Diferencies ente revisiones de «Votu únicu tresferible»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 6:
 
== Terminoloxía ==
Cuando s'usa VUT pa unes eleccioneseleiciones con un únicu ganador, ye equivalente a la [[segunda vuelta instantánea|votación preferencial o Segunda vuelta instantánea]].<ref>{{cita noticia|títulu=Q&A: Electoral reform and proportional representation |editorial=BBC |fecha= 11 de mayu de 2010|url=http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/election_2010/8644480.stm |fechaacceso=13 de mayu de 2010}}</ref> Pa estremales, VUT aplicada a una eleccióneleición con múltiples ganadores suelse denominar '''representación proporcional al traviés de votu únicu tresferible'''. ''VUT'' xeneralmente refierse a la versión multiganador, tal que lo fai nesti artículu. N'Australia conózse-y como'l '''métodu proporcional Hare-Clark''', ente que n'otros países como Estaos Xuníos puede ser conocíu por otres denominación como '''votu con opciones''' o '''votu preferencial'''.
 
El fechu de que sía un sistema de votu estendíu fundamentalmente en países de fala inglesa nun ayudar a qu'esista una terminoloxía equivalente asitiada n'español.
Llinia 21:
 
=== Establecimientu de la cuota ===
Nuna eleccióneleición por aciu VUT, un candidatu precisa un mínimu númberu de votos (la cuota o estragal) pa ser escoyíu. Esisten distintes cuotes, pero la más común ye la [[cuota Droop]], que se calcula por aciu la fórmula:
 
<small>
:<math>\mbox{votos necesarios pa ganar} = \left({{\rm \mbox{votos emitíos válidos}} \over {\rm \mbox{asientos a rellenar}}+1}\right) + 1</math>
</small> cuando la cuota ye un enteru. Cuando la cuota nun ye un enteru, arredóndiase escontra baxo (esto ye, el so parte fraccional ignórase).
La cuota Droop ye una xeneralización del requisitu d'una mayoría del 50% + 1 nuna eleccióneleición d'un solu ganador. Por casu, nuna eleccióneleición con 3 ganadores, a lo más 3 persones pueden tener el 25% + 1 de los votos, nunes de 9 ganadores lo máximo son 9 ganadores con más del 10% + 1 de los votos, etc.
 
=== Determinación d'el ganadores ===
 
Nuna eleccióneleición por aciu VUT procédese siguiendo los siguientes pasos:
 
# Cualquier candidatu qu'haya alcanzáu o superáu la cuota declárase escoyíu.
Llinia 43:
== Un exemplu ==
 
Supongamos una eleccióneleición sobre qué comida sirvir nuna fiesta. Hai 5 candidatos, de los cualos hai qu'escoyer 3. Los candidatos son: ''Naranxes'', ''Peres'', ''Chocolate'', ''Freses'', y ''Dulces''. Los 20 asistentes a la fiesta rellenaron les sos papeletes acordies con la tabla de baxo. Nesti exemplu, bastar cola segunda eleccióneleición de dalgunos de los votantes, sicasí con una distribución del votu distintu podríen precisase un mayor númberu de preferencies.
 
{| border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin-left: 1em; border-collapse: collapse;"
Llinia 75:
:<math>\left({\mbox{20 votos emitíos} \over {\mbox{3 asientos a cubrir}+1}}\right) +1 = \mbox{6 votos riquíos}</math>
 
Cuando se cunten les papeletes, la eleccióneleición trescurre de la siguiente manera:
 
{| border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 0 1em 0; border-collapse: collapse;"
Llinia 124:
Los sistemes VUT varien en ciertos aspeutos. El principal d'ellos ye la forma de tresferir los votos, según el tamañu esactu de la cuota pa determinar ganadores. Ello ye que por esti motivu, dalgunos suxurieron que VUT tendría de considerase una familia de sistemes electorales más qu'un únicu sistema electoral. Anguaño la cuota Droop ye la cuota más usada, yá que asegura la riegla de la mayoría (sacante en casos raros) al empar que caltién la condición que nun dexa algamar la cuota a más candidatos qu'asientos haya pa rellenar. El VUT orixinal usaba la cuota Hare, pero anguaño considerar técnicamente inferior{{Cita riquida|date=October 2010}}. Nueva Zelanda usa una cuota similar a la cuota Droop.
 
Los métodos más simples de tresferencia de votos extra so VUT traen ciertu elementu de aleatoriedad; por casu, na República d'Irlanda (sacante nes eleccioneseleiciones al Senáu) y en Malta, ente otros llugares, úsase un sistema parcialmente aleatoriu. Por cuenta de ello inventóse'l métodu Gregory (tamién conocíu como Regla Newland-Britain o Riegla Senatorial), que esanicia la aleatoriedad dexando la tresferencia de fracciones de votos. El métodu Gregory usar n'Irlanda del Norte, República d'Irlanda (eleccioneseleiciones al Senáu) y Australia. Tanto'l métodu Gregory como los métodos anteriores tienen, sicasí, el problema de nun tratar a tolos votos por igual. Por esta razón, inventáronse nuevos métodos de tresferencia de votos, como'l métodu de Meek, el métodu de Warren y el sistema Wright.<ref name="hill">Hill, I.D. (1987). "[http://www.dia.govt.nz/diawebsite.NSF/Files/meekm/$file/meekm.pdf Algorithm 123 — Single Transferable Vote by Meek’s method]".</ref> Por desgracia, ente que los métodos más simples pueden ser contabilizaos a mano, sacante en votaciones bien pequenes, los métodos Meek y Warren riquen que'l recuentu sía fechu por un [[Ordenador electrónicu|computador]]. El sistema Wright ye un refinamientu del sistema del Senáu Australianu nel que se reemplaza'l procesu de distribución y segmentación de preferencies por un procesu de cuenta reiterativo nel cual la cuenta ye puesta a cero y reiniciada cada vez que s'esclúi un candidatu. El métodu Meek úsase anguaño nes eleccioneseleiciones locales de Nueva Zelanda.
 
Una versión modificada de VUT, conocida como '''sistema Hare-Clark''' ye la que s'usa nes eleccioneseleiciones a la cámara baxa del parlamentu de [[Australia]], según en dos de los sos estaos. El nome provien del científicu políticu [[Thomas Hare]], que lo desenvolvió primeramente y del Fiscal Xeneral de Tasmania [[Andrew Inglis Clark]], que trabayó pa la so adopción nel so estáu. Darréu'l sistema Hare-Clark foi modificáu, y introduciéronse meyores como les papeletes rotatives ([[Rotación Robson]]). Les cámares altes del restu d'estaos australianos lo mesmo que de la cámara alta del parlamentu d'Australia usen VUT normal.
 
== Ver tamién ==