Diferencies ente revisiones de «Probeza»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 64:
=== La probeza nes sociedaes preindustriales ===
 
La probeza nun ye daqué nuevu na hestoria de la humanidá. La so causa fundamental anicia na baxa productividá del trabayu nes sociedaes preindustriales, a lo cual hai que sumar la desigual distribución de la [[riqueza]] y l'ingresu. Vivir nuna condición de baramentu material foi la situación normal del xéneru humanu hasta que los progresos tecnolóxicosteunolóxicos de la era moderna fixeron posible, pa les amplies mayoríes, tener accesu a niveles de consumu, [[salú]], educación y bienestar polo xeneral impensable en dómines anteriores. Según los cálculos del historiador económicu [[Angus Maddison]]<ref>Angus Maddison, 1926-2010, ellaboró les estadístiques históriques de más llargu algame güei esistentes. Les mesmes tán disponibles en: http://www.ggdc.net/maddison/content.shtml</ref> la renta per cápita promediu nes sociedaes tradicionales bazcuyó en redol a los 400/500 dólares (dólares estauxunidenses de 1990 d'igual poder adquisitivu) añales por persona. Esto equival a lo que güei, internacionalmente, considérase la llinia de probeza estrema. Inda pa economistes clásicos como [[David Ricardo]] la probeza, definida como un nivel de consumu que básicamente aseguraba la subsistencia, yera'l destín natural de les clases trabayadores industriales. [[Thomas Malthus]] profetizó, nel so célebre ''Ensayo sobre los principios de la población'' publicáu en [[1798]], la necesaria probeza de la gran masa de los seres humanos dada l'enclín de la humanidá a reproducise más allá de les posibilidaes de l'agricultura de producir alimentos a un ritmu qu'igualara la rapidez de la crecedera poblacional. A mediaos del [[sieglu XIX]], [[Karl Marx]] basó'l so pronósticu sobre la necesaria cayida del [[capitalismu]] na pauperización del [[proletariáu]] industrial, fechu qu'él consideraba como una llei ferrial” del desenvolvimientu capitalista. Sicasí, yá Marx vía esta pauperización como un fechu básicamente social, determináu non pola falta de medios sinón pola distribución desigual de les resultancies de la producción. Ye por ello que la so utopía comunista, fía del optimismu tecnolóxicuteunolóxicu que va supliendo mientres el sieglu XIX, postula la salida definitiva de la humanidá del so estáu de necesidá.
 
=== Progresu y surdimientu de la probeza como problema social ===
Llinia 89:
=== Causes de la probeza nes sociedaes avanzaes ===
 
El redescubrimientu de la probeza y l'esistencia de diverses formes d'esclusión o marginalidad social dieron orixe a un ampliu alderique alrodiu de les causes d'estos fenómenos. Los diversos enfoques plantegaos tomen el so puntu de partida nuna serie bien amplia de factores esplicativos, ente los cualos destaquen, combinándose de diverses maneres: el cambéu tecnolóxicuteunolóxicu, los aspeutos institucionales, los conflictos corporativos y los aspeutos culturales. El mercáu de trabayu tuvo nel centru del alderique, pero tamién l'Estáu del bienestar, los fluxos migratorios, les relaciones étnicu y racial, la evolución o meyor dichu la disolución de la familia tradicional y el procesu de formación de subculturas. Inclusive los argumentos de tipu biolóxicu xugaron un papel importante nun alderique que siempres tuvo fuertes connotaciones políticu-ideolóxiques. La tema más revesosa del alderique foi'l conceutu de ''underclass'', qu'alude a sectores degradaos y escluyíos socialmente que yá nun pertenecen a nenguna de les clases establecíes de la sociedá. Pensadores sociales radicales como William Julius Wilson y [[Anthony Giddens]] usar, pero tamién críticos conservadores del Estáu del bienestar como Charles Murray. Nun intentu de prindar les idees centrales de lo que foi un alderique por demás complexu, nos acápites siguientes arrexuntar les distintes formes d'esplicar les causes de la probeza nes sociedaes avanzaes en trés grandes categoríes: enfoques que enfatizan la dislocación estructural, enfoques que enfatizan el dualismu estructural, y enfoques que enfatizan la esclusión institucional.
 
=== Enfoques qu'acentúen la dislocación estructural ===
 
Estos enfoques destaquen, polo xeneral, la naturaleza disruptiva del desenvolvimientu capitalista ysobremanera, la intensidá del cambéu estructural, col so consecuente impactu social, mientres la transición de la sociedá industrial a la posindustrial. Esti tipu d'enfoques podría ser llamáu schumpeteriano —la principal metáfora esplicativa nesta perspeutiva nun ye otra que'l famosu “airón de la destrucción creativa” de [[Joseph Schumpeter]]— y plantega que la presencia d'enclinos a xenerar situaciones de probeza, esclusión y vulnerabilidá ye una espresión natural y recurrente de la dinámica esencial del cambéu nuna economía capitalista. La base d'esta esplicación ta nel calter cíclicu del desenvolvimientu de la economía de mercáu, que reflexa grandes ciclos de tresformamientu tecnolóxicuteunolóxicu que porten una reestructuración significativa de les economíes y, consecuentemente, de les sociedaes modernes. Por ello ye que l'elementu recurrente o cíclicu ye central nesti enfoque, pudiendo'l mesmu trate apináu por un elementu transicional de mayor magnitú acomuñáu al pasu a una sociedá posindustrial cada vez más globalizada y basada na revolución de les tecnoloxíes de la información.
 
