Diferencies ente revisiones de «Formentera»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüistíques
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Llinia 2:
'''Formentera''' ye una de les [[Islles Baleares]], asitiada nel mar Mediterraneu y conceyu que forma parte, xuntu con Mallorca, Menorca y Eivissa, de la comunidá autónoma de les Islles Baleares.
 
Amás, xuntu con Eivissa y dellos castros forma les llamaes islles Pitiusas. Anguaño, Formentera tien una población de 12 280 habitantes para 2017, polo que ye la islaislla balear menos poblada.
 
== Xeografía ==
El conceyu inclúi, amás de la islaislla de Formentera, les islles y castros del abarganando ente los cualos destaquen se Espalmador y se Espardell. La superficie total del conceyu ye de 83,20 km², cosa que supon solo'l 1,64 % de la superficie total de les Baleares.
 
La islaislla tien una forma allargassada d'este a oeste, formada por dos puexu a cada estremu y una franxa de terrén llarga y apertón que los xune.
 
La Mola y el cabu de Berberia, o'l plan del Rei, son los dos macizos planos que s'alcen sópito sobro'l mar formando unos cantiles de más de 100 m práuticamente en vertical. L'altitú máxima na islaislla ye de 195 metros a sanu Talaiassa de la Mola.
 
Ente los dos puexos atópase una franxa básicamente arenosa y dunar llamada se Carnatge. La parte más apertón tien solo 1,5 km d'anchor.
Llinia 15:
Al norte atopen dos estenses llagunes mariniegues: l'estañu deas Pexe y l'estañu Pudent. Al norte del estañu Pudent, la península deas Troyedors ye un conxuntu de dunes de 3 km de llargor y una anchor mínimo de 100 m. Al estremu norte un estrechu brazu d'agua de 50 m, denomináu se de Adolf, dixebra [[Formentera]] de se Espalmador.<gallery>
Ficheru:Formentera sat.png|
</gallery>La orografía plana de la islaislla fai que les precipitaciones sían escases y que la temperatura sía uniforme. La precipitación mediana añal ye de 370 mm. La temperatura mediano añal ta ente 17 y 18 °C.
 
La PM-820 ye una carretera asitiada na islaislla que s'empecipia al puertu de La Sabina y acaba nel so puntu más oriental de la islaislla (Faru de La Mola). Nel so percorríu traviesa los principales cascos urbanos de la islaislla (la Sabina, Sant Francesc de Formentera, Santu Ferran de ses Roques, Calar de Santu Agustí y Pilar de la Mola0), sacante Se Llombes. Tien una llargor total de 20 kilómetros.
 
A la mariña atopen les siguientes cales: calar en Basté, calóse, calar deas Guijarral, el caló deas Muertu, calar Saona y el Caló d'en Trullo.
Llinia 23:
== Hestoria ==
[[Ficheru:Formentera mj.jpg|miniaturadeimagen]]
La hestoria de Formentera ta bien amestada a la hestoria d'Eivissa, pero mientres llargos periodos de tiempos foi despoblada, o habitada esporádicamente, dando llugar a una particularidá al respective de la islaislla vecina.
 
=== Prehistoria ===
Llinia 31:
 
=== Edá antigua ===
Ente que los fenicios primeru, y sobremanera los púnics dempués, instalar n'Eivissa formando una importante colonia, nun esisten datos sobre Formentera. Probablemente quedó deshabitada, o ensin población estable, ente los sieglos V y Y aC. El xeógrafu griegu Estrabó denominar Ofiusa, 'islaislla de les Culiebres', nome qu'adoptó Plini el Viejo en llatín como Columbrària. Espublizóse'l mitu que la islaislla yera erma por culpa de too tipu de culiebres venenoses. Ye posible que'l nome tea rellacionáu col nome púnic de les islles Pitiüses, YBSM, referíu al divos Bes que, ente otres coses, apoderaba les culiebres.
 
De la dómina romana, a partir del sieglu Y dC, atópense xacimientos qu'indiquen la esplotación de recursos y una población estable. A la dómina del baxu Imperiu pertenez el castellum de can Blai, una construcción militar cuadrada con cinco torres, probablemente con una función d'abelugu de la población agrícola.
Llinia 40:
El periodu islámicu (902 – 1235) supon una nueva organización social y económica alredor de la alqueria como unidá granible agrícola. La población ye culta y fuertemente arabitzada.
 
El 1109 sufre una incursión noruega empobinada por Sigurd Y de Noruega Magnússon "Jórsalafari" Los fechos queden recoyíos a la hestoria de los reis de Noruega redactada pol islandés Snorri Sturluson versu'l 1220 y conocida col títulu de Heimskringla o Orbe del Mundu. Na tradición popular formenterera alredor de la cueva deas Fumu. La islaislla apaez mentada a la Heimskringla baxu'l nome de Forminterra.
 
