Diferencies ente revisiones de «Guerra de los Diez Años»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüistíques
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Llinia 6:
|descripción_imaxe = Voluntarios españoles embarcándose pa la guerra en Cuba, Barcelona, 1870
|fecha = [[10 d'ochobre]] de [[1868]]—[[10 de febreru]] de [[1878]] ({{edá|10|10|1868|10|02|1878}})
|llugar = [[IslaIslla de Cuba]]
|coordenaes =
|casus =
Llinia 44:
* Cuba taba siendo afectada poles crisis económiques de los años [[1857]] y [[1866]].
* Les rexones occidental y oriental teníen distinta situación económica. La rexón occidental yera más desenvuelta, tenía más esclavos, mayor producción y más facilidaes de comerciu que la zona oriental. Esto faía que munchos hacendados orientales arruinárense.
* España imponía altos impuestos y tributos ensin consultar colos habitantes de la islaislla.
* España sostenía un ríxidu control comercial qu'afectaba descomanadamente a la economía na islaislla.
* España utilizaba los fondos estrayíos de la islla p'asuntos ayenos al interés cubanu, como financiar grandes desembolsos armamentísticos (más de la tercer parte del presupuestu nacional), desenvolver la colonia de [[Fernando Po]] y otros. Estos gastos facer nun momentu que se precisaba un fuerte proyeutu inversionista pa modernizar la industria azucrero, lo cual empioraba la situación de la colonia.
* La comprensión de la necesidá d'introducir el trabayu asalariáu como única vía pa faer avanzar la industria azucrero, daqué pocu dadu nes colonies españoles.
Llinia 61:
* Marcada división de clases.
* La esistencia de prexuicios raciales.
* En Cuba esistía la [[esclavitú]], qu'amás de ser cruel yera un frenu pal desenvolvimientu económicu de la islaislla, pos el desenvolvimientu de la tecnoloxía faía imprescindible l'usu d'obreros cualificaos.
{{cita|De tolos grandes conflictos potenciales, la [[esclavitú]] yera'l mayor. Nes [[Cortes de Cádiz]], l'abogáu español antiesclavista [[Agustín Argüelles Álvarez|Agustín Argüelles]] presentó en 1811 una proposición p'abolir la [[trata d'esclavos]]. El diputáu cubanu [[Andrés Jáuregui]] opúnxose radicalmente, amenaciando con una sublevación contra [[España]] si abolía'l tráficu. Les amenaces de segregase y de pidir l'anexón a [[Estaos Xuníos]] marcaron los siguientes discutinios y votaciones, onde los diputaos americanos manifestar contra tratar d'esclavos y los cubanos, tantu los [[criollos]] como peninsulares, a favor. <ref>Cardona y Losada, páxines 38 y 39</ref>}}
{{cita|Los cubanos integrantes del bloque oligárquicu que moraben fundamentalmente nes provincies de L'Habana y Matances, opunxérense a la Guerra de los Diez Años, prefiriendo caltener los sos esclavos y plantíos — calteniendo los sos negocios — a la llibertá de la IslaIslla. <ref>Francisco López Segrera, "Raigaños históricos de la revolución cubana (1868-1959)", páxina 220</ref>}}
 
===Opinión de José Martí sobre la guerra===
Llinia 78:
La insurrección independentista empezó'l [[10 d'ochobre]] de [[1868]] col llamáu [[Berru de Yara]] pronunciáu pol hacendado [[Carlos Manuel de Verdes]] na so propiedá del oriente de la islla llamada [[La Demajagua]], un [[inxeniu d'azucre|inxeniu]] pequenu, anticuáu, probe ya hipotecáu por deldes{{Cita riquida}}. Primeramente Verdes lliberara a los sos esclavos y lleíu la declaración d'independencia, el [[Manifiestu del 10 d'Ochobre Manifiestu de la Xunta Revolucionaria de la Isla de Cuba]], onde esplica les causes de la guerra y los sos oxetivos.
 
Sicasí'l [[berru de Yara]] nun foi secundáu polos hacendados del occidente de la islaisl a, muncho más prósperu que l'oriente. Pela so parte el "partíu español" optó por enfrentar se tantu a los insurrectos como a los representantes del gobiernu metropolitanu que tres la [[revolución de 1868]] pretendía introducir ciertes reformes na islaislla, "por más qu'esti programa liberalizador hubiera de ser, por fuerza, fartu moderáu, si pensamos que'l poder taba en manos d'homes como [los xenerales] [[Francisco Serrano y Domínguez|Serrano]] o [[Domingo Duce|Dulce]], acomuñaos polos sos respectivos matrimonios a la riqueza azucrera cubana".{{Harvnp|Fontana|2007|p=373}}
 
Con éses la guerra empieza'l , cuando Verdes pon en llibertá a los sos esclavos
Llinia 88:
El [[Gobiernu Provisional de 1868-1871]] unvió a Cuba al xeneral [[Domingo Duce]] como nuevu Capitán Xeneral para empecipiara ciertes reformes que punxeren fin a la sublevación, pero atopar cola radical oposición de l'alta burguesía de L'Habana, que controlaba'l comerciu, la banca, la producción de tabacu, les navieres y otres actividaes fundamentales, y que cuntaba col sofitu armáu de los batallones de voluntarios del comerciu».
 
El citáu "partíu peninsular" o "partíu español" ye'l que se fixo dueñu de la islaislla, llogrando non yá echar a Dulce sinón a la mayoría de los funcionarios nomaos polos gobiernos del [[Sexeniu Democráticu]].{{Cita riquida}} Ye posible inclusive qu'esti grupu tuviera detrás del asesinatu del xeneral [[Juan Prim]],{{Cita riquida}} presidente del gobiernu español, que paecía dispuestu a axustar colos insurxentes, y que tamién fuera unu d'el promotores de la [[Restauración borbónica n'España]] yá que ayudó a financiar el [[pronunciamientu]] del xeneral [[Arsenio Martínez Campos]] qu'el 29 d'avientu de 1874 punxo fin a la [[Primer República Española]] de xuru{{Cita riquida}} per mediu de [[José Cánovas del Castillo]], directivu del Bancu Español na IslaIslla de Cuba y hermanu del xefe del partíu alfonsino, [[Antonio Cánovas del Castillo]].
 
Que la guerra durara diez años a pesar de los medios con que cuntaben los que s'oponíen a los insurxentes independentistes debióse, según Josep Fontana, a la "escasa capacidá de la metrópoli, qu'hubo de ver cómo se perdía la tercer parte de los soldaos llevaos a la islaislla, vistíos con malos uniformes, mal alimentaos y pésimamente preparaos, de cuenta que un 90 por 100 de los que morrieron facer n'hospitales y por causes naturales".{{Harvnp|Fontana|2007|p=375}}
 
== La ofensiva de la metrópoli: la "españolización" de la islla ==
 
España, al marxe de la so ofensiva militar, entamó una ofensiva paralela, la civil. Pa ello, amontó'l númberu de contingentes d'inmigrantes españoles escontra Cuba, al envís de "Españolizar" la islaislla.
 
Del añu 1868 a 1880, llegaron a Cuba 382.476 españoles, y pal añu 1898, cuando Cuba llogra la so independencia, yeren 960.682, de los cualos 449.287 yeren civiles y 511.395 yeren militares.<ref>LA INMIGRACIÓN HISPANA EN SANTIAGO DE CUBA (1868-1898).