Diferencies ente revisiones de «Indlandsis»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
m Revertíes les ediciones de Tradubot (alderique) hasta la cabera versión de XabatuBot
Etiqueta: Reversión
Llinia 1:
{{referencies|t=20140608043953}}
Un '''''indlandsis''''' (en [[Idioma danés|danés]], «xelu interior»), llamáu davezu en castellán '''casquete glaciar''', y dacuando '''calota de xelu''' o '''capa de xelu''', ye una masa de xelu de gran espesura que cubre una rexón estensa de la superficie [[continente|continental]] nes rexones polares de la Tierra. Alcontrar en [[llatitú]]es estremes con una estensión convencional de más de 50 000 km². N'otres dómines xeolóxicos había un númberu mayor y cubríen una superficie más estensa, pero na actualidá namánamái cubren la [[Antártida]] y [[Groenlandia]]. Nun tien de confundir se esti conceutu nin col de '''[[banquisa]]''', la capa de xelu flotante d'estensión variable que se forma nos mares polares, nin col '''[[casquete polar]]'''.
 
== Descripción y orixe ==
Llinia 10:
Mientres los [[Glaciación|período glaciales]], la estensión de les capes de xelu amplíase considerablemente: nel [[Würm]] o [[wurmiense]], los casquetes estender por [[Europa]] y [[Norteamérica]] hasta unos 45º graos de llatitú.
 
Mientres los períodos tibios o templaos interglaciales, el retrocesu de les capes de xelu dexa señalaes buelgues nel relieve de les tierres remanecíes. De primeres, produzse por [[isostasia]] una lenta elevación del territoriu que tuvo sol xelu, y preséntense formaciones xeofísiques característiques: ''escudos'' —estenses planicies y enllanaes debíes a la fuerte erosión que causa la capa de xelu al avanzar y recular—. Esto apréciase especialmente nel hemisferiu norte, onde destaquen el ''[[Escudu Canadiense]]'' y el ''[[Escudu Bálticu]]'', [[llagos]] glaciares, llombes [[morrena|morrénicas]] (especialmente ''[[drumlin]]s''), valles d'orixe glaciar, [[fiordu|fiordos]]s, ''[[firth]]s'', [[ría|ríes]]s, xigantescos cantares rodaos y —como asocede na [[Patagonia arxentina]]— picachos aisllaos (antiguos ''[[nunatak]]s'') llamaos ''chihuidos''.
 
== Galería d'imaxes ==
<gallery>
ArquivuFicheru:Vatnajökull.jpeg|Imaxe de satélite del [[Vatnajökull]] n'Islandia.
ArquivuFicheru:Austral-Ice.jpg|Corte na capa de xelu antártico.
ArquivuFicheru:Arctic_ice_melt.jpg|Debacle nel Árticu.
ArquivuFicheru:Banquise img 5957.jpg|Xelu nel Atlánticu Norte.
</gallery>
 
Llinia 24:
La capa de xelu antártico constituyóse de primeres como un [[campu de xelu]] a entamos del [[oligocenu]] con períodos de meyora y retrocesu hasta'l [[pliocenu]], cuando los xelos cubrieron la [[M.O.G.]] de la Antártida al allugase ésta pola [[deriva continental]] na área polar meridional.
 
Cubre una área de más de 14 millones de km². Si considérase tamién al xelu marino (flotante), la mesma amplíase a unos 30 millones de km² mientres l'iviernu. A diferencia del xelu glaciario, el xelu marino namánamái tien unos pocos metros d'espesura (usualmente non más de cinco).
 
A última hora, cola so estensión de 14 millones de km², tien 30 millones de [[km³]] de xelu, lo qu'equival al 90&nbsp;% del [[agua duce]] del planeta Tierra. Si la capa de xelu antártico se derritiera, el nivel de los océanos alzaríase 61,1&nbsp;m. Sicasí, esti datu nun tien de ser tomáu de forma alarmista, yá que nun ta previstu qu'esto asoceda nel curtiu o medianu plazu. A pesar d'ello, la contribución de la Antártida a la elevación del nivel del mar podría ser significativa en casu de dilise.
 
== Capa de xelu de Groenlandia ==
Llinia 32:
La capa de xelu groenlandés, tamién llamada ''Sermersuaq'', anguaño tien una estensión de 1,7 millones de kilómetros cuadraos, lo que supon el 82&nbsp;% de la superficie de la isla. El volume de los sos xelos ye de 2,85 millones de kilómetros cúbicos; si fundiera la capa de xelu groenlandés, el nivel de los océanos xubiría 7,2&nbsp;m.
 
== VeaseVer tamién ==
* [[Casquete glaciar]]
* [[Campos de xelu]]
Llinia 44:
[[Categoría:Accidentes glaciales]]
[[Categoría:Cuerpos d'agua]]
[[Categoría:Wikipedia:Correxir traducción]]
 
[[es:Indlandsis]]
[[Categoría:Tradubot 2018]]