Diferencies ente revisiones de «Tresporte»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Introduciendo {{1000}}
m Preferencies llingüístiques
Llinia 5:
{{referencies}}
[[Archivu:The How and Why Library 019.jpg|thumb|260px|right|Ilustración de la [[enciclopedia]] escolar de 1909 ''The How and Why Library: Little Questions that Lead to Great Discoveries''.]]
Denominar '''tresporte''' o '''transportación''' (del [[llatín]] ''trans'', "al otru llau", y ''portara'', "llevar") al treslláu de dalgún llugar a otru dalgún elementu, polo xeneral persones o bienes, pero tamién un fluyíu. El tresporte ye una actividá fundamental dientro del desenvolvimientu de la humanidá.
== Sistema de tresporte ==
 
Llinia 11:
Pa llograr llevar a cabu l'acción de tresporte ríquense dellos elementos, qu'interactuando ente sigo, dexen que se lleve a cabu:
*Una ''' [[infraestructura]] ''' na cual llévase físicamente l'actividá, por casu les [[vía|víes]] pal tresporte carreteru, [[ducto]]s pal tresporte d'hidrocarburos, [[cable]]s pal tresporte d'electricidá, [[canal]]es pal saléu en continente (''inland navigation''), [[aeródromos]] pal tresporte aereu, etc.
* ''' [[vehículu]] ''' preséu que dexa'l treslláu rápidu de persones. Exemplos de vehículos son la [[bicicleta]], la [[motocicleta]], el [[automóvil]], el [[autobús]], el [[barcu]], el [[avión]], etc.
{{AP|Vehículu}}
*Un ''' [[operador]]''' de tresporte, que fai referencia a la persona que conduz o empón el vehículu Unos '''[[serviciu de transporte|servicio]]''' que dexen que l'actividá llevar a cabu de forma segura, como [[semáforos]].
Llinia 24:
 
=== Tresporte de pasaxeros, tresporte de carga ===
El tresporte de carga ye la disciplina qu'estudia la meyor forma de llevar d'un llugar a otru bienes. Asociáu al tresporte de carga tiense la [[Loxística]] que consiste n'asitiar los [[productos]] d'importancia nel momentu precisu y nel destín deseyáu.
La diferencia más grande del tresporte de pasaxeros ye que pa ésti se cunten el tiempu de viaxe y el confort.
 
Llinia 50:
N'otros países como [[Alemaña]] o [[Finlandia]], los alumnos van solos nos vehículos del [[tresporte públicu]] de la ciudá. De normal, los estudiantes reciben una tarxeta que-yos dexa faer usu d'estos servicios por tol semestre de forma ilimitada, a un costo bien baxu (subsidiado).
 
Nel casu d'un países Suramericanos; [[Chile]] tien una tarifa diferida pa estudiantes a la que puede optase presentando un [[Pase escolar]] al momentu d'atayar el pasaxe. Esti de la mesma dexa optar a distintes tarifes, siendo [[Educación primaria]] pasaxe ensin costo y [[Educación secundaria]] amás de [[Educación cimera]] un porcentaxe del pasaxe adultu (50% en rexones y 33% en [[Santiago de Chile|Santiago]]). En [[Davis]], Estaos Xuníos, más del 40% de los neños y neñes van al colexu en bicicleta.
 
== Medios de tresporte ==
Llinia 101:
El tresporte ye un consumidor importante de [[enerxía]], puede llograr per aciu la quema de [[combustibles]], hasta nun fai enforma mayoritariamente [[combustible|fósil]]es en [[Motor de combustión interna|motores de combustión]]. Nel procesu de combustión xenérense emisiones gaseoses contaminantes ([[CO2]], [[CO]], [[NOx]], [[SOx]] y otros, como partícules) que la so nocividad depende de la fonte d'enerxía usada.
 
Suel sostenese que los [[vehículu eléctricu|vehículos eléctricos]] impulsaos son "llimpios", al igual qu'aquellos qu'usen celdes de [[hidróxenu]]. Pero, en realidá, depende de la fonte de la que provenga la electricidá. Si usen electricidá producida en centrales alimentaes por combustibles fósiles, la contaminación ye más alcontrada que colos coches de combustión, yá que pueden aplicase técniques de [[captura y almacenamientu de carbonu]]. Si utilicen fontes anovables (electricidá anovable) nun esiste esti problema d'emisiones.
 
Cuidao que se preve l'escosamientu de combustibles fósiles escontra'l 2050, el tresporte mundial enfrenta'l retu de modificar dafechu los sos sistemes en daqué menos de cinco décades. Prevese que los vehículos d'hidróxenu van ser los más económicos, si se extrapolan les tecnoloxíes actuales, colo cual tendremos d'aprender a producilo por otros métodos distintos del altamente contaminante que s'usa anguaño (tratamientu de gas natural con vapor), que xenera inmenses cantidaes de dióxidu de carbonu, si queremos qu'el so usu nun contribuya entá más al calentamientu global.
 
Mientres los últimos años los vehículos tuvieron faciéndose más llimpios, de resultes de regulaciones ambientales más estrictes ya incorporación de meyores [[tecnoloxíateunoloxía|tecnoloxíes]], (convertidores catalíticos, etc.), y, sobremanera, por un meyor aprovechamientu del combustible. Sicasí, esta situación foi más que compensada pola xubida tantu del númberu de vehículos como del usu creciente añal de cada [[vehículu]], lo cual determina que ciudaes con más de 1.000.000 d'habitantes presenten problemes d'índices de [[contaminación]] atmosférica escesivos, afectando la salú de la población.
 
 
Nel añu 2009 la NASA promovio'l denomináu Desafíu Vuelo Verde, un concursu pol que se premia con mediu millón de dólares al proyeutu más orixinal y eficiente. Más de media docena de proyeutos presentáronse hasta'l momentu. La iniciativa desenvolver en cooperación coles siguientes instituciones norteamericanes: Departamentu d'Agricultura y Enerxía, l'Axencia de Protección Ambiental, la Fundación Nacional de Ciencia y l'Institutu Nacional de Comerciu d'Estándares y TecnoloxíaTeunoloxía, xuntu cola Oficina de Patentes y Marques. Dalgunos d'estos proyeutos son:
 
'''Cri-Cri'''
Un aeroplanu acrobáticu de fabricación francesa y dafechu eléctricu. Funciona con cuatro motores y tien una autonomía de vuelu de 30 minutos a una velocidá de cruceru de 100 km/h.
 
'''SugarVolt'''
Llinia 132:
Les redes diséñense considerando tres aspectos: la xeometría, la resistencia y la capacidá. Na práutica, el diseñu de tresporte centra los sos mires en tomar los diseños xeométricos y definir el so anchu, númberu de carriles, víes o diámetru. El so productu ye tomáu pol especialista en pavimentos, rieles, pontes o ductos y convertíu n'espesures de calzada, balastu, vigues o parés de tubería. L'inxenieru de tresporte ye tamién responsable de definir el funcionamientu del sistema considerando'l tiempu.
 
Nun tien de confundir se la complexidá del problema de tresporte col usu de tecnoloxíateunoloxía avanzada. Seique'l problema más complexu del tresporte nel mundu nun sía'l de conxestiones vehiculares [http://www.aldialogistica.net/ aldialogistica.net] tresporte de carga en Peru, sinón el del treslláu de pelegrinos de La Meca a Medina, con restricciones enormes de tiempu y loxística.
 
=== Métodos pal diseñu de redes de tresporte ===
Llinia 164:
{| border="1" cellpadding="5" cellspacing="0" align="center"
|+''Tabla 1: Problemes de traducción de terminoloxía de tresporte ''
!Términu orixinal n'inglés!! Traducción errónea !! Traducción correcta
|-
|<center>Transit</center>||<center>Tránsitu</center>||<center>Tresporte públicu</center>
Llinia 207:
{{wikcionariu|tresporte}}
* [http://www.ciccp.es/ Colexo d'Inxenieros de Caminos]
* [http://www.mec.es/mnct/exposicion/tecnologia-industria/tresporte-xuegos.html Esposición Medios de Tresporte], Muséu Nacional de Ciencia y TecnoloxíaTeunoloxía, Ministeriu d'Educación y Ciencia, España
* http://www.rideal.net/archivos/FolletoMTT_DEF.pdf/ Manual pa la planificación, financiamientu ya implantación de sistemes de tresporte urbanu
* [http://www.jrc.es/home/report/spanish/articles/vol62/TRA1S626.htm The IPTS Report: La importancia del tresporte pal sector manufacturero: el so papel na axenda de la sostenibilidá], Institutu de Prospectiva TecnolóxicaTeunolóxica (IPTS), Centru Común d'Investigación de la Comisión Europea
* [http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg3/ar4-wg3-chapter5.pdf Transport and its infrastructure], [[IPCC]] 4 assessment-report (n'inglés).
* [http://www.boe.es/aeboe/consultes/bases_datos/act.php?díi=BOE-A-1987-17803 Llei 16/1987, de 30 de xunetu, d'Ordenación de los Tresportes Terrestres (LOTT)] Y [http://www.boe.es/aeboe/consultes/bases_datos/act.php?díi=BOE-A-1990-24442 Reglamentu].