Diferencies ente revisiones de «Tintoretto»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Preferencies llingüístiques
Llinia 3:
'''Tintoretto''', de nome verdaderu '''Jacopo Comin''' ([[Venecia]], [[29 de setiembre]] de [[1518]] - [[Venecia]], [[31 de mayu]] de [[1594]]), foi unu de los grandes [[Pintura artística|pintores]] de la [[escuela veneciana]] y probablemente el postreru gran pintor del [[Renacimientu italianu]]. Na so mocedá tamién recibió'l llamatu de '''Jacopo Robusti''', pos el so padre defendió les puertes de [[Padua]] frente a les tropes imperiales d'una manera bastante brengosa. El so verdaderu apellíu, 'Comin', foi afayáu por Miguel Falomir, xefe del departamentu de Pintura Italiana del [[Muséu del Prado]], Madrid, y fíxose públicu arriendes de la retrospectiva de Tintoretto en dichu muséu en 2007.<ref>[http://web.archive.org/web/20070312111352/http://www.cbc.ca/arts/artdesign/story/2007/01/21/tintoretto-name.html?ref=rss Spanish curator uncovers true name of Tintoretto]</ref>
 
Pol so fenomenal enerxía y ahínco a la de pintar foi moteyáu '''Il Furiosu''', y el so dramáticu usu de la perspectivaperspeutiva y los especiales efectos de lluz faen d'él un precursor del arte [[Pintura barroca|barrocu]]. Los sos trabayos más famosos son una serie de pintures sobre la vida de [[Jesús]] y la [[Virxe María]] na ''[[Scuola Grande di San Rocco]]'' de Venecia.
 
== Biografía ==
Llinia 9:
=== Años d'aprendizaxe ===
 
Nació en [[Venecia]], [[República de Venecia]], en [[1518]]; yera'l mayor de 21 hermanos. El so padre, Giovanni, yera un tintoreru; d'ende qu'el so fíu tuviera'l llamatu de Tintoretto, ''pequeñu tintoreru'', o ''fíu del tintoreru''. La familia yera orixinaria de [[Brescia]], una ciudá tao a unos 170 kilómetros de Venecia. Otros estudios posteriores indiquen la ciudá [[toscana]] de [[Lucca]] como orixe de la familia.
 
Na so infancia Jacopo, un pintor innatu, empezó a pintarrajear sobre les parés de la tintorería; el so padre, dándose cuenta d'esti enclín, llevar al taller de [[Tiziano]] a ver si podía aprender a ser artista. Cabo suponer qu'esto asocedió en redol a [[1533]], cuando Tiziano tenía yá (acordies col cálculu avezáu) cincuenta y seis años d'edá.
Llinia 15:
Alumnu de [[Tiziano]] anque non por enforma tiempu, dizse qu'aprendió del so maestru l'arte d'el color y les solombres. Les relaciones ente Tiziano y Tintoretto fueron distantes a lo llargo de la so vida, siendo de fechu Tintoretto un almirador profeso y encesu de la obra de Tiziano, pero nunca un amigu, y Tiziano y los sos partidarios volviéron-y la llombu. Nun faltó tampoco una abierta denigración, pero Tintoretto nun-y emprestó atención. Nun buscó otru maestru, sinón qu'estudió por cuenta propia con celu aballador; vivió ruinamente, coleccionando moldes, baxorrelieves, etc. pa prauticar cola so ayuda. Reparando un cuadru del Tintoretto puede vese que, en comparanza con obres de Tiziano, el so oxetivu yera transimitir emociones más qu'afaese a los cánones de guapura de la dómina.<ref>Y. H. Gombrich, La hestoria del arte, Phaidon Press Limited, 1997</ref>
 
Interesar poles corrientes [[Manierismu|manieristes]] [[toscana|toscanes]], [[roma]]nas y [[emilia]]nas, espublizaes en Venecia por artistes como [[Jacopo d'Antonio Sansovino]], [[Francesco Salviati]] y [[Andrea Schiavone]]. El so gran modelu nel dibuxu foi [[Miguel Ángel]]. Estudió especialmente los modelos de la Capiya funeraria de los [[Médicis]] ([[Florencia]]): la ''Aurora'', el ''Día'', el ''Tapecer'' y la ''Nueche''.
 
La so noble concepción del arte y la so alta ambición personal quedaron evidenciadas na inscripción qu'asitió sobre'l so taller: «''Il disegno di Michelangelo ed il colorito di Tiziano''» ("''El diseñu de [[Miguel Ángel]] y el coloríu de Tiziano''"). Sentía pasión polos efectos de les lluces. Faía figures de cera de los sos modelos y esperimentaba con elles asitiándoles en distintos ángulos pa ver l'efeutu de la lluz enantes de pintalos. Como resultáu d'estes pruebes, delles figures apaecen en más d'una de les sos obres, siempres pintaes con distintu llume. Dacuando tomaba como modelos a muertos diseccionados o estudiaos n'escueles d'anatomía; dalgunos taben envolubraos en teles, otros desnudos. Con frecuencia trabayaba tantu pel día como mientres la nueche. Por cuenta del so trabayu, vivía de la manera más retirada, ya inclusive cuando nun taba pintando solía permanecer nel so taller, arrodiáu por moldes. Equí escasamente almitía a naide, nin siquier a amigos íntimos, y caltenía les sos técniques de trabayu de callao, sacante para los sos asistentes.
 
