Diferencies ente revisiones de «Khmeres Roxos»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Nomes de países según el cartafueyu
m correiciones
Llinia 13:
'''Khmeres Roxos''' ye'l nome con que se conoz a una organización llamada oficialmente '''[[Partíu Comunista de Camboya]]''' y depués '''[[Partíu Democráticu de Kampuchea]]'''. trátase d'un ensame [[comunismu|comunista]] de [[Camboya]] que gobernó'l país dende [[1975]] hasta [[1979]]. El nome Khmeres Roxos (en [[idioma camboyanu|camboyanu]], ''Khmaey Krahom'') ye creación del rei [[Norodom Sihanuk]] nos años 50, y féxose popular a traviés del [[francés]]. Los miembros de la organización, por embargu, nun lu usaben, ente otres coses porque preferíen el xentiliciu ''kampucheo'' a ''khmer'' (entrambos teníen el significáu de de ''camboyanu'').
 
La organización khmere caracterízase polos sos métodos autoritarios, d’unad'una brutalidá estrema –hasta’l puntu de que se considera una forma de xenocidiu. Los Khmeres roxos fueron murniamente célebres poles sos acciones que tan nel aniciu de la muerte d’alredord'alredor de 1,5 millones de persones (más d’unad'una cuarta parte de la población), muertos de fame, ablayamientu o executaos. Esti balance fai del réximen de [[Pol Pot]] unu de los más sangrientos del sieglu XX.
 
 
== La nacencia del movimientu ==
 
Los dirixentes revolucionarios camboyanos son descendientes de families de la burguesía nacional. La mayor parte d’ellosd'ellos ficieron los sos estudios nes universidaes fraceses na década de los 50. Dientro del ambiente parisín cosmopolita y afayadizu pal intercambiu de idees, terminen por sumase a la ideoloxía comunista.
 
Una vez de vuelta a Camboya estos estudiantes intenten desendolcar un movimientu de meyora de les condiciones de vida entamando un trabayu d’educaciónd'educación política xunto a los sos alumnos. Un Partíu comunista camboyanu autónomu con rellación al Partíu comunista indochinu (fundáu en [[1931]]) formose’n [[1951]]. Baxo’l Sangkum, la participanción gubernamental de dellos intelectuales fue provisional y simbólica. Constatando de que nun teníen medios financieros nin humanos na capital, y conscientes de que seríen reprimíos a curtiu plazu, los cabezaleros del Partíu échense al monte en [[1962]]. Estudien los fundamentos de la xestión política de la población y del control policial que diríen a aplicar una vez algamáu el poder. A partir de mediaos de los 60, empobinen acciones de guerrilla de baxa intensidá a lo llargo de la frontera vietnamita, principalmente col fin de sofitar a los comunistas vietnamitas na so guerra contra los Estaos Xuníos. En [[1968]], un añu depués de la revuelta campesina de Samlaut nel Noroeste, llanzaranse a la llucha armada. En 1968-1969 numberosos intelectuales siendo el blancu de persecuciones polítiques xuntense-yos nel [[maquis]].
 
== La ideoloxía ==
 
La ideoloxía de los khmeres Roxos nun tien modelos pero combina una forma revisada del [[maoísmu]] (qu’ellosqu'ellos apliquen “con creatividá”, según la espresión de [[Pol Pot]] delantre los dirixentes chinos) con idees igualitaristes llenes d’d'[[utopia|utopíes]] y de principios económicos anti-colonialistes tomaes de la izquierda anti-imperialista europea que los cuadros del partíu, especialmente [[Pol Pot]], [[Ieng Sary]] y [[Khieu Samphan]] adquirieron durante la so estancia en Francia nos años cincuenta. A esto hai que xunir una voluntá de servir de modelu a otros movimientos comunistes, lloñe del “[[revisionismu]]” de Vietnam y de China (criticaos pol mantenimientu de la propiedá, de la familia, del [[cultu a la personalidá]], del comerciu priváu, etc), y que los llevó a tener enfrentamientos colos comunistes camboyanos pola so supuesta subordinación a los vietnamites. El resultáu final yera una combinación de maoísmu con un nacionalismu extremu, qu’algamaraqu'algamara postures averaes al racismu.
 
