Diferencies ente revisiones de «Neolíticu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüistíques
m Iguo apostrofación
Llinia 8:
[[Archivu:Agriculture Begining.png|thumb|350px|Entamos de l'agricultura en distintes rexones del planeta; namái se consideren les árees de desenvolvimientu primariu onde l'agricultura apaeció independientemente (esclúyense árees onde adomaron plantes por influxu de rexones que primeramente desenvolvieren l'agricultura).]]
[[Archivu:Centres of origin and spread of agriculture.svg|thumb|350px|Espardimientu de l'agricultura dende dalgunos de los focos de desenvolvimientu independiente inicial.]]
L'agricultura y la ganadería empezaron a practicase en distintos llugares del planeta de manera independiente y en distintes feches. La primer rexón onde s'atopen pruebes de la transición d'unes sociedaes de [[cazadores-pañadores]] a otres de [[producción (economía)|productores]] foi [[Oriente Próximu]], escontra'l 8500 e.C., dende onde s'estendió a [[Europa]], [[Exiptu]], [[Oriente Mediu]] y, quiciabes, el sur de d'[[Asia]]. Bien pocu dempués los procesos productores desenvolver de manera totalmente independiente nel norte de China nos valles del [[ríu Mariellu]] y del [[Yangtsé]] (7500 e.C.). En [[Nueva Guinea]] tamién se dio un desenvolvimientu tempranu independiente de la [[horticultura]], una y bones dellos nicios suxuren que foi escontra'l 7500 e.C., anque dicha fecha ye inda insegura. N'África les primeres rexones onde se dieron los tresformamientos neolíticos fueron el [[Sáhara]], [[Sahel]] y [[Etiopía]], anque hai diverxencia d'opiniones: un autores cunten que pudo esistir dalgún tipu d'influencia dende Asia y otros consideren que'l desenvolvimientu foi independiente cuidao que s'adomaron especies de plantes locales.<ref>Diamond, J. (1997), ''[[Armes, Xermes y Aceru]]'', cap. 5.</ref> Finalmente n'América'l desenvolvimientu de l'agricultura foi más tardíu anque se dio de manera independiente en tres región: primero en [[Mesoamérica]] y la [[Cordal de los Andes|rexón andina]] (nun se sabe con seguridad si la horticultura na [[Amazonia]] occidental tuvo influyíu pola rexón andina) y abondo más tardíamente nel este de Norteamérica. N'Europa'l desenvolvimientu nun foi independiente y l'agricultura apaeció ente'l 6000 e.C. y el 3500 e.C. (dependiendo de les rexones) gracies a la llegada d'especies procedentes de Próximu Oriente. Pa una descripción más detallada de les distintes rexones:
* [[Neolíticu n'Oriente Próximu]]
* [[Neolíticu n'Europa]]
Llinia 44:
Llama l'atención nesti períodu la desapaición de los cultivos agrícoles, qu'adquirieron abondo desenvolvimientu na etapa anterior, y que nesta casi s'escasten o cuandoquier reculen en forma vultable. Nun se conoz la causa que motivó esti fenómenu xeneral.
 
Paez ser qu'esti períodu provocó desplazamientos masivos de poblaciones que s'asitiaron en determinaes zones xeográfiques. En [[Cataluña]] percíbese claramente l'asentamientu d'una población procedente de xuru de [[Suiza]] y del norte de d'[[Italia]], qu'emburrió a los primeres emigrantes orientales del períodu anterior más al Sur. Los emigrantes instalaos en Cataluña, que constitúin la Cultura de les sepulturas de fuesa, apurrieron una cultura de base agrícola y ganadera, qu'establecía los sos poblaos en cabanes nos llanos, soterrándose en fueses como sepultura, distintes de la sepultura en cueves, lo que demuestra que nun les utilizaben. Ensin dulda pasada la primer dómina d'invasión, y asitiada sólidamente la población, estos emigrantes pudieron adoptar nueves costumes funeraries, relixoses, económiques y sociales, influyíos non solo pola cultura d'onde procedíen, sinón tamién polos restos de la cultura mesolítica anterior a la primer emigración oriental, y por esta primer cultura oriental.
 
L'alzada punxo en contactu a los pobladores de diverses rexones. Asina la cultura arcaizante, [[Asturiense]], de la cornisa Cantábrica y Aquitania, la Cultura de las Cuevas nel [[Valle del Ebro]] (neolítica), y la [[Cultura de los Sepulcros de fuesa]] en Cataluña.