Diferencies ente revisiones de «Theobroma cacao»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-baya +baga)
m Preferencies llingüístiques
Llinia 46:
[[Karen Dakin]], estudiosa del náhuatl como llingua que deriva del ''yutoazteca'' y del ''protoyutoazteca'', constató que'l náhuatl nun ye una llingua aisllada sinón que ta emparentada con otres, como lo son el comanche, el cora, el huichol o'l luiseño. Y sacó unos raigaños comunes (qu'identifica como ''yutoazteca'' y ''protoyutoazteca''). Espublizó estos trabayos nel tomu 20 de los ''Estudios de Cultura Náhuatl'' qu'edita la Universidad Nacional Autónoma de Méxicu.
 
Asina pudo constatar que munches palabrespallabres sufren mutaciones [[Vocal|vocáliques]] al evolucionar del protoyutoazteca al náhuatl clásicu. Y qu'en dellos casos una vocal ''A'' tresformase en ''O''. Ye'l casu de la palabra protoyutoazteca ''paya'', nel luiseño ''pá:ya-t'', que nel náhuatl clásicu de Rémi Simeon, apaez como ''Ayotl'' (Tortuga), polo que yá nun tien la ''P'' inicial y amiesta'l sufixu nominal en -Tl. A nós interésanos ilustrar que la vocal ''A'' del protoyutoazteca deriva al náhuatl clásicu en ''O''.
 
Esta mutación vocálica (A / O) vien favorecida por tratase de vocales abiertes con una articulación imprecisa, lo que posibilitó que lleguen a identificase (por error) les palabrespallabres ''cacahuete'' ([[cacagüés]]) y cacao (cacáu), que nel náhuatl clásicu vienen escribiéndose (les dos) como ''Cacahuatl'', sin qu'ello signifique que la so pronunciación ye dafechu cola vocal A, porque nun casu tira a ''E'' y nel otru a ''O''.
 
Obviamente nun ye l'únicu casu nel qu'asocede esti tracamundiu vocálicu. Cualquier interesáu nesta llingua puede constatar que la so escritura nunca quedó definida dafechu.
Llinia 66:
El '''cacaoteru''' ye un árbol que necesita humedá y calor. Ye de fueya [[perennifoliu|perenne]] y alcuéntrase siempre'n florecimientu, crez ente los 6 y los 10 [[metru|m]] d'altura. Necesita solombra (crecen na solombra d'otros árboles de más altor como'l [[cocoteru]] ya'l [[plataneru]]), proteición del vientu ya un suelu ricu y porosu; pero nun se da bien nes tierres baxes de vapores cálientes. L'altor ideal ye, más o menos, a 400 [[Nivel de la mar|msnm]]. El terrén tien de ser ricu en [[nitróxenu]] y en [[potasiu]], ya'l clima húmedu, con una temperatura ente los 20 [[Grau Celsius|°C]] y los 30 °C.
 
Árbol caulífloru (flores y frutos nacen direutamente del tallo y rames). Les sos flores son pequeñes, de [[color rosa]], y los frutos crecen de forma inusual: direutamente del [[tallu|troncu]] y de les rames más antigues. Les flores son polinizaes por unes pequeñes [[Diptera|mosques]]. El frutu ye una [[baga]] llamada ''maraca'' o ''panoya'', que tien forma de [[calabacín]] allargáu, vuélvese bermeyu o mariellu púrpura y pesa aproximadamente 450 [[gramu|g]] cuando madura (de 15 a 30 [[metru|cm]] de llargor por 7 a 12 d'anchor). Un árbol principia a producir cuando tien ente 4 y 5 años. Nun añu, cuando madura, puede tener 6.000 flores pero sólo 20 maraques. Anque los frutos maduren demientres l'añu enteru, normalmente faense dos colleches: la principal (que principia pal final de la estación lluviosa y sigue fasta'l principiu de la estación seca) y la intermedia (al principiu del siguiente periodu de lluvies), y necesítense de cinco a seyes meses ente la fertilización y la collecha.