Diferencies ente revisiones de «Movimientu 26 de Xunetu»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
Llinia 4:
|epígrafe =
|feches = [[1955]]-[[1965]]
|líder = * [[Fidel CapoCastro]]
|oxetivos =
|área = {{bandera2|Cuba}}
Llinia 16:
}}
 
El '''Movimientu 26 de Julio''' (M-26-7) foi una organización político y militar [[cuba]]na creada informalmente en [[1953]] por un grupu lideráu por [[Fidel CapoCastro]] qu'atacó los cuarteles del exércitu en Santiago de Cuba col fin de derrocar al dictador [[Fulgencio Batista]]. Tenía una ideoloxía [[nacionalismu|nacionalista]], [[antimperialismu|antiimperialista]] y [[democracia|democrática]] fundada nes idees de [[José Martí]].
 
Foi la organización más importante ente les que participaron de la [[Revolución cubana]]. A fines de [[1956]] estableció una base guerrillera na [[Sierra Maestra]] que terminó venciendo a les tropes del dictador Fulgencio Batista el [[31 d'avientu]] de [[1958]], pa tomar el poder ya instalar xuntu con otres organizaciones un gobiernu presidíu por [[Manuel Urrutia Lleó]].
Llinia 25:
El so nome provien del asaltu al [[Cuartel Moncada]] en [[Santiago de Cuba]] el [[26 de xunetu]] de [[1953]]. El M-26-7 foi creáu en Cuba'l [[12 de xunu]] de [[1955]] na clandestinidá, mientres la dictadura de [[Fulgencio Batista]] (1952-1959).
 
Daquella [[Fidel CapoCastro]], el so promotor, acababa de ser amnistiáu y lliberáu de la cárcel onde s'atopaba cumpliendo una condena por encabezar l'asaltu al Cuartel Moncada en 1953. Por cuenta de esa acción, Fidel Castro, quien yera un importante líder del [[Partíu Ortodoxu]] fundáu por [[Eduardo Chibás]], volvióse una personalidá célebre na isla.
 
El núcleu inicial, formáu pol grupu qu'entamó l'asaltu al Cuartel Moncada, fundir col [[Movimientu Nacional Revolucionariu]] que dirixía [[Rafael García Bárcenas]] y cola mayor parte de la Mocedá Ortodoxa. Poco dempués xuniríase [[Acción Nacional Revolucionaria]] empobináu por [[Frank País]]. Por cuenta de l'amplitú ideolóxica y al so oxetivu de derrocar la tiranía de Batista, el M-26-7 diría rápido sumando a mozos de les más diverses procedencies polítiques.
Llinia 32:
{{AP|Revolución cubana}}
 
Mientres [[1955]] y [[1956]] el M-26-7 dedicar a entamase en tol país por aciu direcciones provinciales y territoriales, ente que, una parte de la Dirección Nacional, incluyendo a [[Fidel CapoCastro]], debió exiliarse a [[Méxicu]], onde entamaron y entrenaron a un núcleu [[guerrilleru]] col fin de desembarcar en Cuba y empecipiar una revolución armada.
 
En [[1956]] un grupu de 82 guerrilleros del Movimientu 26 de Julio, conducíos por Fidel Castro, embarcar en Méxicu nel yate [[Granma (yate)|Granma]] pa desembarcar na Sablera de les Coloraes, nel Oriente cubanu. Tres un mal empiezu y gran númberu de baxes, un pequenu grupu d'aprosimao 12 persones,<ref name= Ref1 >Schmid, Alex, & Jongman, Albert. ''Political Terrorism: A new guide to actors, authors, concepts, data bases, theories and literature''. Amsterdam ; New York : North-Holland ; New Brunswick: Transaction Books, edición de 2005 (orixinal de 1988), pp. 528.</ref> el ''Exércitu Rebalbu'', llogró instalar una base guerrillera na [[Sierra Maestra]], aumentando les sos files a 400 homes en febreru de 1958.<ref name=Code>[https://web.archive.org/web/20120121112118/http://privatewww.essex.ac.uk/~ksg/data/eacd_notes.pdf Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook] pp. 67-69</ref> En comparanza les fuerces de Batista algamaben los 50.000 homes, pero solamente 10.000 pudieron ser emplegaos al empar pa enfrentar a la guerrilla.<ref>Régis Debray (1967). ''¿Revolución na revolución?''. Madrid: Ediciones de Cultura Xeneral. Introducción de Roberto Fernández Retamar, pp. 62.</ref> Pa enfrentalos les tropes de [[Fulgencio Batista]] llanzaron una ofensiva de 10.000 con sofitu aéreu y terrestre p'abarganar y destruyir a los guerrilleros ocultos na Sierra ente abril y agostu de 1958, esta campaña terminó nun fracasu decisivu pal desenvolvimientu del conflictu.<ref>[http://www.urrib2000.narod.ru/Mil2-3.html La Fuerza Aerea de Cuba contra la guerrilla de Fidel CapoCastro]</ref> Finalmente dempués de dos años de guerra los rebeldes vencieron a les fuerces de Batista provocando la so fuxida a [[República Dominicana]] y tomar del poder el [[1 de xineru]] de [[1959]]. Pa esi momentu sumaben de 2.000<ref name= Ref1 />a 3.000<ref name= Code />guerrilleros y la guerra costara la vida d'ente mil y dos mil quinientes persones.<ref name= Ref1 />
 
