Diferencies ente revisiones de «Mallorca»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-I'l +I el )
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Llinia 30:
De la dómina clásica, predominen les denominaciones de conxuntu referíes al archipiélagu balear, polo xeneral estremando les Baleares ([[Mallorca]], [[Menorca]] y [[Cabrera (islla)|Cabrera]]) de les Pitiüses ([[Eivissa]] y [[Formentera]]), pero dalgunos testos tamién empiecen a dar nome a caúna de les islles.
 
Desconozse como denominaron Mallorca los fenicios, a diferencia del que pasa con Ebusus, pero sabemos que los griegos denominaron Gimnèsies les Baleares estrictes y Cromiussa la islaislla de Mallorca. La terminación en -ussa ye d'orixe foceu, y común na toponimia insular clásica.
 
Pero tantu griegos como romanos usaron denominaciones relatives a les dimensiones de les dos islles más importantes, del tipu la mayor (o la más grande) o la menor (o la más pequena) de les Gimnèsies o Balearides, y con esta denominación atopar a les plaquetas de patronalgu, de producción local, de la ciudá federada de Boccoris; de manera coherente, tamién se documenta el términu Balear Mayor y Balear Menor, y, resumidament y de manera autónoma, a cencielles la mayor y la menor. La denominación de Maiorica, xuntu cola so pareya Minorica, nun ye citada hasta'l sieglu IV.
Llinia 36:
Asina, pos, Mallorca podría venir del llatín Maiorĭcan, col significáu de la mayor, n'oposición a la menor de les Baleares, Minorĭcan. Etimológicamente, la forma Mallorca presenta l'anomalía de la ll como derivación de la y o j llatina, evolución impropia del catalán, a pesar de que la so pronunciación antigua yera Maiorca. La esplicación más coherente d'esta evolución ye'l d'una ultracorrecció, de xuru d'orixe continental, de la iodització intervocálica típica del [[mallorquín]] (oreia per oreya, paia por paya).
 
Xusto ye dicir que Joan Coromines señala otra posibilidá: so l'apariencia llatina de la forma Maiorĭcan escuende un nome indíxena llatinitzat. Los sufixos -ica y l'oposición Maiorĭcan/Minorĭcan l'únicu qu'espresen con certidume ye'l calter indoeuropéu de los dos nomes, pero pueden pertenecer a un tueru llingüísticu distintu del llatín. Verdaderamente, una forma llatina Maiorĭcan nun podría dar nunca Mallorca. Dende un puntu de vista de les formes escrites, la forma Mallorca ye bien dominante y la pronunciación Maiorca, según Coromines, nun esistió nunca. Poro, la teoría de la ultracorrecció nun se sostendría. La forma popular del nome de la islaislla, tresmitida al traviés del mozárabe, sería Mallorca, procedente d'una base indoeuropea Maglorica.
 
A la Edá Media predominó'l nome de la islaislla en plural: Mallorques. Esti nome, tantu en plural como (non tan de cutiu) en singular, coincidía col nome de la única ciudá. La restauración del nome llatinu d'una de les poblaciones, Palma, resolvió l'ambigüedá.
 
Nos testos hebreos de la islaislla (por casu los Responsa del Raixbaç) usábase la denominación מיורקה (Maiorqa).
 
== [[Historia]] ==
Llinia 46:
 
== [[Idioma|Idiomes]] ==
El catalán ye la llingua histórica y mesma de los mallorquinos. La llingua catalana llega a la islaislla cola Conquista de Mallorca, comandada por Jaume I el 31 d'avientu de 1229, y estiéndese por mediu de el llabradores de l'Empordà y el Rosselló que la repueblen a partir del añu 1236.
 
El catalán de Mallorca forma parte del bloque oriental, concretamente del dialectu balear (o catalán insular) y el subdialeutu mallorquín. Hai delles fales locales con una personalidá bastante acusada como'l pollencí o'l solleric.
Llinia 53:
 
== Población ==
La islaislla tien una población censada de 859.289 habitantes (2015), de la que pocu menos de la metá vive na capital, Palma (405.318) (1 de xineru de 2011. Mallorca ye la islaislla más poblada de Baleares y la segunda islaislla más poblada d'España, dempués de l'tinerfeña nes Islles Canaries.
 
Los conceyos que lu siguen en población son Calvià (52.451), [[Manacor]] (40.873), Inca (29.966), [[Llucmajor]] (36.959), [[Marratxí]] (34.385), [[Alcúdia]] (19.243), [[Felanitx]] (18.482) y [[Pollença]] (16.114) (datos del INE, 1 de xineru de 2011). La área metropolitana de la capital, que s'estiende polos conceyos de Palma, Calvià, Marratxí y Llucmajor, asitiaos a la Badea de Palma, tien más de 500.000 habitantes. Sicasí, el conceyu menos pobláu ye'l de Escorca (284), asitiáu a la Sierra de Tramuntana. La islaislla recibe añalmente, gracies al turismu como principal actividá dientro de la islaislla, unos 12 millones de visitantes; esto fai que pel branu la población d'estes ciudaes multiplíquese. Destaca igualmente un eleváu númberu d'estranxeros residentes.
 
== Comarques de Mallorca ==