Trátase, no fundamental, d'un enfoque optimista avera del desenvolvimientu contemporaneu, pero que nun dexa de ver los costos y les tensiones provocaes polos períodos d'intensa destrucción creativa y cambéu estructural. Ye a partir d'esta constatación qu'el defensores d'esti enfoque de cutiu proponen una serie d'intervenciones correutives o paliativas con cuenta de solliviar estos costos y tensiones que, de nun ser anidiaos, podríen llegar a amenaciar la supervivencia mesma del conxuntu de la estructura social. Nesta perspeutiva, la probeza y l'esclusión social son fenómenos recurrentes y connaturales del desenvolvimientu económicu pero nun tienen de llegar necesariamente a afigurase nuna clase o grupu social formáu por persones permanentemente aprobetaes o escluyíes na midida que se creen mecanismos fayadizos pa facilitar la so salida d'estes situaciones. N'otres palabres, tratar de facilitar una gran movilidá social que faiga de la cayida na probeza o la esclusión una situación puramente pasaxera. Esta ye, ello ye que la situación de la inmensa mayoría de les persones que cayen na probeza o'l paru n'economíes dinámiques y flexibles. Asina por casu, casi dos terceres partes de los estauxunidenses adultos cayen na probeza por siquier un añu na so vida pero solo un ínfima parte ellos cai na probeza crónica. Como vamos ver más palantre, esta foi la llinia d'argumentación predominante, pero non la única, dientro de la UE y los sos antecesores sobre estes temes.
Llinia 104:
Sía que non, la idea central d'estos enfoques radicales ye que la probeza, la desigualdá y l'esclusión social son componentes funcionales del desenvolvimientu capitalista, xenerando categoríes sociales permanentes y bien definíes, grupos o rexones escluyíes y primíes que s'atopen nuna situación diametralmente opuesta al restu de la sociedá o del mundu. Tratar de grupos escluyíos del bienestar y el poder pero de la mesma incluyíos nel sistema social como trabayadores esplotaos o explotables. Coles mesmes, estos enfoques postulen que solamente un cambéu radical qu'afectara a la dinámica mesma del sistema capitalista podría resolver el problema de los primíos y escluyíos.
 
Otru enfoque radical, pero qu'a diferencia del anterior ve la esclusión estructural como un componente disfuncional del sistema capitalista modernu, ye aquel que fai non muncho popularizó la idea del fin del trabayu”, esto ye, d'un cambéu estructural de calter tecnolóxicuteunolóxicu y organizativo dientro del sistema imperante que llevaría a prescindir del apurra granible d'un númberu creciente de persones.<ref>Una presentación crítica d'esti enfoque atópase en Coloraes, Mauricio (2004). Mitos del mileniu. Buenos Aires: Cadal</ref> Estos marxinaos formaríen una periferia aprobetada y cada vez más amenazada d'una estructura granible que nun los precisa. [[Jeremy Rifkin]] profetizó'l advenimiento de “un mundu casi ensin trabayadores”<ref>Rifkin, Jeremy. The End of Work. New York: G. P. Putnam’s Sons, p. xv.</ref> y [[Ulrich Beck]] agoró'l surdimientu de “un capitalismu ensin trabayu”.<ref>Beck, Ulrich. Was ist Globalisierung? Frankfurt am Main: Suhrkamp, p. 85.</ref> Esto llevó a una serie de pronósticos de calter abiertamente apocalíptico sobre'l destín del mundu, profetizando un futuru onde la mesma supervivencia física de los “prescindibles” taba en peligru o un mundu dafechu “brasilianizado”, esto ye, brutalmente estremáu ente la superabundancia y la miseria.<ref>El más conocíu ye'l formuláu por Viviane Forrester nel so llibru de 1996 tituláu L’horreur économique. París: Fayard.</ref>
 
