Diferencies ente revisiones de «Rellampu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m «{{listaref}}» => «{{llistaref}}»
m correiciones
Llinia 2:
El '''rellampu''' o '''rellampíu''' ye un resplandíu muy vivu producíu nes nubes por una descarga lléctrica.
 
Existen delles desplicaciones desemeyaes de como se produz el rellumu del rellampu. La diferencia de voltaxe débese sobre tou a les desemeyaes velocidaes d'ionización de los componentes de los gases que formen les nubes. La [[ionización]] d’estosd'estos componentes débese en sí mesma al efeutu de la lluz solar y a la diferencia de temperatures dientro de los estratos de la nube, asina como a la diferencia de temperatures ente día y nueche.
A diferencia del [[rayu]], el rellampu amiya de les nubes en forma ramificada y xamás algama la tierra anque'l mesmu siga, mesmo que’l rayu, lo que llámase [[gradiente|gradiente de voltaxe]] o de [[potencial llétricu]]; esto ye, la llinia reuta más curtia que xune dos variaciones máximes de voltaxe, dándo-y al [[rayu]] esa forma tan peculiar.
El rellampu produzse asina: al llover sobre la superficie terrestre, produzse evaporación natural (causada pol fenómenu de la conveición), llevando p’arribap'arriba gotes d’aguad'agua, ye dicir, H2O. Mentanto, a un altor de 2,5 a 3 kilómetros onde la temperatura ye de 15 a 20 graos Celsius embaxo cero, producense cristales de xelu que caen por gravedá y que choquen coles gotes d’aguad'agua que xuben pola evaporación. Estes esfriegues y choques producen la xebra de cargues llétriques (disociación), y xenérase un campu llétricu, ye dicir, fuercies que s’exercen ente cargues, hasta que llega’l momentu en que danse tresferencies de cargues, conocíes como rellampos.
 
== Cálculu de la distancia de cayida ==
Llinia 11:
<math>\begin{cases} d = c t_r\\ d= v t_s \\ t_s - t_r = \Delta t \end{cases}</math>
||left}}
onde <math>c</math> ye la [[velocidá de la lluz]] y <math>v</math> la [[velocidá del soníu]]. Resolviendo'l sistema d’ecuacionesd'ecuaciones tiense:
{{ecuación|
<math>d = \frac{v \Delta t}{1 - v/c} \approx v \Delta t \approx \frac{1000}{3}\Delta t</math>