Diferencies ente revisiones de «António de Oliveira Salazar»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüistíques
m Iguo apostrofación
Llinia 30:
=== La guerra civil española ===
{{AP|Guerra Civil Española}}
Salazar defendía la estabilidá de la vida nacional y tarrecía que l'aturbolinada situación de d'[[España]] pudiera afectar a [[Portugal]]. Intensificó la censura y l'acción de la policía política [[PIDI]], Policía Internacional y de Defensa del Estáu. Portugal apurrió al bandu subleváu un importante sofitu loxísticu, dexando, por casu, la comunicación ente los exércitos sublevaos del norte y del sur cuando entá nun podíen establecer contactu per tierra, concediendo llibre tránsitu a suministros militares destinaos al [[bandu nacional]], repatriando a refuxaos republicanos, y apurriendo una modesta cantidá de combatientes (los "''[[Viriatos]]''") y armamentu pa los franquistes.
 
Tres la llegada del xeneral [[Francisco Franco]] al poder, Salazar ocupar de caltener bones relaciones diplomátiques cola [[España franquista]], magar mientres la [[Segunda Guerra Mundial]] tarreció per unos meses que Franco, col sofitu del [[Tercer Reich]], intentara invadir Portugal y anexionarlo a España. A partir de 1945, les relaciones hispanu-portugueses caltener nun bon nivel, anque marcaes pola mutua rocea personal esistente ente los mandatarios de dambos países. A despecho de lo que munchos creen, y de lo que los dos gobernantes declararon a la prensa n'innumberables ocasiones, Franco y Salazar nun se teníen nenguna simpatía. Franco consideraba al portugués llaino y poco claru; Salazar despreciaba en Franco al espadón ensin cultura. A títulu d'interés, les entrevistes ente dambos celebrábense en portugués; Franco defender col gallegu lo suficiente como pa parolar col so homólogu lusitanu.
Llinia 62:
Anque Portugal declarara la so neutralidá dende 1939 y caltenía embaxaes nos países del [[Exa Roma-Berlín-Tokio|Exa]] y de los aliaos, Salazar trató de caltener una posición de simpatía cola [[Italia Fascista|Italia fascista]] y el [[Tercer Reich]] pero reconociendo al empar que la situación xeográfica de Portugal faía al so país más gustante a sufrir un ataque de británicos o estauxunidenses. Coles canales diplomáticu y comercial abiertos con dambos bandos batallosos, la [[balanza comercial]] portuguesa caltuvo saldu positivu mientres bona parte del conflictu.
 
Les sedes diplomátiques de [[Gran Bretaña]] y [[Estaos Xuníos]] coesistíen en Lisboa coles de la [[Italia Fascista|Italia fascista]] y la [[Alemaña nazi]], pero Salazar dio instrucciones por que los axentes diplomáticos d'esos países executaren les sos funciones (qu'incluyíen l'espionaxe) ensin interferencia del gobiernu lusitanu, so la condición que los axentes estranxeros nun s'implicaren en cuestiones polítiques de Portugal. Esto nun torgar qu'el 2 de mayu de 1945 Salazar unviara a Alemaña un mensaxe oficial de condolencias pola muerte de [[Adolf Hitler]], siendo unu de los dos únicos telegrames de pésame qu'un gobiernu estranxeru unvió por esi fechu (l'otru vinu de d'[[Irlanda]], gobernada por [[Éamon de Valera]]).
 
== La posguerra ==
Llinia 71:
L'anticomunismu de Salazar sirvió pa sostener la [[economía]] portuguesa en función a los mercaos d'Estaos Xuníos y Europa Occidental, anque la escasez de materies primes pervalibles en Portugal, según la poca estensión y población del territoriu, torgaron que los capitales estranxeros empecipiaren una efectiva [[industrialización]] del país. Peor entá, mientres la [[década de 1950]] Salazar amosó una fe infrayable en sostener la [[autarquía]] económica de Portugal hasta onde fuera posible, lo cual caltuvo al país como un esportador netu de materies primes de baxu preciu (sufreres, pesca o productos frutales).
 
Ante la depresión económica de Portugal, en contraste cola crecedera económica de d'[[Europa Occidental]], una enorme cantidá de portugueses emigraron dende entamos de la [[década de 1960]], predominantemente escontra [[Francia]] o [[Bélxica]] en busca de meyores condiciones de vida, trabayando como obreros. Otros menos migraron escontra [[Brasil]]. La medrana al reclutamiento masivu de tropes pa la [[Guerra Colonial Portuguesa|guerra colonial n'África]] aumentó'l volume de la [[emigración]] portuguesa, al puntu qu'escontra 1974 casi {{formatnum:500000}} emigrantes lusos vivíen nos barrios obreros de Francia.
 
=== Guerra colonial en ultramar ===
Llinia 84:
L'autoritarismu de Salazar llevólu a tomar una posición contraria al [[sindicalismu]] llibre. Esta postura, que debilitaba les demandes del movimientu obreru, foi contestada per una parte de la población, que se remontó. Les fuerces de seguridá reprimieron duramente diches protestes públiques, siendo habitual que la [[Guardia Nacional Republicana]] (GNR) causara munchos mancaos y muertos. Una d'aquelles víctimes sería la nueva [[Catarina Eufémia]], que se convertiría na personificación de la resistencia antisalazarista.
 
Mentanto, los movimientos [[comunista|comunistes]] y [[socialista|socialistes]], anque proscritos, siguieron na so resistencia al réxime de Salazar. Los enormes gastos de la guerra colonial na [[década de 1960]] inclusive causaron la perda del sofitu de militantes de [[derecha]], que llamentaben l'atrasu económicu de Portugal en comparanza a los países d'Europa Occidental (ya inclusive al respective de d'[[España]]) mientres los gastos fiscales laboriosamente ganaos yeren gastaos mayoritariamente nuna guerra colonial.
 
P'acallantar les voces d'oposición, el réxime de Oliveira Salazar recurrió a la [[PIDI]] o "''Policía internacional y de defesa do Estáu''" pa la represión política, coles mesmes que llograba infiltrar a PIDIR en casi tolos sectores y grupos de la sociedá portuguesa, dende les [[fuerces armaes]] hasta los [[sindicatu|sindicatos]], pasando pola [[Ilesia Católica|Ilesia católica]] local y la militancia del [[Partíu Comunista Portugués]].
 
=== Obres ===
Con un gobiernu tresformáu nel réxime más llonxevu de d'[[Europa Occidental]], Salazar dexó delles obres públiques tales como la Ponte Salazar (agora [[Ponte 25 d'abril]]), el Mirador-Monumentu a [[Cristu-Rei]], que demuestra la so alianza col catolicismu conservador de Portugal, el [[Estadiu Nacional de Portugal]], el [[Aeropuertu de Lisboa]], l'Institutu Nacional d'Estadística de Portugal, autopistes y otres. Sicasí, el so obstinación en caltener les colonies aislló a Portugal y retrasó la so crecedera mientres décades debíu al altu costo económicu y social que significaba pa una economía débil y precario como la de Portugal el sostener la guerra colonial tantu n'África como n'Asia y los sos respectivos gobiernos coloniales.
 
== Retirada del poder ==