Diferencies ente revisiones de «San Bartolomé de Tirajana»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencia
m Preferencies llingüistíques
Llinia 36:
Esta zona ye deseyada polos amantes de la naturaleza que pueden percorrela a cuerpu, en bicicleta o a caballu. Esiste una trupa rede viaria de dellos kilómetros constituyida por siendes prehispániques, senderos forestales, caminos reales y de ferradura, qu'escurren por un relieve abrupto travesando los más variaos ecosistemes y sosprendiendo al caminante con intereses xeolóxicos y restos arqueolóxicos.<ref>[http://turismo.maspalomas.com/botes-mochila.shtml Conceyalía de Turismu del Ayto. de la Villa de San Bartolomé de Tirajana]</ref>
 
Les condiciones climátiques vienen daes pola posición a sotaventu de la islla y, por tanto, al resguardu de los vientos húmedos del nordés. Ello da llugar a unes precipitaciones escasu y concentráu nos meses del iviernu y a unes temperatures prestoses prácticamentepráuticamente tol añu. En febreru ye cuando fai relativamente daqué más de fríu. Pela nueche pueden baxar les temperatures hasta los 13 graos y per el día hasta los 20. Mientres los meses de branu, xunetu y agostu, puede haber díes d'enforma calor o asoria. Ello xustifica que la temporada alta turística estender dende setiembre-ochobre hasta abril, dómina del añu nel que les nidies temperatures converten a la islla nun apreciáu, seguro y cercanu destín turísticu pal turismu européu.
 
== El Conceyu de San Bartolomé de Tirajana ==
Llinia 70:
=== La Conquista y el sieglu XV ===
 
* Nel día de San Bartolomé de 1479, los castellanos empobinaos pol Obispu Juan de Fríes y el Capitán Pedro Hernández Cabrón sufrieron una seria derrota nes cercaníes de la Caldera de Tirajana (polo que prometieron al Santu una Ilesia si finalmente yéra-yos aparente), pero en 1484 la conquista de la islla completárase prácticamentepráuticamente poles tropes de los Reis Católicos sol mandu de Pedro de Vera. Los últimos intentos de resistencia de los pobladores aboríxenes producir nes zones montascoses de los conceyos de San Bartolomé de Tirajana y Santa Lucía de Tirajana, nel llugar denomináu "Ansite". L'actual "Fortaleza de Ansite" ye namái unu de los posibles allugamientos de tales últimos llugares d'abelugu, esactamente nun se sabe'l so localización. Vista la inutilidá de la defensa, y obligaos pol fame y la superioridá militar de los sos oponentes, dalgunos suicidáronse tirándose polos riscos, y otros apurriéronse. Capitularon el 16 de marzu de 1485, dando fin a la conquista de la isla.
* Los aboríxenes del conceyu beneficiar tres la conquista de la orde de los Reis Católicos de respetar nes islles realengas (Gran Canaria, La Palma y Tenerife), la llibertá de los aboríxenes que fueren "de paces" y que tuvieren "instruyíos nel cristianismu o en víes d'ello"; pero a los "de guerra" yera llegal amenorgalos a esclavitú; ante dalguno abusos de dellos mandos, qu'intentaben esclavizar illegalmente a aboríxenes pacíficos, los Reis Católicos intervienieron nel so favor per mediu de los sos oficiales y procuradores.
* La contorna de "Los Tirajanas pasó a ser parte del del Señoríu de Agüimes (lo que depués sería'l conceyu de Santo Lucía de Tirajana), con frontera xurisdiccional nel ribayu de Tirajana. Cuidao que Gran Canaria yera una islla de "realengo" (conquistada non por nobles con concesión real, sinón directamente pola Corona) yá antes de la culminación de la conquista, Pedro de Vera empezó a faer repartimientos de tierres en propiedá per encargu de los Reis Católicos (ente los participantes o financiadores de la conquista, "según el so merecimientu y estáu"), que terminaron l'añu de la Conquista, pero revisáronse darréu por comisionados reales ante los abusos ya inxusticies cometíos. Tirajana partióse a la fin, formando'l tercer distritu de repartida. Non tola tierra del distritu partióse, quedando grandes zones de propiedá real y usu comunal.
Llinia 109:
* En 1834/1835 créase'l partíu xudicial de Telde, qu'inclúi'l conceyu de San Bartolomé de Tirajana, onde se crea un Xulgáu de Paz.
* 1836 y 1855: Desamortizaciones de Mendizábal y Madoz. En San Bartolomé de Tirajana namái sirven por que los terratenientes aumenten entá más la so estenses posesiones. El Conde de la Vega Grande tenía a mediaos del sieglu XIX casi un terciu del territoriu del conceyu de San Bartolomé de Tirajana, aumentando esta cifra hasta'l 37 % nel sieglu XX. Ente 1873-75, el Conde de la dómina merca'l 20% del territoriu de San Bartolomé de Tirajana, na desamortización civil de los bienes del Estáu. Les sos principales propiedaes, pola so estensión, atopar nesti conceyu, dedicándoles na so totalidá a la esplotación agrícola y ganadera hasta l'apaición del turismu. En 1860 faise un amillaramientu; conforme a los sos datos, el Conde de la Vega Grande (que nun moraba nel conceyu) recoyía'l 55% del trigu, el 53% de cebada, el 39% del maíz.
* A partir de mediaos del sieglu XIX la mariña, hasta entós prácticamentepráuticamente despoblada por ser probe n'agües y vulnerable a los ataques pirates, empieza a tar más poblada.
* 1860-1878: Dómina dorada del cultivu de la cochinilla pa la esportación. Cultívase sobremanera nes tierres del Conde, pero non nes de pequenos llabradores, que practiquen l'agricultura de subsistencia.
* 1870: grave hambruna por seca, con munchos muertos. Les hambrunas y el fin del cultivu de la cochinilla pol descubrimientu de los colorantes sintéticos basaos en anilinas impulsa la emigración d'habitantes de San Bartolomé de Tirajana, sobremanera a Cuba. Les escases industries (salines y fabricación d'esteres), y les pésimes comunicaciones (que torgaben la esportación de productos frescos) esgañen la economía.
Llinia 127:
[[Archivu:TemploEcomenicoPlayaDelInglesGC.jpg|Templu Ecuménicu en Sablera del Inglés. |thumb]]
* 1968: Empecípiase la construcción del templu cristano-ecuménicu “El Salvador”, del Arquiteutu D. Manuel de la Peña Suárez. La edificación rematar nel añu 1971.
* L'autopista de gran capacidá GC-1, Les Palmes de Gran Canaria - Arguineguín foi executada en distintes fases dende la década de los 70 hasta los 90 (darréu foi enanchada y allargada hasta Mogán), escurre prácticamentepráuticamente paralelos a l'antigua C-812, estableciendo ente dambes infraestructures un corredor integral de tresporte per carretera que constitúi na actualidá la principal vía de comunicación ente la capital de la islla y l'Aeropuertu con tola zona Sur de Gran Canaria.
 
== Xacimientos arqueolóxicos ==