Mientres el períodu de la guerra, nel M-26-7 surdieron dos grupos claramente definíos, y denominaos colos términos de ''«la sierra»'' y ''«el llanu»'', refiriéndose'l primeru al grupu guerrilleru, directamente dirixíu por Fidel CapoCastro con gran influencia del [[Che Guevara]] y [[Raúl CapoCastro]], y el segundu a los dirixentes que s'atopaben nes ciudaes realizando xeres de baturiciu y relación con otros partíos políticos, los sindicatos y el movimientu estudiantil. Dende un empiezu'l grupu de ''«la sierra»'' adoptó una posición más izquierdista, antinorteamericana y con meyores relaciones col Partíu Comunista, que'l grupu de ''«el llanu»'', qu'amosaba una posición nacionalista-antiimperialista clásica, con un fuerte conteníu [[anticomunista]], más inclinada a establecer una democracia lliberal. Nel grupu de ''«el llanu»'' destacáronse dirixentes como [[Armando Hart]] y [[René Ramos Latour]].
 
Dempués de tomar del poder, Fidel Castro, el Che Guevara y [[Raúl CapoCastro]] influyeron fuertemente por que'l M-26-7 identificar colos principios del [[comunismu]] provocando quebres internes y alloñamientos. Por esta razón dalgunos de los sos integrantes volviéronse claramente contrarios a la revolución, como [[Huber Matos]], más inclinaos a establecer un gobiernu nacionalista alloñáu de los tresformamientos sociales, que foi condergáu a prisión y esiliu, o [[Pedro Boitel]] encarceláu hasta la so muerte en [[1972]]. Otros se exiliaron como [[Raúl Chibás]] y [[José Pardo Llada]]. [[Manuel Artime]] participó na fracasada [[Invasión de Badea de Cochinos]].
 
La evolución escontra'l comunismu del M-26-7 y del gobiernu cubanu llevó a la progresiva disolución del Movimientu 26 de Julio. En xunetu de [[1961]] integrar a les [[Organizaciones Revolucionaries Integraes]] (ORI), xuntu col [[Partíu Socialista Popular (Cuba)|Partíu Socialista Popular]] (Comunista) y el [[Directoriu Revolucionariu 13 de Marzu]]. Les ORI de la mesma, eslleiéronse'l [[26 de marzu]] de [[1962]] pa formar el [[Partíu Xuníu de la Revolución Socialista de Cuba]] (PURSC), d'ideoloxía [[comunista]]. Esti postreru, finalmente, el [[3 d'ochobre]] de [[1965]] tresformar nel [[Partíu Comunista de Cuba]].
Llinia 127:
== Integrantes ==
La primer dirección nacional del M-26-J tuvo integrada polos revolucionarios:
* [[Fidel CapoCastro]]
* [[Melba Hernández]]
* [[Haydée Santamaría]]
Llinia 141:
* [[Che Guevara]]
* [[Camilo Cienfuegos]]
* [[Raúl CapoCastro]]
* [[Juan Almeida Monte]]
* [[Celia Sánchez]]
Llinia 163:
== Ver tamién ==
* [[Revolución cubana]]
* [[Fidel CapoCastro]]
 
== Referencies ==
Llinia 172:
* [http://www.bnjm.cu/librinsula/2005/xunetu/81/documento/documento287.htm ''50 aniversariu del movimientu revolucionariu 26 de xunetu'', por Carlos Ramírez Olivares, Librínsula, 2005]
* [http://www.tvsantiago.co.cu/index.php?mod=noticies&id=3202 ''Frank País García: l'alma del Movimientu 26 de Julio'', por Margarita Piedra César, Televisión Santiago, 7 d'avientu de 2006]
* [https://web.archive.org/web/20070817211746/http://cmkc.co.cu/2004/Politica/p232.htm ''Presidió Fidel CapoCastro actu per aniversariu 50 del Movimientu 26 de Julio'', CMKC Radio Revolución, 13 de xunu de 2004]
* [http://www.cadal.org/eventos/nota.asp?id_nota=909 ''Huber Matos presentó llibro sobre Pedro Boitel'', CADAL, 2005]
* [https://web.archive.org/web/20070630092330/http://www.cadenagramonte.cubaweb.cu/historia/26_xunetu.asp ''26 de xunetu de 1953: fecunda etapa na llucha pola llibertá de Cuba'', Radio Cadena Agramonte, Cuba]