Diferencies ente revisiones de «Platón»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Iguo testu: -"excepción" -"-esceición"
Llinia 4:
{{Persona}}
 
'''Platón''' (en [[griegu]] Πλάτων) (''ca''. [[427 e.C.]] – [[347 e.C.]]) foi un [[filosofía|filósofu]] [[Grecia Antigua|griegu]], alumnu de [[Sócrates]] y maestru d'[[Aristóteles]]; la so influyencia como autor y sistematizador vien siendo incalculable en tola historia de la filosofía, de la que se dixera qu'algamó identidá como disciplina pola mor de los sos trabayos. La rellación ente Platón y el so maestru Sócrates foi tala que sabemos de les idees platóniques por boca de Sócrates. Efeutivamente, nes obres de Platón, plantegaes como diálogos, siempre apaez un personaxe qu'espresa'l so pensamientu y que ye Sócrates. Asina, Platón toma como personaxe a Sócrates pa esparder el so pensar. Ente les obres de so más importantes atópense los [[diálogu (xéneru)|diálogos]] ''[[La República]]'' (en griegu Πολιτεια, ''politeia'', "ciudá"), onde nos desendolca la filosofía política d'un [[estáu]] ideal; el ''[[Fedro]]'', nel que desarrolla una complexa ya influyente [[psicoloxía|teoría psicolóxica]]; el ''[[Timeo]]'', ensayu de [[cosmoloxía]] racional influída poles [[matemátiques]] pitagóriques; y el ''[[Teeteto]]'', el primer estudiu que se conoz sobre [[filosofía de la ciencia]].
 
Les narraciones alegóriques de delles de les sos obres, ente les que tan el ''Timeo'' y el ''[[Critias]]'', dieron orixe al mitu de l'[[Atlántida (continente)|Atlántida]].
Llinia 36:
La ética empobínase hacia la conquista del bien supremo que ye la felicidá. A les tres funciones del alma correspuénden-yos tres virtúes:
 
1- Al alma racional: la sabiduría o prudencia.
 
2- Al alma irascible: la fortaleza.
 
3- Al alma apetitiva: la templanza.
 
Xunto a estes virtúes ta la xusticia que sintetiza (o axunta) les tres virtúes.
Llinia 48:
P’acceder a la condición de guardián (guerreru) Platón establez una dura educación, y namás los que superen estes dures pruebes podrán ascender a esta condición. Al mesmu tiempu, d'ente los meyores guardianes, y depués d'otra dura y elevada educación, especialmente basada nel estudiu de les matemátiques y de la dialéutica, seleicionaránse los gobernantes filósofos. Trátase, asina, d'un réxime políticu altamente elitista, anque los gobernantes nun son seleicionaos en función del so orixe social o de la so posición económica, sinón per aciu de los sos méritos y capacidaes. Ye un elitismu intelectual el que defende Platón. Arriendes d'ello, tamién prevé la necesidá d'una política de seleición euxenésica, especialmente ente los guardianes, pa favorecer un procesu d'ameyoramientu de los ciudadanos. Per otra parte, los gobernantes tienen el drechu a exercer una descomanada censura en toles artes, na lliteratura, el teatru y nos conteníos de la enseñanza yá que, siendo ellos los poseedores del conocimientu, son los únicos que puen saber qué ye lo adecuao y qué ye lo perxudicial pa la coleutividá. N’especial, el gobernante habrá d'impedir la lliteratura o’l teatru que ridiculice a los dioses y, más entovía, curiar de les enseñances que reciben los neños, pues ye na infancia onde s’alquieren los peores vicios y se descarríen los futuros ciudadanos.
 
En cualquier casu, Platón nun introduz diferencies ente homes y muyeres: los dos sexos han de tener los mesmos drechos y recibir la mesma educación. Sicasí, Platón como tolos griegos, taba convencíu de que too cuanto naz (y la polis nun ye una excepciónesceición) ta sometío a dexeneración. Por ello, prevé les estremaes etapes de dexeneración que pue sufrir una comunidá humana, y describe les cinco formes de gobiernu que, de manera procesual, exemplifiquen dicha dexeneración. Asíina, pa él, la forma ideal de gobiernu ye la monarquía entendida nel so significáu lliteral: el gobiernu d'una persona, el más capaz (nun ye una monarquía hereditaria polos méritos de la sangre, sinón el gobiernu del meyor). Si son dellos ente los meyores (aristos) los que gobiernan, denomínase aristocracia (nuevamente nun nel sentíu del gobiernu d'una casta social, sinón de los meyores y más preparaos intelectualmente). La dexeneración d'esta forma de gobiernu ye la timocracia, o gobiernu rexíu pol honor más que pol conocimientu, que pue dexenerar na oligarquía (gobiernu d'unos pocos) rexida pol afán de riqueza. Cuanta más importancia se da a la riqueza menos se da a la virtú, diz Platón. Esta situación xenera probitú y aumenta les diferencies sociales, lo que enxendra la democracia, el triunfu de los probes sobre los ricos que conduz a una inevitable crisis de l'autoridá y a la demagoxa (foi un réxime democráticu’l que condenó a muerte a Sócrates). Pero l'escesu de llibertá y de pautes fijxes y racionales de conducta empobina a un camín d'escesu de servidume y desorden que da llugar a l'apaición de la tiranía, la más detestable de les formes de gobiernu y verdadera caricatura del gobiernu xustu que, según Platón, ye la monarquía.
 
== Obres ==