Diferencies ente revisiones de «Discapacidá»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-cuidao que +yá que)
Llinia 11:
La [[evolución cultural|evolución]] de la sociedá foi ameyorando dende los [[años 1980]] y desenvolviéronse modelos sociales de discapacidá qu'añeden nueves apreciaciones al términu. Por casu, estremar ente una persona con discapacidá (en cuanto tien una habilidá menguada siendo oxetivamente menor que la de la media) y una persona con capacidaes distintes de les normales y que -anque nun representa nenguna ventaya o inconveniente- de cutiu ye consideráu un problema por cuenta de la actitú de la sociedá o'l fechu de que los estándares tán basaos en característiques medies.
 
Estos cambeos d'actitú fixeron posible cambeos na comprensión de determinaes característiques físiques qu'antes yeren consideraes como discapacidaes. Na década de los [[años 1960]], por casu, les [[maniegu|persones maniegues]] yeren vistes como persones con una anomalía, siendo obligaes a escribir cola mano derecha, ya inclusive dacuando hasta se-yos castigaba si nun lu faíen. Nos [[años 1980]] acéptase esta cualidá como una característica física. Si determinaes ferramientes, como tisories o sacacorchos creyer pa persones [[diestru|diestres]], una persona maniega va percibir a sigo mesma como una persona con discapacidá, cuidao que ye incapaz de realizar ciertes acciones y precisa ayuda d'otres persones, perdiendo la so [[Autonomía (filosofía y psicoloxía)|autonomía]].
 
Tamién se diz qu'una persona tien una '''discapacidá''' si física o mentalmente tien una función intelectual básica llindada respectu de la media o anulada por completu.
Llinia 109:
La Convención Internacional sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá,2 aprobada pola ONU en 2006, define de manera xenérica a quien tien una o más discapacidaes como persona con discapacidá. En ciertos ámbitos, términos como "discapacitaos", "ciegos", "sordos", etcétera, entá siendo correchamente emplegaos, pueden ser consideraos despreciatibles o peyorativos, yá que pa delles persones dichos términos "etiqueten" a quien carez la discapacidá, lo cual interpreten como una forma de discriminación. Nesos casos, pa evitar conflictos de tipu semánticu, ye preferible usar les formes persones con discapacidá, persones sordes, persones con movilidá amenorgada y otros pol estilu, pero siempres anteponiendo "persones" como un prefixu, con cuenta de faer énfasis nos sos derechos humanos y el so derechu a ser trataos como igual.
 
Acasu como un eufemismu, propúnxose un términu en ciertos espacios pa referise a les persones con discapacidá, el de muyeres y varones con diversidá funcional ("persones con capacidaes distintes" en Méxicu), con cuenta d'esaniciar la negatividad na definición del colectivu de persones con discapacidá y reforzar la so esencia de diversidá.3 Sicasí, ye un fechu que tenemos de destacar: una persona con discapacidá non necesariamente tien capacidaes distintes o superiores a les d'una persona que nun tener la condición; si acasu, desenvolvió habilidaes que-y dexen compensar la perda o amenorgamientu de dalguna función, pero que nun son privatives sos, cuidao que cualquier persona ensin discapacidaes tamién podría faelo.
 
== Accesibilidá y tecnoloxíes de sofitu ==