Diferencies ente revisiones de «Democracia lliberal»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 67:
 
== Tipos de democracies lliberales ==
=== Monarquíes parlamentariesparllamentaries ===
La democracia lliberal ye dacuando'l sistema de gobiernu [[de facto]] anque dacuando entámese como monarquía parlamentariaparllamentaria. Tantu nes repúbliques democrátiques como nes monarquíes parlamentariesparllamentaries el soberanu ye'l mesmu suxetu: el pueblu, y ye esto lo que dexa caracterizar a dambes como democracies. Sicasí, estremar en que la xefatura del Estáu ta ocupada nel casu d'estes postreres por un monarca hereditariu.: por casu, coles sos diferencies les monarquíes d'España o'l Reinu Xuníu.
 
Munchos discrepen comoquier de privilexu hereditariu, incluyida la monarquía. Los monárquicos afirmen que la monarquía nesos países nun ye más que daqué ceremonial más que políticu.
Llinia 80:
 
=== Sistemes presidencialistes y parllamentarios ===
Un [[Presidencialismu|sistema presidencialista]] ye una [[forma de gobiernu]] d'una [[república]] onde'l [[poder executivu]] ye escoyíu xebradamente del [[poder llexislativu|llexislativu]]. Un [[Parlamentarismo|sistema parlamentariuparllamentariu]] estrémase por que el [[poder executivu]] depende de manera directa o indireuta del [[Parllamentu]], dependencia espresada poles mociones d'enfotu y de censura.
 
El sistema presidencialista democráticu fíxose popular n'América Llatina, África y dellos llugares de la Xunión Soviética, siendo l'exemplu más claru'l de los Estaos Xuníos. Les monarquíes constitucionales (controlaes por parlamentos electos) son populares en dellos países europeos (Reinu Xuníu, España, etc.) y en delles antigües colonies separaes de forma pacífica, como Australia y Canadá. Antiguos territorios británicos como Suráfrica, India, Irlanda o los Estaos Xuníos optaron por otres formes de gobiernu tres la so independencia. El sistema parlamentariuparllamentariu ye popular na [[Xunión Europea]] y los países vecinos.
 
== Crítiques a la democracia lliberal ==
Llinia 141:
Acordies con Marx, la clase burguesa convertir en ricos al traviés d'una unidá d'apoderase de la plusvalía de los llabores creativos de la clase obrera. Esta unidá obliga a la clase burguesa p'amasar fortunes cada vez mayores al aumentar la proporción de la plusvalía por aciu la esplotación de la clase obrera al traviés de la llimitación términos y condiciones lo más asemeyaes a los niveles de probeza como sía posible d'el trabayadores. (A éstes esta obligación demuestra la clara llende a la llibertá burguesa, inclusive pa la mesma burguesía.)
 
Asina, según Marx, les eleiciones parlamentariesparllamentaries nun son más qu'un cínicu intentu sistemáticu d'engañar a les persones al dexa-yos, de xemes en cuando, pa sofitar una o otra de les opciones predeterminadas de la burguesía de qué partíu políticu puede defender meyor los intereses de los capital. Una vegada escoyíu, esti parllamentu, como una dictadura de la burguesía, promulga reglamentos que sofiten viviegamente los intereses de la so verdadera circunscripción, la burguesía.
 
[[Vladimir Lenin]] afirmó que la democracia lliberal, a cencielles utilizárase pa dar una ilusión de la democracia, mientres calteniendo la dictadura de la burguesía. En resume, les eleiciones populares nun son más que l'apariencia de tener el poder de decisión de quién de los de la [[clase dominante]], ye lo tergiversador del pueblu nel parllamentu.
Llinia 163:
 
=== Corrupción ===
Investigaciones del [[Bancu Mundial]] suxuren que les instituciones polítiques son desaxeradamente importantes a la de determinar la prevalencia de la [[corrupción política|corrupción]]: la democracia, los sistemes parlamentariosparllamentarios, la estabilidá política y la llibertá de prensa tán acomuñaes a la baxa corrupción.<ref>[http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=632777 "Contabilidá y corrupción: el problema de les instituciones polítiques"]. Daniel Lederman, Normal Loaza, Rodrigo Res Soares. Payares de 2001. ''World Bank Policy Research Working Paper Non. 2708''. SSRN 632777. N'inglés.</ref>
 
=== Crecedera económica y crisis financieres ===