Diferencies ente revisiones de «Votu únicu tresferible»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo apostrofación
m Preferencies llingüístiques
Llinia 3:
El sistema embrive'l ciñu del [[votu útil]] (cuidao que los votantes pierden el mieu de votar a un candidatu que pueda nun tener opciones), caltién meyor qu'otros sistemes la proporción ente representantes y votantes (porque los votos nun se pierden si van primeramente a candidatos menos relevantes), y dexa votos esplícitos a candidatos individuales en cuenta de a una [[llista electoral]] zarrada (empobinando les campañes electorales a los votantes, y dexando de ser un elementu críticu la ellaboración interna d'una llista). Esto ruempe coles dinámiques d'otros sistemes electorales más estendíos, como'l [[votu aprobatoriu]] o'l [[escrutiniu mayoritariu uninominal]], onde'l votu útil ye tan críticu que, como mecanismu de defensa, los grupos de votantes vense obligaos a apautar llistes zarraes previes al día de la votación pa evitar que s'esvalixen los votos a candidatos con más opciones.
 
El VUT tien más tradición d'usu en países rellacionaos col [[Reinu Xuníu]] (como [[Irlanda]], [[Malta]], o [[Australia]] ente otros), amás d'agrupaciones como ''Proportional Representation Society of Australia'', ''Electoral Reform Society'' ([[Reinu Xuníu]]), o partíos políticos como [[Equo]] ([[España]]). En 2011 el Reinu Xuníu [[referéndum sobre la reforma electoral nel Reinu Xuníu de 2011|plantegó un referendu]] pa utilizar una versión d'esti sistema de votación na [[Cámara de los Comunes del Reinu Xuníu|cámara baxa del so ParlamentuParllamentu]]. El VUT implica un cambéu na dinámica de votación que la fai menos intuitivu pa delles persones, y los sos críticos sostienen que dellos especialistes y votantes atopen malo d'entender el mecanismu de repartida de VUT,<ref>Justin Fisher, D. T. Denver and John Benyon, ''Central alderiques in British politics'' (2003), Pearson Education, ISBN 978-0-582-43727-2, p. 68.</ref> pero'l tener que "señalar la llista de candidatos n'orde de preferencia" nuna paeleta VUT nun enzanca'l mesmu fechu de votar. La [[segunda vuelta electoral]] utilizada en munchos países puede ser vistu como una versión de VUT, onde na primer votación los votantes espresen el candidatu que prefieren, y, si nengún candidatu algama mayoría absoluta, faise una segunda vuelta namái colos dos candidatos más votaos na primera. Ye por ello que cuando'l VUT utilizar pa escoyer un únicu ganador (como una cabeza de llista o un presidente), llámase [[segunda vuelta instantánea]].
 
== Terminoloxía ==
Llinia 126:
Los métodos más simples de tresferencia de votos extra so VUT traen ciertu elementu de aleatoriedad; por casu, na República d'Irlanda (sacante nes eleiciones al Senáu) y en Malta, ente otros llugares, úsase un sistema parcialmente aleatoriu. Por cuenta de ello inventóse'l métodu Gregory (tamién conocíu como Regla Newland-Britain o Riegla Senatorial), que esanicia la aleatoriedad dexando la tresferencia de fracciones de votos. El métodu Gregory usar n'Irlanda del Norte, República d'Irlanda (eleiciones al Senáu) y Australia. Tanto'l métodu Gregory como los métodos anteriores tienen, sicasí, el problema de nun tratar a tolos votos por igual. Por esta razón, inventáronse nuevos métodos de tresferencia de votos, como'l métodu de Meek, el métodu de Warren y el sistema Wright.<ref name="hill">Hill, I.D. (1987). "[http://www.dia.govt.nz/diawebsite.NSF/Files/meekm/$file/meekm.pdf Algorithm 123 — Single Transferable Vote by Meek’s method]".</ref> Por desgracia, ente que los métodos más simples pueden ser contabilizaos a mano, sacante en votaciones bien pequenes, los métodos Meek y Warren riquen que'l recuentu sía fechu por un [[Ordenador electrónicu|computador]]. El sistema Wright ye un refinamientu del sistema del Senáu Australianu nel que se reemplaza'l procesu de distribución y segmentación de preferencies por un procesu de cuenta reiterativo nel cual la cuenta ye puesta a cero y reiniciada cada vez que s'esclúi un candidatu. El métodu Meek úsase anguaño nes eleiciones locales de Nueva Zelanda.
 
Una versión modificada de VUT, conocida como '''sistema Hare-Clark''' ye la que s'usa nes eleiciones a la cámara baxa del parlamentuparllamentu d'[[Australia]], según en dos de los sos estaos. El nome provien del científicu políticu [[Thomas Hare]], que lo desenvolvió primeramente y del Fiscal Xeneral de Tasmania [[Andrew Inglis Clark]], que trabayó pa la so adopción nel so estáu. Darréu'l sistema Hare-Clark foi modificáu, y introduciéronse meyores como les papeletes rotatives ([[Rotación Robson]]). Les cámares altes del restu d'estaos australianos lo mesmo que de la cámara alta del parlamentuparllamentu d'Australia usen VUT normal.
 
== Ver tamién ==