Diferencies ente revisiones de «Historia de Bulgaria»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo apostrofación
m cartafueyu países
Llinia 18:
[[Archivu:Bulgaria Simeon I (893-927) es.svg|thumb|275px|El Primer Imperiu Búlgaru na so máxima estensión territorial mientres el reinu del Zar Simeón I.]]
{{AP|Primer Imperiu Búlgaru}}
Una de les teoríes ye que los búlgaros yeren un pueblu nómada y belicoso procedente de [[Asia Central]], emparentáu colos [[hunu|hunos]]. Ello ye que los primeres [[jan (títulu)|janes]] búlgaros faíen remontar los sos oríxenes al hunu [[Atila]]. Yá na primer metá del [[sieglu VII]], sol so rei [[kan]] [[Kubrat]], formaren un reinu al norte del [[mar Negru]], que los bizantinos denominaben Magna Bulgaria. Dempués de la muerte de Kan Kubrat l'imperiu estremar ente los sos trés mayores fíos por cuenta de lo cual una parte de los búlgaros mover escontra l'este, a la confluencia de los ríos [[Volga]] y [[Ríu Kama|Kama]], que llegaríen a formar l'estáu de la [[Bulgaria del Volga]], en cuantes qu'otru grupu establecer nel delta del [[Danubiu]], al mandu de jan [[Asparukh]], tercer fíu de Kubrat y una tercer parte de la población búlgara quedóse.
 
Dende ellí, los búlgaros hostigaban a les guarniciones bizantines. Les sos frecuentes espediciones de saquéu conducieron a la realización d'una espedición punitiva contra ellos, mandada pol emperador bizantín [[Constantino IV]]. Al fracasar esta espedición, l'Imperiu bizantín viose obligáu a aceptar la esistencia del Imperiu Búlgaru, y a paga-y un tributu añal pa evitar incursiones. L'añu [[681]], en que Bizancio reconoció per primer vegada al estáu búlgaru, ye consideráu la fecha de nacencia de la moderna Bulgaria.
Llinia 58:
En 1879 una asamblea constituyente axuntada na ciudá de Tarnovo adoptó una constitución pa Bulgaria (bien democrática pa la dómina, pero qu'apenes foi aplicada) y escoyó como príncipe a [[Alejandro I de Bulgaria|Alejandro de Battenberg]], sobrín de la zarina de Rusia. Na provincia de Rumelia Oriental, les potencies europees ellaboraron los estatutos orgánicos del Congresu de Berlín y foi nomáu un gobernador en representación del sultán otomanu y que foi aceptáu pola asamblea.
 
Les ambiciones nacionalistes nun se conformaron cola autonomía y estendiéronse a los territorios búlgaros inda en poder del Imperiu otomanu: en 1885 l'Exércitu de Bulgaria ocupó la provincia de Rumelia Oriental, coles mesmes qu'españó la guerra contra [[Serbia]], de la que los búlgaros salieron victoriosos. Poco dempués el rei Alejandro I cesó al so Conseyu de Ministros rusos, lo que provocó la intervención de Rusia en represalia y defensa de la so influencia. Los rusos entamaron una intriga militar en contra del rei búlgaru. A pesar del sofitu de los nacionalistes, [[Alejandro I de Bulgaria|Alejandro I]] foi obligáu a abdicar por cuenta de una combalechadura orquestada pol Gobiernu de Rusia. [[Stefan Stambolov]] tomó'l poder y l'asamblea búlgara escoyó en 1887 un nuevu príncipe: Fernando de SajoniaSaxonia-Coburgu, qu'en 1894 consiguió la cayida de Stambolov, que constituyera una dictadura (y que morría asesináu en 1895). El 22 de setiembre de 1908, col sofitu del emperador d'Austria-Hungría, [[Fernandu I de Bulgaria|Fernandu I]] proclamó en Tarnovo la independencia de Bulgaria y tomó el títulu de zar.
 
== Les guerres de los Balcanes y la Primer Guerra Mundial ==
Llinia 102:
En 1996 foi escoyíu presidente Pétar Stoyanov, de la UFD, anque'l gobiernu siguió en manos de los socialistes mientres un tiempu, hasta que terminó per colapsar se en 1997. Formóse un nuevu gobiernu de la UFD dirixíu por [[Ivan Kostov]], que cuntaba con un fuerte sofitu de la población que s'esmoreció ante los socesivos escándalos de corrupción y la so incapacidá pa faer frente a los problemes del país. Los búlgaros taben insatisfechos ante la ineficacia de los sos políticos.
Esta crisis económica y política foi aprovechada pol últimu zar, Simeón II, que tornara en 1996 al país, tres abandonalos en 1946 con tan solu nueve años. Con 59 años yera un prósperu empresariu qu'adoptó'l nome civil de Simeón Saxkoburggotski (la pronunciación búlgara del so apellíu real SajoniaSaxonia-Coburgu-Gotha) y formó el so propiu partíu'l Movimientu Nacional Simeón II (MNS), que ganaría les eleiciones de 2001.
 
Nes eleiciones celebraes en xunu de 2005, impúnxose Sergei Stanishev, del Partíu Socialista, al llograr el 31% de los sufraxos. El so principal opositor Simeón Saxkoburggotski (anterior Primer Ministru), tuvo de contentase col 20% de los sufraxos, ente que'l Movimientu de la Minoría Turca, un brazu separatista del actual gobiernu, llogró'l 12%. Sicasí estos trés fuerces polítiques constituyeron un gobiernu de coalición.
 
== Referencies ==