=== Primeres obres ===
Llinia 43:
La pintura de les parés y techos de la Escuela de San Marcos supunxo un enorme llabor y marca el desenvolvimientu personal del pintor. Esti edificiu puede considerase, anguaño, un santuariu alzáu por Tintoretto al so propiu xeniu. L'edificiu empezar en 1525 polos Lombardi, y tenía una lluz bien deficiente, asina que yera particularmente desaveniente pa cualesquier ornamentación pictórica.
 
A esta Escuela de San Marcos apurre, ente 1562 y 1566, los Milagros de san Marcos”: ''La invención (''o ''afayu) del cuerpu de san Marcos'', ''[[Traslación del cuerpu de San Marcos]]'' y ''San Marcos salvando a un sarracenu d'un naufraxu''.
Al traviés d'estes obres Tintoretto llogró tresmitir la fuerza de los grandes relatos de la Biblia y de les lleendes sacres creando cuadros engañadores ya insólitos pa la dómina. <ref>{{Cita llibru|apellíos=Gombrich|nome=Y. H.|títulu=La hestoria del arte|añu=2012|editorial=Phaidon|isbn=9780714898704|allugamientu=Nuevu York}}</ref>
 
Llinia 91:
Cuando la pintura taba yá bien avanzada llevar al so llugar definitivu, y ellí acabar, ayudáu pol so fíu [[Domenico Tintoretto|Domenico]] en detalles como les teles. Toa Venecia aplaudió'l sobeyosu llogru, que darréu sufrió ciertu abandonu, pero non restauraciones. Convidaron a Tintoretto a poner él mesmu'l preciu, pero esto dexar a les autoridaes. Entós diéron-y una suma considerable, qu'él menguó daqué, una anécdota que diz más de la so falta d'avaricia que la so primer dómina, en que trabayaba de baldre.
 
Dempués d'esta obra, Tintoretto realizó los sos últimos cuadros pa la [[Basílica de San Giorgio Maggiore|ilesia y monesteriu de San Giorgio Maggiore]], nuna pequeña isla: ''La última cena'' (1592-94), ''Recoyida del maná'' (1594) y ''La deposición'' (1592-94). Los dos primeres atopar nos murios del presbiteriu, y la postrera na capiya de los muertos. Una comparanza ente la so ''Última Cena'' y la de [[Leonardo da Vinci]] amuesa cuánto evolucionara l'arte dende'l [[Renacimientu]]. Na [[La Última Cena (Leonardo da Vinci)|obra]] de Leonardo, los discípulos asítiense alredor de Jesús con una simetría casi matemática. Nes manos de Tintoretto, la mesma escena apaez dramáticamente aburuyada. Les figures humanes paecen acorviaes pola apaición de seres fantásticos. La escena tien llugar nuna tabierna aveseo y popular, onde les aureolas de los santos apurren una lluz estraño que sorraya detalles incongruentes. El tonu ye resueltamente barrocu.
 
=== Familia ===
Llinia 116:
[[Archivu:Jacopo Robusti, called Tintoretto - Susanna and the Elders - Google Art Project.jpg|thumb|300px|''Susana y los vieyos'', 1555-56]]
El so estilu primeramente siguió a Tiziano. Evolucionó a partir de 1540, siendo d'enclín [[Manierismu|manierista]] más marcada que los otros dos grandes pintores de la escuela veneciana, [[Tiziano]] y [[Veronés]]. Ye un pintor que pinta con pasión, algamando na so plenitú la so característica audacia, el dinamismu incansable de la so composición, el so usu dramáticu de la lluz y los sos enfáticos efectos de perspectivaperspeutiva, que faen que paeza un artista [[Pintura barroca|barrocu]] adelantráu al so tiempu. Pa poder espresar con mayor intensidá'l sentíu dramáticu de les sos obres sacrificó a''quella nidia guapura de coloríu'' que foi una de les conquistes más grandes de la escuela veneciana de Giorgione y Ticiano.
 
Del so almiráu Miguel Ángel toma les anatomíes y les postures difíciles, siendo esti enérxicu modeláu del cuerpu una novedá en Venecia. Los sos efectos de perspectivaperspeutiva son enfátiques. Pero ensertar nun marcu bien característicu de la escuela veneciana: el color, el paisaxe y la lluz. Esta última cobra singular relevancia nes sos últimes obres, usándola de forma dramática.
 
Tuvo enorme capacidá de trabayu. Executaba una obra tres otra con rapidez, pos atropaba numberosos encargos. Esta prolífica producción, de más de 300 obres, esplícase, amás, pola esistencia d'un taller. Dicíase qu'acabara en dos meses dos pintures históriques caúna conteniendo venti figures, de les cualos siete yeren semeyes. [[Sebastiano del Piombo]] señaló que Tintoretto podía pintar en dos díes tantu como él en dos años; [[Annibale Carracci]] que Tintoretto foi, en munches de les sos obres, asemeyada a Tiziano, n'otres inferior a Tintoretto. Esta yera la opinión xeneralizada que d'él teníen los venecianos, que sosteníen que Tintoretto tenía tres pinceles: unu d'oru, el segundu de plata y el terceru de fierro.