, yá que nun se trata solo de llograr que torne la prosperidá a [[Tebas (Grecia)|Tebas]], sinón que tien una carga de significación relixosa.
 
==== Les Muses inspiradores ====
Llinia 73:
Pero les fiestes más célebres, les fiestes atenienses por antonomasia, fueron les llamaes Dionisias Ciudadanes o Grandes Dionisias, instituyíes n'honor del dios Dioniso, que la so imaxe yera treslladada dende la ciudá de [[Eléuteras]] ([[Beocia (rexón histórica)|Beocia]]) a Atenes. Sábese qu'en dómina de [[Pisístrato]] ([[sieglu VI a. C.|sieglu VI a. C.]]), el festival había yá alcanzáu notable fama y que la so celebración coincidía col nuesu mes de marzu, dómina en que'l saléu y los viaxes faíense más cómodos y seguros cola llegada de la primavera. La ciudá d'Atenes engalanar pa recibir a embaxadores y aliaos, homes de negocios y políticos a quien l'Estáu condecoraba por dalgún serviciu especial emprestáu en beneficiu d'Atenes. La procesión d'una estatua de Dioniso percorría les cais de la ciudá, acompañada d'un desfile de [[antorcha|antorches]] que llevaben los [[efebu|nuevos n'edá militar]]. Al cortexu sumábense igualmente cortexos de rapaces ([[canéforas]]) con ufriendes pa diversos sacrificios. Caúna de los diez tribus de la ciudá entamaba un coru de cincuenta chicos y otru coru de cincuenta adultos que participaben nel concursu.
 
Polo que se refier a les representaciones dramátiques que teníen llugar mientres estos díes, sábese que [[Aristóteles]] ocupar de rexistrales debidamente por escritu en redol a los años [[330 a. C.|330 a. C.]] D'asemeyáu tenor son les [[didascalias]], inscripciones topaes na falda de la [[Acrópolis]], onde quedaron asitiaos los títulos de les traxedies representaes nes Dionisias, les comedies de les Dionisias y de les Leneas, los nomes de los [[arconte]]s, los nomes de los autores de les pieces dramátiques, etc. Una de les principales inscripciones ta incompleta, y delantre del nome de [[Tosquilo]] (que la so primer victoria nos concursos fechar nel [[484 a. C.|484 a. C.]]) falten unos diez llíneesllinies que teníen de referise a'l autores de traxedia de les Dionisias.
 
Llegó al presente'l testimoniu estraordinariu d'una inscripción, conocida como «[[Crónica de Paros|Marmor Parium]]», afayada na islla de [[Paros]], na que se reproducieron dellos acontecimientos históricos dende la fundación mítica de la ciudá d'Atenes (''c''. [[1580 a. C.|1580 a. C.]]) hasta'l [[263 a. C.|263 a. C.]] aprosimao. Nesi documentu falar de la presentación de ciertos festivales dramáticos nun espaciu de tiempu que va dende l'añu [[580 a. C.|580 a. C.]] al [[508 a. C.|508 a. C.]]. El testu diz asina: