Diferencies ente revisiones de «Modelu SCOT»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
m Preferencies llingüístiques
Llinia 1:
El modelu '''SCOT''' (n'[[inglés]]: de ''Social Construction of Technology''), tamién conocíu como '''Construcción social de la tecnoloxíateunoloxía''', ye un programa que ye parte de la [[socioloxía de la tecnoloxíateunoloxía]], nel que'l procesu de desenvolvimientu tecnolóxicuteunolóxicu ye descritu como un procesu de variación y seleición. Ye un enfoque [[Constructivismo|constructivista]], teóricu y empíricu, pa estudiar la innovación, diseminación y el procesáu de tecnoloxíes nos sos contestos sociales.
 
Contrariamente a otros enfoques en socioloxía de la tecnoloxíateunoloxía, la configuración de la tecnoloxíateunoloxía que tuvo ésitu nun se considera como la única posible, y poro, esti ésitu ye'l ''explanandum'', non el ''explanans''.<ref>Samartín, José (1992). “Estudios sobre sociedá y tecnoloxía”teunoloxía”, Anthropos, Barcelona. ISBN 8476583699</ref>
==Orixe==
SCOT naz a partir d'un grupu d'intelectuales norteamericanos y europeos (en particular, [[Wiebe Y. Bijker|Wiebe Bijker]] y [[Trevor Pinch]]), que empiecen a trabayar dende finales de los años sesenta, como respuesta a lo que se denuncia como visiones llineales y [[Determinismu tecnolóxicuteunolóxicu|deterministes]] (nel sentíu de que la innovación tecnolóxicateunolóxica determina'l cambéu social) de la mayoría de los estudios en [[Hestoria y Socioloxía de la TecnoloxíaTeunoloxía]].<ref name=valderrama>Valderrama, Andrés. [http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/viewFile/11278/11937 “Teoría y crítica de la construcción social de la tecnoloxía”teunoloxía”], “[[Revista Colombiana de Socioloxía]] “, 2004</ref>
 
Nos entamos del programa SCOT, la unidá d'analís foi'l [[artefactu]]. La eleición del artefactu como unidá d'analís foi fecha pa ponese nel “casu más difícil posible”. Amosar qu'inclusive'l funcionamientu d'una bicicleta o una llámpara taba construyíu socialmente víase como una xera complicada, pero, si aportaba a esitosa, sería más convincente qu'argumentar que la tecnoloxíateunoloxía a un nivel más altu d'agregamientu taría moldiada socialmente. Con esto, SCOT averar a una posición idealista de la ontoloxía de la tecnoloxíateunoloxía, cuidao que los artefactos son analizaos al reparar declaraciones feches por humanos, y nun s'asume nada al respective de la esistencia d'estos artefactos, independiente de les declaraciones feches sobre estos. Al contrariu, tomar al ''principiu de simetría'' como una alvertencia pa ''non'' asumir una esistencia independiente de la tecnoloxíateunoloxía al esplicar el funcionamientu de les máquines.<ref> Bijker, W. Y., 2010, “How is technology made?—That is the question!”. Cambridge journal of economics, 34(1), 63-76.</ref>
 
==Modelu teóricu==
 
De primeres, el modelu SCOT tien como oxetivu'l comprobar que los productos tienen una “[[flexibilidá interpretativa]]” tecnolóxicateunolóxica, lo cual implica que pueden ser diseñaos y fabricaos de distintes maneres y con distintes característiques, siguiendo'l principiu de que los artefactos son moldiaos pola sociedá, dependiendo de les sos necesidaes y les sos visiones. De segundes, esti enfoque apunta a entender los mecanismos sol procesu de clausura interpretativa” de los artefactos tecnolóxicosteunolóxicos. En dalgún puntu na evolución d'una tecnoloxíateunoloxía, la so forma y funcionamientu, que, hasta esi momentu, fueron suxetos a distintes interpretaciones, queden definíos de manera estable.
 
Finalmente, l'oxetivu principal ye poder enllazar esti procesu de desenvolvimientu d'una tecnoloxíateunoloxía col contestu social más ampliu.
 
==Conceutu de “abrir la caxa negra”==
 
Unu de los conceutos fuertes del modelu ye l'amestar la innovación tecnolóxicateunolóxica col contestu social. Esto define'l marcu social y cognitivo sol cual diséñase y constrúi un determináu artefactu.
 
Nel llibru ''The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology'', editáu por [[Wiebe Bijker]], [[Trevor Pinch]] y [[Thomas Hughes]], realízase una reevaluación de la hestoria de la bicicleta, aplicando nueves ferramientes metodolóxiques. El autores postulen una deconstrucción de la hestoria llineal de la bicicleta, que tien al [[biciclu]] como solo un pasu escontra la bicicleta moderna que se conoz anguaño, con dos ruedes del mesmu tamañu, neumáticos de cauchu inflaos con aire, una cadena de tresmisión y un marcu que xune tou. Felicidá deconstrucción implica intentar “abrir la caxa negra” pa entender cómo'l diseñu mesmu de la bicicleta ye la resultancia de procesos de negociación d'interpretaciones ente grupos sociales. Pa llograr esto, afaen los llogros d'un programa sociolóxicu d'analís del desenvolvimientu de la ciencia, el ''[[Empirical Programme of Relativism]]'' (EPOR), desenvueltu pa estudiar cómo se constrúi socialmente la conocencia científica.<ref name=valderrama />
Llinia 24:
# El fenómenu de flexibilidá interpretativa con relación a problemes y soluciones, ye dicir que la esistencia mesma de problemes y soluciones ye relativa al grupu social.
# Esisten mecanismos sociales que dexen el zarru de los discutinios empecipiaos, ente los cualos tán la demostración de la ventaya técnica en sí, por retórica y/o por aciu propaganda.
# Esiste un marcu tecnolóxicuteunolóxicu o conxuntu de conceutos y técniques emplegaos por una comunidá pa la solución de problemes.
# Hai distintos graos d'inclusión dientro del marcu tecnolóxicuteunolóxicu: quien tán más incluyíos tienden a operar dientro de la lóxica del marcu lóxicu, y quien tán menos centraos tienden a producir cambeos radicales.
 
===Detalles del analís de la bicicleta===
Llinia 35:
Con esti analís puede vese que, na dómina, el biciclu yera un símbolu de virilidad y poder pa los homes adultos sanos, pero pa les muyeres, los neños y los vieyos, constituyía un diseñu con problemes, principalmente acomuñaos a la dificultá pa montala. Les muyeres percibíen problemes d'accesu a estes tecnoloxíes por cuenta de la vestimienta de la dómina.<ref name=valderrama />
 
Gracies a la percepción d'el diseñadores de bicicletes y a la presión de distintos grupos sociales, creóse distintos modelos pa les distintes necesidaes, xenerando los mecanismos de zarru pa esta tecnoloxíateunoloxía.
 
==Crítiques al modelu==
 
Polo xeneral, les crítiques al modelu SCOT son crítiques a les llimitaciones del [[constructivismo social]], que son caracterizaes principalmente por, ente otros: el fechu de qu'esplica cómo les tecnoloxíes surden, pero ignora les consecuencies d'éstes; y qu'esamina los grupos sociales ya intereses que contribúin a la construcción d'una tecnoloxíateunoloxía, pero ignora a los que nun tienen voz nel procesu.
 
==Referencies==