Diferencies ente revisiones de «Propiedá intelectual»

m
Iguo testu: -"lexislación" -"-llexislación"
m (Preferencies llingüístiques)
m (Iguo testu: -"lexislación" -"-llexislación")
{{referencies adicionales|t=20140825200851}}
 
La '''propiedá intelectual''' referir a un bien económicu qu'inclúi productos intanxibles, al igual que productos físicos, reconocíu na mayor parte de lexislaciones de los países y suxetu a esplotación económica per parte d'el posesores llegales de dicha propiedá. Nun sentíu puramente xurídicu la propiedá intelectual, ye lo protexío poles [[lexislaciónllexislación de la propiedá intelectual|lleis de propiedá intelectual]], y cualquier producción intelectual non explícitamente recoyida pola lexislaciónllexislación nun puede ser considerada propiedá intelectual en sentíu xurídicu. Asina los derechos de propiedá intelectual protexen los intereses d'el ceadores al ufierta-yos prerrogativas en relación coles sos creaciones.
 
Pa la [[Organización Mundial de la Propiedá Intelectual]] (OMPI) cualquier creación de la [[mente]] [[condición humana|humana]] ye parte de la propiedá intelectual,<ref>[http://www.wipo.int/about-ip/ye/ ¿Qué ye la propiedá intelectual?] (Organización Mundial de la Propiedá Intelectual)</ref> sicasí, les lexislaciones formales nun garanticen la esplotación esclusiva de les creaciones intelectuales a los sos autores de cualquier tipu de creación, sinón namá de delles formes de producción intelectual explícitamente recoyíes en dicha lexislaciónllexislación. La delimitación de qué constitúi una propiedá intelectual depende de les lexislaciones y ta sometida a continua renovación. Per un sitiu la propiedá intelectual tien que ver coles creaciones intencionales d'un individuu de manera planiada, ente estes taríen por casu: los [[inventu]]s, les [[obra lliteraria|obres lliteraries]] y [[obra artística|artístiques]], los [[símbolu]]s, los [[nome]]s, les [[imagen|imagen]], los [[dibuxu]]s y [[modelu económicu|modelos]] utilizaos nel [[comerciu]]. Usualmente les teoríes científiques o los descubrimientos son producciones intelectuales deliberaes pero les lexislaciones nun les consideren como oxetu protexíu poles lleis de protección intelectual.
 
Los derechos rellacionaos col derechu d'autor son los derechos de los [[artista]]s intérpretes y ejecutantes sobre les sos interpretaciones y execuciones, los derechos de los [[producción audiovisual|productor]]es de [[fonograma (audiu)|fonogramas]] sobre los sos [[grabacion]]es y los derechos de los organismos de [[radiodifusión]] sobre los sos [[programa (espardimientu)|programes de radiu y de televisión]].
{{cita|Con cuenta de amenorgar aburuyar del comerciu internacional y les sos torgues, y teniendo en cuenta la necesidá de fomentar una protección eficaz y fayadizo de los derechos de propiedá intelectual y de velar por que les midíes y procedimientos destinaos a faer respetar dichos derechos nun se conviertan de la mesma en torgues al comerciu legitimo, les negociaciones van tener por finalidá clarificar les disposiciones del Alcuerdu Xeneral y ellaborar, según proceda, nueves normes y disciplines...}}
 
Considerando esti escenariu y al suscribir el [[Tratáu de Llibre Comerciu d'América del Norte]] ([[TLCAN]]), Méxicu contraxo una serie de compromisos qu'aniciaron cambeos a la LexislaciónLlexislación Nacional en munchos de los sos capítulos, especialmente en materia de propiedá intelectual. Nestos años créase'l [[Institutu Mexicanu de la Propiedá Industrial]] (IMPI).<ref>{{Cita web |url=http://www.impi.gob.mx/ |títulu=Institutu Mexicanu de la Propiedá Intelectual |fechaacceso=11 de xunu de 2015}}</ref>
 
=== Renacimientu ===
 
=== La Ilustración francesa y l'alderique sobre la naturaleza del derechu ===
Con distintes formes y matices el sistema estendíase adulces per Europa. [[Dinamarca]] y [[Suecia]] tuvieron la so primer lexislaciónllexislación en [[1741]] y [[España]] en [[1762]], por llei otorgada pol rei [[Carlos III d'España|Carlos III]]. Pero l'alderique sobre la naturaleza d'estes patentes siguió abiertu. Mientres el copyright tendía a homologar el privilexu con una forma más de propiedá, el derechu d'autor riquía una fundamentación qu'a la fin lo oldeara con un [[derechu natural]], non nacíu d'una concesión real, sinón directamente reclamable de forma evidente... lo cual, dáu lo recién de la so apaición nun yera, nin tanto, una argumentación teórica fácil, como amosaba, por casu, la Lettre sur -y commerce deas llibres de [[Diderot]].
 
[[Archivu:Denis Diderot 111.PNG|thumb|150px|right|Semeya de [[Denis Diderot]], obra de [[Michel van Apondero]].]]
Polo xeneral, pa ser protexida per mediu d'una patente, la invención tien de cumplir les siguientes condiciones: tener usu prácticu y presentar un elementu de novedá, esto ye, una característica nueva que nun forme parte del cuerpu de conocencies esistente nel so ámbitu técnicu. Esi cuerpu de conocencies llámase estáu de la técnica”. Per otru llau, la invención debe entrañar una actividá maxín que nun podría ser deducida por una persona con un nivel mediu de conocencies nesi ámbitu técnicu. Amás, la invención tien de ser susceptible d'aplicación industrial, esto ye, que tien de poder utilizase con fines industriales o comerciales ensin llindase a ser un fenómenu puramente teóricu.
 
A lo último, la materia oxeto de la invención tien de considerase “patentable” conforme a la lexislaciónllexislación. En munchos países, les teoríes científiques, les creaciones estétiques, los métodos matemáticos, les variedaes vexetales o animales, los descubrimientos de sustances naturales, los métodos comerciales o los métodos pal tratamientu médicu (a diferencia de los productos médicos) y los programes informáticos nun suelen ser patentables.
 
== Ver tamién ==