Diferencies ente revisiones de «Formentera»

Contenido eliminado Contenido añadido
Millars (alderique | contribuciones)
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- xuna + una )
Llinia 7:
El conceyu inclúi, amás de la isla de Formentera, les islles y castros del abarganando ente los cualos destaquen se Espalmador y se Espardell. La superficie total del conceyu ye de 83,20 km², cosa que supon solo'l 1,64 % de la superficie total de les Baleares.
 
La isla tien xunauna forma allargassada d'este a oeste, formada por dos puexu a cada estremu y xunauna franxa de terrén llarga y apertón que los xune.
 
La Mola y el cabu de Berberia, o'l plan del Rei, son los dos macizos planos que s'alcen sópito sobro'l mar formando unos cantiles de más de 100 m prácticamente en vertical. L'altitú máxima na isla ye de 195 metros a sanu Talaiassa de la Mola.
 
Ente los dos puexos atópase xunauna franxa básicamente arenosa y dunar llamada se Carnatge. La parte más apertón tien solo 1,5 km d'anchor.
 
Al norte atopen dos estenses llagunes mariniegues: l'estañu deas Pexe y l'estañu Pudent. Al norte del estañu Pudent, la península deas Trucadors ye un conxuntu de dunes de 3 km de llargor y xunauna anchor mínimo de 100 m. Al estremu norte un estrechu brazu d'agua de 50 m, denomináu se de Adolf, dixebra [[Formentera]] de se Espalmador.<gallery>
Ficheru:Formentera sat.png|
</gallery>La orografía plana de la isla fai que les precipitaciones sían escases y que la temperatura sía uniforme. La precipitación mediana añal ye de 370 mm. La temperatura mediano añal ta ente 17 y 18 °C.
 
La PM-820 ye xunauna carretera asitiada na isla que s'empecipia al puertu de La Sabina y acaba nel so puntu más oriental de la isla (Faru de La Mola). Nel so percorríu traviesa los principales cascos urbanos de la isla (la Sabina, Sant Francesc de Formentera, Santu Ferran de ses Roques, Calar de Santu Agustí y Pilar de la Mola0), sacante Se Llombes. Tien xunauna llargor total de 20 kilómetros.
 
A la mariña atopen les siguientes cales: calar en Basté, calóse, calar deas Guijarral, el caló deas Muertu, calar Saona y el Caló d'en Trullo.
Llinia 31:
 
=== Edá antigua ===
Ente que los fenicios primeru, y sobremanera los púnics dempués, instalar n'Eivissa formando xunauna importante colonia, nun esisten datos sobre Formentera. Probablemente quedó deshabitada, o ensin población estable, ente los sieglos V y Y aC. El xeógrafu griegu Estrabó denominar Ofiusa, 'isla de les Culiebres', nome qu'adoptó Plini el Viejo en llatín como Columbrària. Espublizóse'l mitu que la isla yera erma por culpa de too tipu de culiebres venenoses. Ye posible que'l nome tea rellacionáu col nome púnic de les islles Pitiüses, YBSM, referíu al divos Bes que, ente otres coses, apoderaba les culiebres.
 
De la dómina romana, a partir del sieglu Y dC, atópense xacimientos qu'indiquen la esplotación de recursos y xunauna población estable. A la dómina del baxu Imperiu pertenez el castellum de can Blai, xunauna construcción militar cuadrada con cinco torres, probablemente con una función d'abelugu de la población agrícola.
 
Los sieglos V a IX son escuros, sacante'l periodu bizantín cuando se reconstrúin antiguos establecimientos romanos.
 
=== Periodu islámicu ===
El periodu islámicu (902 – 1235) supon xunauna nueva organización social y económica alredor de la alqueria como unidá granible agrícola. La población ye culta y fuertemente arabitzada.
 
El 1109 sufre xunauna incursión noruega empobinada por Sigurd Y de Noruega Magnússon "Jórsalafari" Los fechos queden recoyíos a la hestoria de los reis de Noruega redactada pol islandés Snorri Sturluson versu'l 1220 y conocida col títulu de Heimskringla o Orbe del Mundu. Na tradición popular formenterera alredor de la cueva deas Fumu. La isla apaez mentada a la Heimskringla baxu'l nome de Forminterra.
 
=== Baxa edá mediana ===
Llinia 57:
Turismu na sablera.
 
Mientres el postreru terciu del sieglu XIX y el primer terciu del sieglu XX produzse xunauna gran emigración masculina en [[Cuba]], la [[Uruguái|Uruguái]] y [[Arxentina]], favoreciendo l'apellativu, per parte de los ibicencos, de la Isla de ses muyeres". Los ingresos de la emigración, mayoritariamente envernada, suponen un aumentu del nivel de vida.
 
L'anarquismu socede'l referente políticu de la isla, con una llarga fuelga de el trabayadores saliners empecipiada'l [[1931]] y xunauna importante movilización social en demanda d'un usu comuñal de l'Estany deas Pexe. Al entamu de la [[Guerra Civil Española|Guerra Civil española]] la isla ye ocupada xunas selmanes pol capitán republicanu Alberto Bayu Giroud. Recuperada pol bandu franquista empecípiase xunauna represión con fusilamientos, esiliu y encarcelamientos. Ente'l 1940 y el 1942 instalar a la Sabina xunauna colonia penitenciaria onde morrieron de fame un centenar de prisioneros. Les décades del 1940 y 1950 vuelven ser años d'aislamientu, escasez y mera subsistencia.
 
A principios de la década del [[1960]], el turismu provoca xunauna nueva rotura económica y social. Empecipiar cola llegada d'integrantes del movimientu hippiei dempués movimientos naturistes. Constrúyense los primeros establecimientos turísticos, la mayoría como pequenos negocios familiares, remocícase'l puertu de la Sabina como principal puntu de comunicación, y ameyórense les infraestructures polo xeneral.
[[Ficheru:Formentera.jpg|miniaturadeimagen]]
A partir de los años ochenta empiecen les demandes sociales pola preservación d'espacios naturales y por un modelu turísticu propiu: campañes contra la urbanización del estañu deas Pexe, el camping deas Can Marí, etc.