== La toma del poder ==
 
Nun ye hasta [[1970]] cuando l’espardimientul'espardimientu de la guerra de Vietnam-yos aporta sofitos de prestixu. La brutalidá de los bombardeos norteamericanos y la corrupción y los errores del gobiernu de [[Lon Nol]] permiten al partíu afitar unes bases y reclutar combatientes. Ye fundamentalmente nesta dómina cuando fueron esperimentaos numberosos principios futuros de la revolución d’abrild'abril de [[1975]]: [[autarquía]], centralización de los cambios económicos, militarización de la fuerza de trabayu, etc. Los Khmeres roxos lleguen a les puertes de la capital.
 
Finalmente el 17 d’abrild'abril de 1975, los rebeldes del FUNK (Frente Uni Nacional de Kampuchea) sitien [[Phnom Penh]], organicen eleiciones formales nes que nun participen más que miembros del Partíu y campesinos, y instauren una nueva dictadura particularmente dura y estremista baxo’l nome de “Kampuchea Democrática”. El Partíu, representáu por una organización cuasi-mística l’Angkarl'Angkar Leu (un términu deriváu del vietnamita que significa escalón superior), conviértese na única referencia de poder y ta empobináu principalmente por Pol Pot, Nuon Chea, Sao Pheum, Ta Mok, Ieng Sary, Son Sen y un puñáu de llugartenientes.
 
== El réximen Khmer roxu ==
Llinia 36:
=== La toma de la población ===
 
En 1975, Phnom Penh foi vaciada y la so población enviada a les cooperatives pa trabayar y ser vixilada. En 1976-1977, l’alimentaciónl'alimentación en común foi definitivamente puesta’n marcha pa asegurar la igualdá de les raciones (cosa que nun foi en xeneral respetada). Esti tipu d’organizaciónd'organización nun foi rechazada durante les últimes rectificaciones del añu [[1978]]. La “nueva Kampuchea en tolos aspectos” busca reeducar a la población pa destruir la idea de propiedá privada. A esti fin, el Partíu-Estáu debía, según Pol Pot, calistrar en tolos requexos de la sociedá. Incluso nos ministerios, les reuniones de crítica y d’autocríticad'autocrítica qu’atacabenqu'atacaben l’individualismul'individualismu yeren frecuentes, y los cuadros yeren llamaos a reconstruir y a forxase nel sentíu de la sumisión a la Organización revolucionaria.
 
D’ello resulta un control policial de los comportamientos y de los pensamientos particularmente inquisitorial, faciéndose llamaes constantes a la vixilancia revolucionaria con rellación a los “malos elementos” y a los enemigos.
Llinia 42:
=== El descensu a los infiernos ===
 
La situación económica esfarrapábase d’añud'añu n’añu, la búsqueda d’und'un chivu expiatoriu y les milenta mentires ficieron la situación particularmente angustiosa y insoportable. Les execuciones yeren moneda corriente. La voluntá de multiplicar los rendimientos de la hectaria por tres y la convicción de que’l primer pasu pa escontra la industrialización yera la esportación del arroz llevaron a Pol Pot a facer pasar fame a la población camboyana pa poder algamar esos obxetivos.
 
[[Pol Pot]] nun cuestionó la llinia ideolóxica (alimentación en común, autarquía rexonal, incrementu del rendimientu nos campos d’arrozd'arroz, ausencia de rangos nel exércitu, educación de la infancia en común, reeducación prolongada de los intelectuales patriotas...), asina nun ye hasta [[1977]] cuando s’esmolez por delles situaciones. Tresllada la responsabilidá de los fracasos del sistema sobre’l Partíu y desendolca unes purgues mortíferes nel so somantu, llargamente alimentaes pola so paranoia. Éstes son les purgues que llenaron el siniestru centru d’interrogaciónd'interrogación y d’execuciónd'execución S-21, construyíu nel vieyu institutu de Tuol Sleng.
 
== La cayida ==