Diferencies ente revisiones de «Edmund Husserl»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencia
m Preferencia
Llinia 26:
 
== Fenomenoloxía trascendental ==
Husserl ye'l fundador de la fenomenoloxía trascendental, que ye primero de too un proyectuproyeutu d'anovar a la filosofía pa faer d'ella una ciencia estricta y una empresa colectiva. Como forma d'entender la filosofía, la fenomenoloxía asume la xera de describir el sentíu que'l mundu tien pa nós enantes de too filosofar.<ref>Husserl, Edmund, Meditaciones cartesianes, FCE, Méxicu, 1996, p. 86, 220 y 221. </ref> Pa cumplir con esta xera parte d'un métodu y d'un programa d'investigaciones. No que se refier al métodu, se vale del amenorgamientu [[eidética]], l'amenorgamientu trascendental y l'analís intencional pa explicitar el sentíu del mundu en cuantes que mundu (o del ser en cuantes que ser) y de les coses nél, según pa esponer les lleis esenciales inherentes a la nuesa consciencia del mesmu. En toles obres sistemátiques publicaes por Husserl consta una esquisa del so programa, y parte d'él entiende la fundamentación última de les ciencies empíriques (o ciencies de fechos, como la bioloxía) y de les ciencies eidéticas (o ciencies d'esencies, como la xeometría), según la elucidación de lo mentao nos sos conceutos.
 
Munchos de los conceutos y les tesis de la fenomenoloxía trascendental namái pueden ser entendíos a cabalidad tres la execución del amenorgamientu trascendental y tres l'esfuerzu por entender a qué se refieren a partir de la esperiencia propia. Este ye unu de los sentíos del llamáu a dir a les coses mesmes, en contraposición a quedase en meres construcciones de palabres y castiellos nel aire.<ref>Veanse'l parágrafu 4 de Meditaciones Cartesianes y el parágrafu 19 d'Idees I, de Husserl, según el parágrafu 7 de Ser y tiempu, de Heidegger. Pa una meyor comprensión d'esti llamáu en Husserl y Heidegger, vease Antonio Zirión Quijano, "La noción de la fenomenoloxía y el llamáu a les coses mesmes", n'Escritos de Filosofía, Buenos Aires, 2003, númberu 43. </ref> Unu de los conceutos centrales de la fenomenoloxía trascendental ye'l de '''intencionalidad''', que vien de la tradición escolástica y n'última instancia del conceutu aristotélicu de “logos”.<ref>Dominik Perler, Ancient and Medieval Theories of Intentionality, Brill, Leiden-Boston-Köln, 2001.</ref> Otru de los sos conceutos fundamentales ye'l de '''evidencia''' o '''intuición''', que ye una ampliación del conceutu de percepción y que se refier a una verdá más orixinaria que la proposicional: esta verdá ye la de lo qu'apaez.
Llinia 32:
Na fenomenoloxía trascendental desfaise la oposición ente empirismu y racionalismu, pos na midida na que llama a dirimir toles cuestiones sobre la verdá última de les coses nes esperiencies evidentes que tenemos d'elles, puede considerase una forma radical d'empirismu; sicasí, na midida na que asume que l'orde racional del mundu naz na esperiencia intencional, puede considerase tamién una forma de racionalismu.
 
Pocos de los discípulos y de los primeros llectores de Husserl compartieron l'espíritu de faer de la fenomenoloxía un proyectuproyeutu verdaderamente colectivu. Otra manera, la historia del movimientu fenomenológico que tien los sos raigaños en Husserl paez tar apoderada pol deséu de filósofos qu'aspiren a superase unos a otros. D'ende que la unidá de lo que se denomina col títulu xenéricu de fenomenoloxía seya la mayoría de les vegaes superficial, cuando non puramente histórica. Sicasí, a principios del sieglu XXI esta forma colectiva de faer filosofía y el so proyectuproyeutu pasen por una renacencia en gran parte del mundu.
 
=== Surdimientu y desenvolvimientu de la fenomenoloxía trascendental ===
Llinia 45:
''Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica'', tamién conocida como ''Idees I'', ye la primer publicación onde apaez la tema de la '''epojé trascendental''': la operación por aciu la cual Husserl propón aportar a la suxetividá trascendental o conciencia pura por aciu una serie de pasos o amenorgamientos.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, Méxicu, 1997, parágrafu 36.</ref> Una d'estos amenorgamientos ye la ''' amenorgamientu eidética''', que consiste en tomar les oxetividaes que se presenten a la consciencia como meros exemplares d'esencies que se llogren por variación eidética. Esti métodu yá fuera introducíu nes ''Investigaciones Lóxiques''. Nun ye este'l casu de la '''amenorgamientu trascendental''', qu'apaez per primer vegada nesta obra na forma d'una desconexón o puesta ente paréntesis de la creencia na realidá del mundu.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, Méxicu, 1997, parágrafu 10.</ref> Quien executa esti amenorgamientu afaya de manera radical el mundu en cuantes que mundu vivíu por él, pos cola desconexón de la creencia na realidá del mundu'l fenomenólogo concéntrase necesariamente nel campu de la vida de conciencia na qu'ésti apaez y adquier inclusive'l so calter de realidá. Namái cola desatención del mundu en cuantes que mundu real ye posible emprestar atención al mundu tal que ye vivíu por nós. Ente que l'amenorgamientu trascendental abre'l campu de la consciencia pura, l'amenorgamientu eidética dexa captar lo qu'ende apaez en términos d'esencies y de relaciones esenciales. A l'actitú a na que vivimos cotidianamente cuando nun faemos filosofía, Husserl denominar '''actitú natural'''. A l'actitú na que caltenemos nel amenorgamientu trascendental --y que, sépalu lo o non el filósofu, ye mesma de toa filosofía denominar '''actitú trascendental'''.
 
