Diferencies ente revisiones de «Reinu de Prusia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
m Iguo testu: -"anexión" +"anexón"
Llinia 108:
{{AP|Particiones de Polonia}}
 
Pel este y el sur de Prusia, la [[República de los Dos Naciones]] habíase alloriáu debilitando gradualmente a lo llargo del [[sieglu XVIII]]. Esmolecíu pola creciente influencia rusa nos asuntos polacos y por una posible espansión del [[Imperiu rusu]], Federico participó na [[particiones de Polonia|primer partición de Polonia]] ente l'Imperiu rusu, Prusia y Austria en [[1772]] con cuenta de caltener l'equilibriu de fuerces. El reinu de Prusia anexionóanexonó la mayoría de les provincies polaques de [[Prusia Real]], incluyida [[Varmia]]; al añu siguiente, estes tierres anexionadasanexonaes entamáronse como una provincia, la de [[Prusia Occidental]]. El nuevu dominiu amestar a [[Prusia Oriental]], qu'enantes foi conocida como [[ducáu de Prusia]], con [[Pomerania]], xuniendo ente sí los territorios orientales del reinu.
 
A la muerte de Federico en 1786, el so sobrín [[Federico Guillermo II de Prusia|Federico Guillermo II]] siguió interviniendo nes particiones, ganando una gran parte del oeste de Polonia en 1793.
Llinia 134:
Arriendes de estes nueves alquisiciones prusianes, el reinu reorganizar en diez provincies. La mayor parte, amás de les provincies de [[Prusia Oriental]], [[Prusia Occidental]] y [[Provincia de Posen|Posen]], pasó a integrar la [[Confederación Xermánica]], que sustituyó al extinto Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.
 
De resultes de les [[Revoluciones de 1848]], los principaos de [[Hohenzollern-Sigmaringen]] y [[Hohenzollern-Hechingen]] fueron anexionadosanexonáus por Prusia en 1850.
 
=== 1848-1871: Les guerres xermanes d'unificación ===
Llinia 156:
La primera d'elles foi la [[Segunda Guerra de Schleswig]] (1864), que Prusia empecipió y ganó cola ayuda d'Austria. Dinamarca foi ganada y apurrió los ducaos de Schleswig y Holstein a Prusia y Austria, respectivamente.
 
L'alministración estremada de Schleswig y Holstein foi'l motivu pa la guerra austru-prusiana de 1866 (tamién conocida como la [[guerra de los Siete Selmanes]]), na que Prusia, aliada col [[Reinu d'Italia (1861-1946)|reinu d'Italia]] y dellos Estaos xermanos del Norte, declararon la guerra al Imperiu austríaco. La coalición comandada per Austria foi ganada y dellos Estaos xermanos (el [[Reinu de Hannover]], el [[Electoráu de Hesse]], el [[Ducáu de Nassau]] y la ciudá llibre de [[Frankfurt]]) fueron anexionadosanexonáus a Prusia. Los territorios apostaos de Schleswig y Holstein pasaron a tar baxu plenu dominiu prusianu. Gracies a l'alquisición d'estos territorios foi posible la unión de [[Renania]] y [[Westfalia]] col restu del reinu. Foi entós cuando Prusia algamó la so mayor estensión, que caltuvo hasta la so estinción como reinu en 1918.
 
La [[Confederación Xermánica]] foi sustituyida en [[1867]] pola [[Confederación Alemana del Norte]], sol dominiu de Prusia, y con aliances militares colos Estaos xermanos del Sur (sacante Austria). La unificación d'Alemaña ( ''[[Kleindeutsche Lösung|Kleindeutschland]]'') entamada por Bismarck taba mui cerca de concretase. Guillermo taba decidíu a conquistar el territoriu d'Austria, pero Bismarck convenciólu por qu'abandonara la idea, yá que vía n'Austria un pervalible aliáu futuru.
Llinia 186:
La casa reinante en Prusia yera la dinastía Hohenzollern. Herederos de los margraves y los caballeros teutónicos, el so nome deriva de Zollern, un castiellu del sieglu XIII que la familia tenía cerca de la ciudá de Stuttgart. La importancia política de los Hohenzollern creció colos sieglos. Partiendo del primitivu condáu de Zollern y del burgraviado de Núremberg, la caña francona d'esta familia llegó a rexir l'Imperiu alemán ente 1871-1918.
 
El margrave elector de Brandeburgu [[Federico I de Prusia|Federico III]] por razones de prestíu, llogró'l títulu de rei ''en'' Prusia, autorizáu pol emperador [[Leopoldo I de Habsburgo|Leopoldo I]], a cambéu del sofitu prusianu mientres la [[guerra de Socesión española]]. A lo llargo del sieglu XVIII foi creciendo'l poder de los reis prusianos. Vencieron a los [[Habsburgu]] [[austria]]]cos nos trés [[Guerres de Silesia|Guerres Silesies]], aumentando considerablemente la so poder cola alquisición de [[Silesia]]. [[Federico'l Grande|Federico II]] adoptó'l títulu de ''Rei de Prusia'' en 1772, el mesmu añu en que anexionóanexonó la mayor parte de la [[Prusia Real]] na [[Particiones de Polonia|Primer Partición de Polonia]].
 
Tres la [[guerra francu-prusiana]], Guillermo I de Prusia foi proclamáu Emperador alemán (y non Emperador d'Alemaña) el [[18 de xineru]] de [[1871]] nel salón de los espeyos del [[palaciu de Versalles]]. Fundóse un únicu Estáu de calter federal col rei de Prusia como xefe d'Estáu, col títulu imperial y "presidente" o ''[[primus inter pares]]'' de los monarques que se federaron de los reinos de [[Baviera]], [[Baden-Wurtemberg|Wurtemberg]], [[Saxonia]], el Gran Ducáu de [[Baden (Alemaña)|Baden]] y el de [[Hesse]]. Tamién quedaron incorporaes les ciudaes llibres de [[Hamburgu]], [[Lübeck]] y [[Bremen]].
Llinia 348:
* [[Provincia de Westfalia|Westfalia]]
 
En 1822, les provincies de Jülich-Cléveris-Berg y del baxu Rin fundir pa formar la [[provincia del Rin]]. En 1829, les provincies de Prusia Oriental y Occidental xunir pa constituyir la [[provincia de Prusia]], pero volvieron dixebrase en 1878. Los principaos de [[Hohenzollern-Sigmaringen]] y [[Hohenzollern-Hechingen]] fueren anexionadosanexonáus en 1850 y vinieron formar la [[Provincia de Hohenzollern]].
 
Dempués de la victoria de Prusia na [[guerra austro-prusiana]], los territorios anexaos por esta fueren reorganizaos en trés nueves provincies: [[Hannover]], [[Hesse-Nassau]] y [[Schleswig-Holstein]].