Diferencies ente revisiones de «Enllena»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo apostrofación
m Iguo apostrofación
Llinia 13:
Na área [[Mediterraneu|mediterránea]] dase'l fenómenu de la [[gota fría]], que ye un embolsamiento d'aire a bien baxa temperatura nes capes medies y altes de l'atmósfera que, al topetar col aire templao y húmedo que xube del mar, provoca intenses precipitaciones y el posterior hinchente.
 
En N'[[Asia]] oriental la principal causa de les crecíes fluviales son les agües enchentes causaes pol [[monzón]], acomuñaes munches vegaes con [[tifón|tifones]]. Preséntense pel branu y afecten a amplies zones ente les que destaca'l [[golfu de Bengala]], zona de mayor precipitación media del globu.
 
Los [[huracán|huracán]] son una versión caribeña de los tifones, qu'afaren temporalmente la rexón del golfu de Méxicu causando hinchentes poles foles, d'hasta ocho metros, acomuñaes a los fuertes vientos, y poles agües intenses motivaes pola mesma baxa térmica. Tamién les nubes tropicales suelen causar agües bien fuertes.
Llinia 24:
 
== Defenses, planiamientu, y xerencia del hinchente ==
Dende l'empiezu del [[Neolíticu]], cuando empezó la sedentarización y, por tanto, ocupación de zones llanes costeres o nos valles fluviales, l'home atopóse col retu de faer frente a los hinchentes. En N'[[Exiptu]] y [[Mesopotamia]] yá se construyeron importantes defenses fluviales como diques, canales pa esviar les agües y meyora de los calces nes redolaes urbanes. Les obres hidráuliques desenvolviéronse tamién en [[Grecia]] y [[Roma]], tantu pa llograr agua pal consumu como pa evitar los riesgos que traíen los asentamientos en redolaes vulnerables. En [[China]] la construcción de grandes llixos nos ríos yá se faía nel sieglu XII de cuenta que s'intentaba faer frente a les aveníes monzóniques. Tamién n'[[España]] destaquen dende la [[Edá Media]] la construcción de llixos y banzaos que regularen los ríos.
 
Anguaño les [[Defensa riberana|defenses]] contra los hinchentes son bien avanzaes nos países desenvueltos. Los sistemes de prevención basar en diques, llixos, barreres metáliques, banzaos reguladores y meyora de la capacidá de desaguadoriu de los calces fluviales. Tamién los sistemes d'alerta ante situaciones peligroses tán bien desenvueltos per mediu de la predicción meteorolóxica, la observación de los aforos fluviales que determinen una alerta hidrolóxico y los sistemes de detección de [[maremotu|maremotos]].