Diferencies ente revisiones de «Mesopotamia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Introduciendo {{1000}}
m correiciones
Llinia 3:
'''Mesopotamia''' (del [[griegu]] tierra ente dous riúes) yera antigamente la rexón allugada ente'l riéu [[Tigris]] y el riéu [[Eufrates]] y el [[Golfu Pérsicu]]. Considerába-ylu como un verxel, yá que fuera d'esas fronteras naturales namái a un greyu d'ermos. Ye'l llugar u naciorun las primeras ciudaes-estaos talas como [[Ur]], [[Uruk]] y [[Lagash]] dao que dende'l 5000 e.C. desendólcase la civilización [[Súmer|sumeria]], siendo una de las primeras de tol mundiu.
Ye considerada'l bierzu de la civilización yá que nella desendólcase la primera escritura de la que tenemos noticia, la [[cuneiforme]], asina como la navegación, los primeros testos xurídicos ou el primer estáu, la ciudá de Súmer.
La necesidá del cambéu nas condiciones de vida fixo que las nuevas civilizaciones enchenaran esta rexón de grandes canales que facilitaban el riegu y el souso emplegu posterior comu tierras d'agricultura; amás nesta estaya apaecen las primeras norias y los primeros embalses, éstos emplegaban l'escedente del augua de las crecidas de los riéus principales que conforman Mesopotamia.
 
La rexón divídese noutras dúas nomada baxa y alta. La Mesopotamia Baxa ou [[Caldea]], tuvo habitada por sumerios y acadios que yeran más agrícolas y menos guerreros que los habitantes de la Mesopotamia Alta ou [[Asiria]], más montañosa y habitada polos asirios, una cultura principalmente dedicada a la guerra.
Llinia 9:
[[Archivu:Hymn Iddin-Dagan Louvre AO8864.jpg|thumb|Himnu a Iddin-Dagan, rei de Larsa. Iscripciones cuneiformes en sumeriu d'al rodiu del añu 1950 e.C..]]
Eiquí fou'l primer llugar del mundiu onde apaez la escritura, hai más de 5.000 años, comu resultáu del xorrecimientu de las ciudaes, y con eillas de las civilizaciones. Xurde comu final d'un procesu de creyación cultural, comu rexistru de la estrutura d'una sociedá y las súas rieglas: económica, llegales, gubernativas. Más tarde seiria la simiente de los llibros sagraos y de las súas mitoloxías.
Esta primera forma de rexistrare las pallabras ye conocida comu [[alfabetu cuneiforme]], y nun principiu representaba a la [[llingua sumeria]], ésta ye de duldosa filiación y entá nun ta claru nin el souso orixen nin si yera una llingua aisllada ou emparentada con outras.
== División hestórica ==
Esta gran rexón, comu cruz de caminos, fou una tierra convulsa y nel estensu periodu que vivíu comu xunidá hestórica tuvo cuatru marcadas dóminas, entamadas polos pueblos que gobernorun tol enxeme cultural mesopotámicu.