La idea d'una esclusión estructural permanente nun ye, sicasí, propiedá esclusiva de los enfoques radicales o neomarxistas. Mientres los años 90 una teoría de la esclusión y la underclass basada n'argumentos de calter biolóxicu foi formulada por influyentes pensadores conservadores. La so espresión más provocatible foi aquella que-y dieron Richard Herrnstein and Charles Murray (1994) nel so llibru altamente controversial tituláu ''The Bell Curve'', que'l so subtítulu resume bien el mensaxe de la obra: “Intelixencia y estructura de clase na vida americana”. L'argumentación, tal como la resume Robin Marris (1996) en ''How to Save the Underclass'' ye la siguiente: La sociedá de la conocencia que ta reemplazando a la sociedá industrial da-y a la “intelixencia innata” y a les prestaciones educacionales un papel crucial na determinación de les posibilidaes de les persones de participar na vida social.<ref>Arancibia. V. (1997) Factores qu'afecten el rendimientu escolar de los probes: Revisión d'investigaciones educacionales 1980-1995. Cap.7. n'Educación, eficiencia y equidad.</ref> Esta ye la razón pola cual tamos guardando un procesu de fonda división de la sociedá na que vemos una nueva “élite de los celebros” xubiendo al cume de la sociedá ente que una clase marxinal o infraclase (underclass) ye claramente discernible no fondero de lo que cada vez más ye una sociedá meritocrática”. Esta división puede ser apangada pero ensin esaniciar na sociedá moderna. La clase marginalizada, formada por aquellos que son más y más innecesarios, aquellos escluyíos “por un accidente de los xenes, la fortuna o lo que sía”, ye un elementu disfuncional, un pesu muertu que tien de ser arrastráu, de maneres más o menos decentes, pol restu de la sociedá.
 
=== Enfoques que enfatizan la esclusión institucional ===
Estos enfoques sorrayen los factores institucionales que taríen xenerando probeza y esclusión. Nesti casu, lo determinante nun ye la tecnoloxíateunoloxía en sí nin tampoco'l capitalismu, la globalización o otra fuerza asemeyao. Lo decisivo ye la redolada institucional por aciu el cual diverses sociedaes rellacionar colos fenómenos antes mentaos, regulando asina l'accesu o la esclusión de distintos grupos sociales a les posibilidaes que cada dómina ufierta. Les formes d'esclusión institucional asina xeneraes pueden ser inducíes o coercitivamente alcanzaes. El casu de la esclusión institucional inducida foi paradigmáticamente presentáu por Charles Murray (1984) na so famosa obra ''Losing Ground – American Social Policy, 1950-1980''. Según Murray, el sistema públicu d'ayuda social (''welfare system'', según la terminoloxía estauxunidense) ye'l responsable de que la xente voluntariamente escueya tantu la esclusión como la dependencia del Estáu y formes altamente destructives de vida y organización familiar. Ayudes sociales escesives o mal construyíes crearon fuertes incentivos a nun escoyer la participación llaboral o formes de familia más “normales”, esto ye, biparentales. El mesmu enfoque foi aplicáu al casu británicu por James Bartholomew (2004) na so obra ''The Welfare State we’re in''. Según esti autor, l'Estáu del bienestar colos sos sistemes y beneficios contraproducentes ye'l causante, ente otros males, del desempléu masivu, d'una mayor criminalidad y amoralidad lo mesmo que de la disolución creciente de la familia tradicional.
 
Esti tipu d'argumentos alrodiu de una probeza y marginalidad o esclusión inducida foi criticáu pero dacuando tamién complementáu dende un puntu de vista institucionalista por un enfoque que pon la so énfasis nel elementu coercitivo o forzosu que conduz a la probeza y l'esclusión. Tratar d'argumentaciones nes cualos estes situaciones nun son una opción sinón la resultancia impuesta a quien les carecen por una serie de torgues institucionales creaos por coaliciones o organizaciones corporatives que traten de defender el so propios beneficios o privilexos escluyendo posibles competidores que pudieren de dalguna manera amenaciar la so posición nel mercáu de trabayu o na vida económico y social polo xeneral. En teoría económica conozse esta situación como un conflictu ente ''insiders'', o grupos establecíos, y ''outsiders'', o grupos que busquen entrar nun determináu mercáu, yá sía llaboral o d'otru tipu. Un mercáu de trabayu fuertemente reguláu ye vistu, nesti enfoque, como un típicu exemplu de la creación de riegles defensives per parte de les organizaciones que representen a los insiders con cuenta d'otorga-yos una situación privilexada respectu d'aquellos sectores que puxen por entrar nel mercáu llaboral formal o consiguir formes más estables y meyor remuneradas de trabayu, como ser inmigrantes o nuevos. Dende esti puntu de vista, la probeza y l'esclusión social son fenómenos que tienen de ser atacaos per mediu de reformes institucionales y llegales qu'esanicien les torgues a la creación de mercaos de trabayu más dinámicos, abiertos y menos discriminatorios. Esti tipu d'analís forma la base d'aquel diagnósticu que definió'l problema del retrasu relativu d'Europa occidental al respective de otres economíes avanzaes como “euroesclerosis”, esto ye, como un escesu de regulación y rixidez que torgaba la rápida adecuación a les circunstancies siempres cambiantes del mundu actual. Importantes documentos de la UE, como ser el Llibru blancu de 1993 tituláu ''Crecedera, competitividá, emplego - Retos y pistes pa entrar nel sieglu XXI'' y la ''Axenda 2000'', basaron gran parte del so diagnósticu sobre los llogros tan pocu satisfactorios d'Europa en materia de crecedera económica y creación d'empléu nesti tipu d'argumentos.