Diferencies ente revisiones de «Kilauea»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo apostrofación
m Correición d'hache sopuntiada
Llinia 42:
| style="text-align:left;" id="97" colspan="3" |<div style="font-size: 0.85em" id="98" class="plainlinks">[editar datos en Wikidata]</div>
|}
'''Kīlauea''' (n'h.awaianuḥawaianu: ˈkiːlɔoˈwɛjə) ye un volcán n'escudu hiperactivo en Hawái, y el más activu de los cinco volcanes que conformen la islla de [[Ḥawai|Hawái]]; ye tamién xuno de los volcanes más [[Volcán|activos]] de la Tierra. Asitiáu a lo llargo de la mariña sur de la islla, el volcán, con una edá de 300 000 hasta 600 000 años, remaneció del mar fai unos 100 000 años; ye'l segundu volcán más recién formáu pol puntu caliente de Hawái y l'actual centru eruptivu de la [[Cadena de montes somarinos Ḥawai-Emperador|cadena de montes submarinos Hawái-Emperador.]]
Como escarez de prominencia topográfica y porque la so actividá eruptiva coincidió históricamente cola de [[Mauna Loa|Mauna Loa]], el Kilauea foi equivocadamente consideráu un satélite del so vecín muncho más grande. Estructuralmente, Kilauea tien unu cume con una [[Caldera volcánica|caldera]] grande que se formó apocayá, y dos zones de rotura actives que s'estienden 125 km escontra l'este y 35 km escontra l'oeste respectivamente, formando una llinia de falla activa, de fondura desconocida, que se mueve verticalmente con un promediu de 2 a 20 mm per añu.
 
La hestoria eruptiva del Kilauea foi bien llarga y activa; el so nome significa «cuspiendo» o arrobinándose enforma» n'h.awaianuḥawaianu, en referencia a los sos frecuentes derramamientos de lava. Los primeros fluxos de lava del volcán #remontar a la etapa de pre escudu submarín, y amueses de les sos fasteres somorguiaes fueron recuperaes por ROV. Otres amueses de lava recuperáronse al traviés de núcleos de perforación. El 90 % del volcán ta cubiertu por roques ígnees con una edá de menos de 1000 años; les [[Roca ígnea|roques ígnees]] más antigües espuestes na superficie tienen una edá de 2100 y 2800 años. La primer erupción documentada del Kilauea #producir en 1823, y dende entós el volcán entró n'erupción en repitíes ocasiones. La mayoría de les erupciones históriques produciéronse nel cume o na zona de #ruptura sudoeste del volcán, y tuvo un calter enllargao y efusivo; sicasí, el rexistru xeolóxicu amuesa que les [[Erupción volcánica|erupciones esplosives]] yeren bien comunes na dómina que preciede'l contactu colos europeos, y si reiniciárase l'actividá esplosiva, representaría un peligru muncho más grande para la población. La erupción actual del Kilauea #remontar al 3 de xineru de 1983, y ye, con muncho, la erupción histórica más llonxeva del volcán y una de les erupciones más llonxeves del mundu; a partir de xineru de 2011, la erupción produció 3,5 [[Quilómetru cúbicu|km³]] de lava y resurdió 123,2 [[Quilómetru cuadráu|km²]] de tierra.
 
L'eleváu estáu d'actividá del Kilauea tien un fuerte impactu sobro la ecoloxía de les sos fasteres, onde la crecedera de plantes de cutiu vese atayáu pola cayida de tefra y derivó de dióxidu d'azufre volcánico, produciendo [[Agua ácido|agües acedes]], sobremanera nuna zona greba al sur de la zona de ruptura suroeste, conocida como'l desiertu de Kaʻū. Sicasí, la vida montesa espolleta en llugares ensin alteriar del volcán y ye altamente [[Endemismu|reinal]] como resultancia del aislamientu del Kilauea —y de la islla de Hawai— de la masa continental más cercana.
 
Históricamente, el [[Ḥawai|pueblu h.awaianuḥawaianu]] consideró los cinco volcanes de la islla como sagraos, y na [[Relixón ḥawaiana|mitoloxía h.awaiana]] el cráter Halemaumau del Kilauea yera vistu como'l cuerpu y el llar de Pulgué, la diosa acomuñada col fueu, los rayos, el vientu y los volcanes. William Ellis, un misioneru d'Inglaterra, pasó dos selmanes viaxando a lo llargo del volcán y dio el primer relatu modernu de Kilauea; dende la so fundación por Thomas Jaggar en 1912, l'Observatoriu Vulcanolóxicu de Hawái, que s'atopa en cantu de la caldera del Kilauea, sirvió como la principal entidá d'investigación científica del volcán y la islla polo xeneral. En 1916, el presidente estadounidense [[Woodrow Wilson]] robló un proyeutu de llei qu'estableció'l Parque nacional de los Volcanes de Hawái, y dende entós el parque convirtióse en [[Patrimoniu de la Humanidá]] y un importante destín turísticu qu'atrai a unos 2,6 millones de persones añalmente.
 
== Referencies ==