=== Baxa edá mediana ===
La cultura y l'estructura social tresformar de formada repentina cola conquista catalana del 1235. La islaislla estremar en quartons asignaos a los conquistadores: Guillemos de Montgrí quedar cola Mola y se Carnatge, el neñu Pere de Portugal con Quépise y el conde Nunó Sanç con Porto-salè. Poco dempués Montgrí mercó la parte que pertenecía a Nunó Sanç, y el quartó deas Nengún pasó al rei (la parte más meridional ye'l plan del Rei). Montgrí dexó parte de la Mola pola construcción del monesteriu agustí de Santa Maria de Formentera.
 
A mediaos del sieglu XIV, de resultes de la peste negro, la islaislla queda despoblada y solo ye habitada de forma temporal pola estracción del sal y trabayos de ganadería. La ilesia de sanu Valla Vieya, d'amenorgaes dimensiones y ensin campusantu, fecha del 1369.
 
Nel sieglu XVI tuvo llugar la batalla de Formentera, na que la flota de Rodrigo Portuondo foi ganada pola otomana de Aydın Reis que sacupaba moriscos del Reinu de Valencia y constrúyense les torres de vixilancia de la Mola, quépise y se Espalmador como puntos estratéxicos pa la defensa d'Eivissa de los ataques corsaris. Casi trés sieglos ensin población estable fixeron qu'aumentaren los recursos naturales de la islaislla onde predominaba'l monte y la caza.
 
=== Repoblamientu del sieglu XVIII ===
Llinia 53:
 
=== Sieglos XIX a XXI ===
La derrota del bandu austriacista na Guerra de Socesión supon la confiscación de les salines, el principal recursu de la islaislla. Les condiciones de vida son dures y l'economía ye de subsistencia, básicamente agraria. La islaislla atópase desforestada y los estaños saliners en mala traza. El 1822 instáurase de volao el primer conceyu de la islaislla, reinstaurat el 1837 y nuevamente suprimíu ente 1870 y 1888.
 
Turismu na sablera.
 
Mientres el postreru terciu del sieglu XIX y el primer terciu del sieglu XX produzse una gran emigración masculina en [[Cuba]], la [[Uruguái|Uruguái]] y [[Arxentina]], favoreciendo l'apellativu, per parte de los ibicencos, de la IslaIslla de ses muyeres". Los ingresos de la emigración, mayoritariamente envernada, suponen un aumentu del nivel de vida.
 
L'anarquismu socede'l referente políticu de la islaislla, con una llarga fuelga de el trabayadores saliners empecipiada'l [[1931]] y una importante movilización social en demanda d'un usu comuñal de l'Estany deas Pexe. Al entamu de la [[Guerra Civil Española|Guerra Civil española]] la islaislla ye ocupada xunas selmanes pol capitán republicanu Alberto Bayu Giroud. Recuperada pol bandu franquista empecípiase una represión con fusilamientos, esiliu y encarcelamientos. Ente'l 1940 y el 1942 instalar a la Sabina una colonia penitenciaria onde morrieron de fame un centenar de prisioneros. Les décades del 1940 y 1950 vuelven ser años d'aislamientu, escasez y mera subsistencia.
 
A principios de la década del [[1960]], el turismu provoca una nueva rotura económica y social. Empecipiar cola llegada d'integrantes del movimientu hippiei dempués movimientos naturistes. Constrúyense los primeros establecimientos turísticos, la mayoría como pequenos negocios familiares, remocícase'l puertu de la Sabina como principal puntu de comunicación, y ameyórense les infraestructures polo xeneral.
Llinia 67:
== Organización territorial ==
[[Ficheru:Obec Formentera.png|miniaturadeimagen]]
La organización tradicional del territoriu ye en parroquies y véndes. Les parroquies son [[Sant Francesc de Formentera]], [[Sant Ferran de Ses Roques]] y [[El Pilar de la Mola|Pilar de la Mola]], los trés pueblos principales de la islaislla. Nos últimos años desenvolviéronse otros pueblos eminentemente turísticos: se Llombes, calóse o la Sabina. Les véndes ye una organización típica d'Eivissa y Formentera motivada pola población tradicionalmente tremada. La islaislla ta estremada en catorce véndes.
 
== Política ==
Llinia 81:
 
== Los molinos ==
Yeren utilizaos para moler la cebera y faer farina. En principiu yeren molinos de sangre, tresformándose darréu en molinos de vientu, dada la esposición a los vientos de la IslaIslla.
 
=== Molí vell de la Mola ===