Diferencies ente revisiones de «Marea»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correición de topónimos
m correición de topónimos
Llinia 173:
Esplícase agora cómo una marea de menos d'un metro n'alta mar puede crear una marea de dellos metros na mariña. La razón ye la [[Resonancia (mecánica)|resonancia]] de la capa d'agua asitiada sobre la [[plataforma continental]]. Esta capa ye pocu fonda (menos de 200 m) y, en dellos casos, tien una gran estensión hasta'l [[turria continental]]. Por casu, el [[Canal de la Mancha]] ye una capa d'agua de 500 km de llargu (dende la entrada hasta'l [[Pasu de Calais]]), 150 km d'anchu y solo 100 m de fondura. A escala, eso correspuende con una masa d'agua de 50 metros de llargu y de 1 cm de fondura. Cuando'l nivel del mar aumenta na entrada, l'agua entra na Canal de la Mancha. Como la estensión ye grande y la fondura pequena, la velocidá de l'agua aumenta hasta unos 4 a 5 [[nuedu (unidá)|nuedos]] (2 a 2,5 m/s). Algamar esa velocidá toma'l so tiempu (unos trés hores nel casu de la Canal de la Mancha), pero detenese tamién rique un períodu similar. Una vegada llanzada, l'agua sigue avanzando, trescurriendo otros trés hores hasta que se para ya invierte la so dirección. El comportamientu oscilatoriu deber a la inercia y al retardo que tien la capa d'agua pa responder a la escitación: la variación d'altor del océanu más allá de la turria continental. La marea va ser más grande en función de qu'el [[períodu d'oscilación]] propiu de la zona sía más próximu al periodu de la escitación esterna, que ye de 12 hores y 25 minutos.
 
[[Archivu:Mareas5.png|thumb|left|250px|Llínees cotidales na canal delde Llurdiula Mancha. Los númberos en colloráu corresponder col altor de grandes marees según otra referencia.]]
 
Na imaxe de la esquierda pueden reparase les llinies cotidales na Canal de la Mancha. Los númberos de cada llinia correspuenden al retardo de pleamar con al respective de una referencia. Reparar qu'hai 6 hores de diferencia ente les pleamares de la entrada de la Canal de la Mancha y el Pasu de Calais. Tamién hai seis hores ente la entrada delde Llurdiula Mancha y el Mar d'Irlanda (ente Irlanda ya Inglaterra). Hai un puntu anfidrómico (n'anaranxáu) na entrada del Mar del Norte, frente a Holanda.
 
El períodu d'oscilación propiu de la [[Badea de Fundy]] en Canadá ye de 13 hores. Como ye bien próximu al períodu d'escitación, les marees son bien grandes. Otra manera, cuando'l períodu propiu alloñar de les 12,4 [[hora|h]], les amplitúes de les marees son menores. El períodu d'oscilación propiu depende de la forma de la mariña y de la fondura y llargor de la plataforma continental.