Diferencies ente revisiones de «Rusificación»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q332695
m Bot: Nomes de países según el cartafueyu
Llinia 1:
[[Archivu:RussianLanguageMap.png|300px|thumb|Países del mundu onde se fala rusu.]]
La '''rusificación''' ye l'adopción de la [[llingua rusa]] o d'aspeutos de la cultura rusa per parte de comunidaes non ruses. Nun sentíu estrictu, el términu "rusificación" emplegar pa designar la influencia de la [[llingua rusa]] sobre les [[llingües eslaves]], [[Llingües báltiques|báltiques]] y otres llingües falaes n'árees que controla o controlaba [[Rusia]]. Nun sentíu históricu, el términu referir a les polítiques (tantu oficiales como non oficiales) de la [[Rusia Imperial]] y de la [[UniónXunión Soviética]] en relación a los sos constituyentes [[Nación|nacionales]] y a les [[Minoría|minoríes nacionales]] de [[Rusia]], que teníen como oxetivu la dominación rusa.
 
Les principales árees d'influencia de la rusificación son la [[política]] y la [[cultura]]. Na política, un elementu de la rusificación ye la designación de rusos p'asumir posiciones alministratives nes instituciones nacionales. Na cultura, la rusificación poner de relieve principalmente nel fuerte usu del rusu nos asuntos oficiales y na influencia del rusu sobre les llingües nacionales. El desplazamientu [[demografía|demográficu]] en favor de la [[población]] rusa tamién suel considerase una forma de rusificación.
Llinia 22:
 
== Moldavia ==
El [[Imperiu rusu]] y la [[UniónXunión Soviética]] promovieron polítiques trataes escontra l'amenorgamientu del tamañu y l'autonomía cultural de los grupos étnicos [[Rumania|rumanos]] de [[Besarabia]]. La deportación de rumanos tuvo acompañada pola inmigración de poblaciones [[eslavos|eslaves]], particularmente de rusos y ucranianos. La llingua más utilizada pa les comunicaciones ente les distintes etnies, nesi tiempu, yera la rusa, lo que llevó a la rusificación, especialmente ente la élite.
 
La [[idioma moldavu|llingua moldava]] introducida entós poles autoridaes soviétiques na [[República Socialista Soviética de Moldavia]], en verdá, yera la [[llingua rumana]], pero escrita con una versión del [[alfabetu cirílicu]] derivada del alfabetu del [[antiguu eslavu eclesiásticu]]. Los partidarios de la ortografía cirílica argumenten que'l rumanu escribíase históricamente col alfabetu cirílicu, anque nuna versión distinta.
Llinia 29:
En tolos países del [[Bloque del Este]] les clases de rusu yeren obligatories pa la mayoría de los estudiantes.
 
== Sol control de la UniónXunión Soviética ==
 
=== Dende principios de la década de 1920 hasta mediaos de la década de 1930: Indigenización ===
 
Los primeros años de la política soviética de nacionalidaes, a partir de principios de los años 1920 a mediaos de los años 1930, fueron dirixíos pola política de ''[[korenización]]'' ("indigenización"), mientres la cual el nuevu réxime soviéticu procuró invertir los efectos al llargu plazu de la rusificación nes poblaciones non ruses. Cuando'l réxime trataba d'establecer el so poder y llexitimidá perdayuri del antiguu Imperiu rusu, foi sobre la construcción d'unidaes alministratives rexonales, reclutamiento de non rusos en posiciones de mandu, y promoción de llingües non ruses na alministración del gobiernu, los tribunales, les escueles, y los medios de comunicación. El lema entós establecíu yera que les cultures locales tendríen de ser "socialistes nel conteníu, pero nacionales na forma." Esto ye, estes cultures tendríen de ser sustantivamente tresformaes pa conformase col proyectu socialista del [[Partíu Comunista de la UniónXunión Soviética]] pa la sociedá soviética en xunto, pero tener la participación activa y el mandu poles nacionalidaes indíxenes y funcionar principalmente nes llingües locales.
 
=== Final de la década de 1930 y tiempu de guerra ===
Llinia 45:
La [[llingua rusa]] ganó mayor énfasis. En 1938, el rusu fixo un asignatura riquida d'estudios en cada escuela soviética, inclusive aquelles nes cualos una llingua non rusa yera'l mediu principal de la instrucción pa otres asignatures (p.ej, matemátiques, ciencia, y estudios sociales). En 1939, a les llingües non ruses a les que fueren daes escritures a base del [[alfabetu llatinu]] a finales de los años 1920, fueron daes nueves escritures basaes nel [[alfabetu cirílicu]]. Una razón fundamental probable pa estes decisiones yera'l sentíu de la guerra inminente y que'l rusu yera la llingua d'orde nel Exércitu Coloráu.
 
Antes y mientres la [[Segunda Guerra Mundial]], [[Stalin]] deportó a [[Asia Central]] y [[Siberia]] a delles nacionalidaes enteres por barruntos de la so posible collaboración con el invasores alemanes: [[alemanes del Volga]], [[tártaros de Crimea]], [[chechenos]], [[ingusetios]], [[balkarios]], [[calmucos]], y otros. Poco dempués de la guerra tamién fueron deportaos munchos [[Ucrania|ucranianu]]s y habitantes de [[pueblos bálticos]] a [[Siberia]]. (Vease [[Deportaciones de pueblos na UniónXunión Soviética]].)
 
Dempués de la guerra, el papel principal del pueblu rusu na familia soviética de naciones y nacionalidaes foi promovido por Stalin y los sos sucesores. Esti cambéu foi'l más claramente sorrayáu pol Secretariu Xeneral del Partíu Comunista Stalin nel brinde del Día de la Victoria al pueblu rusu en mayu de 1945:
Llinia 51:
"''Gustaríame faer un brinde a la salú del nuesu [[pueblu soviéticu]] y primero que tou, del [[pueblu rusu]]''".
 
"''Bebo, primero que toos, a la salú del pueblu rusu, porque con esta guerra ellos ganaron la reconocencia xeneral como la fuerza principal de la UniónXunión Soviética ente toles nacionalidaes del nuesu país''".
 
El nomamientu de la nación rusa como'l ''primus inter pares'' yera un cambéu total de la declaración de Stalin 20 años antes (anunciando la política de [[korenización]]) que "la primer xera inmediata del nuesu Partíu ye combatir enérxicamente les supervivencies del [[chovinismo]] gran rusu." Anque la lliteratura oficial sobre les naciones y les sos llingües nos años subsecuentes siguiera falando de qu'había 130 llingües iguales na URSS, na práctica una xerarquía foi sofitada y delles nacionalidaes y llingües recibieron papeles especiales o vistes a tener un futuru distintu al llargu plazu.
Llinia 123:
 
[[Categoría:Hestoria del Imperiu rusu]]
[[Categoría:Hestoria de la UniónXunión Soviética]]
[[Categoría:Hestoria d'Estonia]]
[[Categoría:Hestoria de Letonia]]