Diferencies ente revisiones de «Idioma mataco»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
Iguo enllaces frañíos a imaxes (0)
Llinia 16:
|mapa_lleenda =
}}
[[Archivu:09.08.2012 Día Internacional de leslas Poblaciones IndíxenesIndígenas del MunduMundo (Salta, Morillo) (7742402738).jpg|thumb|250px|Cartelu n'idioma wichí en [[Coronel Juan Solá]], [[provincia de Salta]], [[Arxentina]].]]
 
Los '''matacos, wichí o weenhayek''' son cazadores amerindios y pañadores del monte secu tropical del sur de [[Bolivia]] y del norte de [[Arxentina]]. Pertenecen a una entidá llingüística llamada 'mataco', o últimamente n'Arxentina '[[wichí]]', qu'en total suma unos 40 000 individuos que falen idiomes o dialectos similares o rellacionaos (Alvarsson y Claesson, 2012).
Llinia 29:
 
=== Aspeutos históricos ===
[[Archivu:Pueblos orixinariosoriginarios de Bolivia.png|thumb|Pueblos orixinarios de Bolivia.]]
Los ’weenhayek tuvieron bastante aisllaos hasta'l sieglu XIX, anque por cuenta de les visites ocasionales y les migraciones de trabayu estacionales, llegaron a tener conocencia de primera esquito sobre otres cultures y civilizaciones, tales como la [[cultura inca]]. A pesar d'estos contactos, los weenhayek caltuvieron una cultura soberana ya independiente nel so hábitat tradicional. Sicasí, como señalen Alvarsson y Claesson (2012), a finales del sieglu XIX la influencia del esterior cobró impulsu. En 1866, los [[misioneros franciscanos]] fundaron la misión de San Antonio de la Peña a veres del [[ríu Pilcomayo]], dedicada puramente a los ’weenhayek y empobinada a introducir una especie d'educación formal”. Sicasí, dempués de dellos años esta misión foi abandonada. Nel sieglu XX, asocedieron fechos qu'afectaron seriamente a los weenhayek, siendo'l más devastador el conflictu de cuatro año de duración ente Bolivia y Paraguay nos años trenta, conocíu como la [[guerra del Chaco]]. Esta guerra foi desastrosa pa la situación sociocultural de los weenhayek. Como señala Alvarsson, dempués de la guerra, los weenhayek quedaron ‘llibres’ de nuevu, anque en realidá esti términu tenía entós otru matiz, acomuñáu con ‘conquistaos’ y ‘pacificados’.