A partir d'esta obra tola fenomenoloxía de Husserl va desenvolvese como fenomenoloxía trascendental. Otra manera, en ''Idees I'' esti proyectuproyeutu adquier yá claramente'l perfil d'una filosofía que tien como xera esclariar el sentíu que'l mundu tien pa nós na nuesa vida cotidiana. Esto debe a que la vida mesmu sobre la qu'el fenomenólogo cavilga tien un calter intencional que coincide con una noción ampliada de significación que Husserl denomina 'sentíu' (Sinn) en ''Idees I''.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, Méxicu, 1997, p. 296.</ref> Husserl repara que tres l'amenorgamientu trascendental toa vivencia intencional sigui teniendo una estructura doble: un llau noético y un llau noemático. Ente que lo '''noético''' referir a la forma en que daqué ye vivíu, lo '''noemático''' referir a aquello a lo qu'apunta la vivencia como'l so oxetu.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, Méxicu, 1997, parágrafos 85, 86 y 96.</ref> Na correlación intencional ente noesis y nóemas les vivencies se entretejen n'estructures sintétiques. Antendiendo a ello puédese falar d'una sintaxis de les vivencies que ye análoga a la del llinguaxe, pero muncho más fundamental.<ref>Sokolowski, Robert. Phenomenology of the Human Person. Cambridge University Press. 2010.</ref> A les investigaciones fenomenológicas sobre les síntesis nes que'l mundu y les coses nél adquieren el so sentíu, Husserl llamar investigaciones constitutives.
 
N'obres posteriores Husserl va proponer delles formes de llevar a cabu los distintos amenorgamientos que conducen a la suxetividá trascendental. Equí ye importante faer una observación sobre'l términu amenorgamientu, n'alemán "Reduktion". Nel so llibru ''Introduction to Phenomenology'', Robert Sokolowski propón interpretar esti términu nel sentíu de “re-conducción”, conforme a la etimoloxía llatina re-ducere.<ref>Robert Sokolowski, Introduction to Phenomenology, Cambridge University Press, 2000.</ref> Esta interpretación del términu amenorgamientu ye congruente col papel qu'esti conceutu xuega na fenomenoloxía trascendental.
Llinia 54:
 
==== ''Meditaciones cartesianes, Lóxica Formal y Lóxica Trascendental, La crisis de les ciencies europees y la fenomenoloxía trascendental, Idees II''. Maduración de la fenomenoloxía trascendental. ====
De les obres sistemátiques que Husserl algamó a terminar en vida, les más madures son ''Meditaciones cartesianes'' (1931) y ''Lóxica Formal y Lóxica Trascendental'' (1929). La llectura d'estos dos obres ye imprescindible pa entender el proyectuproyeutu de la fenomenoloxía trascendental frente a les acusaciones de platonismu y de solipsismo. Ente otres coses, nelles Husserl incorpora los sos descubrimientos relativos a la conciencia del tiempu<ref>Veanse Husserl, Edmund, Llecciones de fenomenoloxía de la conciencia interna del tiempu (traducción d'Agustín Serrano de Haro), Editorial Trotta, Madrid, 2002; Husserl, Edmund, Analyses Concerning Passive and Active Synthesis. Lectures on Trascendental Logic (traducción d'Anthony Steinbock), Kluwer Academic Publishers, Carbondale, Illinois, USA, 2001.</ref> pa esclariar la temporalidá de les oxetividaes reales ya ideales,<ref>Husserl, Edmund, Lóxica formal y lóxica trascendental. Ensayu d'una crítica de la razón lóxica (traducción de Luis Villoro y revisión d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, Méxicu, 2009.</ref> y los sos descubrimientos relativos a la empatía —la consciencia intencional na que captamos a los otros en virtú de la so apaecer corporal<ref>Veanse Husserl, Edmund, Problemes fundamentales de la fenomenoloxía (traducción de César Moreno y Javier San Martín), Alianza Editorial, 1994;Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru segundu: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución, (traducción d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, Méxicu, 2005. </ref> — pa esclariar la forma en que somos conscientes de la intersubjetividad.<ref>Husserl, Edmund, Meditaciones cartesianes (traducción de José Gaos y Miguel García-Baró), FCE, Méxicu, 1996.</ref>
 
Mientres los sos últimos años, Husserl preparaba otra obra sistemática de la cual namái la primer parte pudo publicar nun periódicu pa inmigrantes: ''La crisis de les ciencies europees y la fenomenoloxía trascendental'' (1936). Sicasí, publicar de manera póstuma partes adicionales d'esti trabayu.<ref>Husserliana VI. Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie. Hrsg. von Walter Biemel. Nachdruck der 2. verb. Auflage. 1976.</ref> Trátase d'una introducción a la fenomenoloxía trascendental que recupera críticamente munchos afayos históricos de la filosofía y que pretende dar cuenta del sentíu de les esplicaciones de les ciencies modernes y de la so necesidá de fundase n'investigaciones fenomenológicas que tienen como tema al mundu de la vida. Amás, nella Husserl revisa críticamente diverses formes de llevar a cabu l'amenorgamientu fenomenológica.