Diferencies ente revisiones de «Pliniu "El Mozu"»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
m correición de nomes propios
Llinia 10:
Foi ''flamen Divi Augusti'' (sacerdote del cultu al Emperador) en [[81]], depués ''decemvir litibus iudicandis'' (daqué equiparable a un xuez de lo civil), tribunu militar en Siria (onde conoció a los filósofos [[Artemidoro]] y [[Eufrates (filósofu)|Éufrates]]), ''sevir equitum Romanorum'' (xefe d'un escuadrón de caballería) en [[84]], ''quaestor imperatoris'' y questor urbanu ente [[89]] y [[90]]. Foi nomáu tribunu de la plebe en [[91]], pretor en [[93]], prefeutu (primero de les finances del exércitu y depués del templu de Saturno), y cónsul ''suffectus'' en [[100]]. Entró nel colexu d'augures per eleición, supervisor del ríu Tíber y finalmente ''legatus'' (embaxador) nel Imperiu de [[Bitinia]], onde se supon que morrió, probablemente nel añu 112.{{Harvnp|Birley|2003|p=94}} Puede dicise que la so carrera ye un resume de tolos cargos públicos más importantes en Roma, y n'efectu Pliniu contribuyó a la organización del Imperiu n'enforma de los sos campos.
 
De les sos numberoses cartes (les ''Epistulae'') deduzse'l so calter moderáu. Nuna d'elles dirixióse al emperador [[TraxanoTraxanu]] y esplicó-y el procedimientu que siguía pa encargase de les persones a quien s'acusaba de profesar el cristianismu... un procedimientu que l'emperador aprobó. A los que negaben que fueren cristianos poníase-yos en llibertá cuando, como dixo Pliniu, “repitieren la invocación que yo fixera a los dioses, ufiertáu inciensu y vinu a la to imaxe [la de TraxanoTraxanu] [...] y, amás, arrenegáu a Cristu”. Executar a los que resultaben ser cristianos. Trataba al cristianismu como una superstición incómoda y sosprendíase del gran númberu de denuncies anónimes que se recibíen nesti campu. TraxanoTraxanu respondiólu sofitando la so actitú, pero ordenar que nun diera cursu a les denuncies anónimes.
 
Pliniu casóse en trés causes, pero nun tuvo nengún fíu. Solo de la so tercer muyer, Calpurnia, fala con cierta emoción nes sos cartes. Yera bastante ricu y tenía delles villes n'Italia. Los dos que tuvo na so ciudá natal, Como, llamar ''Traxedia'' y ''Comedia''.
 
== Obra ==
Al respective de la so faceta d'escritor, qu'empezó a los 14 años con una traxedia en griegu, Pliniu destacó en [[poesía]], pero la mayor parte de los sos escritos perdiéronse, a pesar del cuidu que tenía por ellos. Yera tamién conocíu poles sos dotes d'[[Oratoria|orador]], considerándose siguidor de [[Cicerón]], pero la so prosa yera menos directa y grandilocuente que la d'ésti últimu. Participó en munchos xuicios, pero l'únicu discursu que se caltién d'él ye'l so [[Panexíricu del emperador TraxanoTraxanu|''Panegyricus Traiani'']], descripción combayona y enfática de la figura de [[TraxanoTraxanu]], anque sigue siendo un preséu pervalible pa estudiar les polítiques d'esti emperador en campos como impuestos, xusticia, disciplina castrense y comerciu. Pliniu definir como un tratáu sobre'l gobernante perfectu.
 
=== Cartes ===
Llinia 31:
==== Carta sobre los cristianos ====
 
Esta carta foi escrita dende [[Bitinia]] ente los años 112 y 113, pal emperador [[TraxanoTraxanu]]. Nella, describe la plaga na que pensaba que se convirtieren los cristianos, según el fuerte enraigono que teníen na so creencia. Amás, Pliniu pide conseyu a TraxanoTraxanu sobre cómo tratalos.
 
== Ver tamién ==