Diferencies ente revisiones de «Conflictu social»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Trocando la categoría Wikipedia:Correxir traducción por Wikipedia:Revisar traducción
m Preferencies llingüístiques
Llinia 1:
El términu '''conflictu social''' referir a una forma de [[conflictu]] xeneralizáu ente grupos sociales relevantes que constitúin una sociedá. Una definición xeneralmente aceptada de [[conflictu]] nel [[socioloxía|sentíu sociolóxicu]] ye la ufiertada por [[Lewis A. Coser]] para quien ye una llucha polos [[Valor (axoloxía)|valores]] y pol [[Estatus social|estatus]], el [[Poder (socioloxía)|poder]] y los [[bien económicu|recursos escasos]], nel cursu de la cual los oponentes deseyen neutralizar, estropiar o esaniciar a los sos rivales. Un conflictu ente grupos pasa a ser un conflictu social cuando transciende lo individual o grupal y afecta a la mesma estructura de la sociedá<ref> Lewis Free Press, 1956. ~Coser ye xeneralmente consideráu'l iniciador modernu del estudiu del conflictu. Ver [[Teoría del conflictu]] </ref> o al so funcionamientu.
 
Les teoríes del conflictu social busquen esplicar como la sociedá precisa tantu lleis y estabilidá como desalcuerdu y con cuenta de llograr [[integración social]] lo que puede consiguise yá sía con [[consensu]] o con [[coacción]]. Sía que non, el conflictu ye'l factor del [[progresu]], que se basa na formación de grupos de cambéu y acción social, con cuenta de llograr la integración, por aciu pactos o alcuerdos col restu de los actores o sectores sociales, de nueves relaciones o estructures, que favorecen los grupos de presión o interés de los artífices del cambéu.<ref>Coser, Lewis A.: “Nuevos apurras a la teoría del conflictu social.” (1970). Amorrortu.</ref><ref>Pedro Luis Lorenzo Cadarso: “Les nueves teoríes del conflictu social” en [http://books.google.com/books?id=KHu87gj4kh8C&pg=PA38&lpg=PA38&dq=teoríes+del Conflictu&source=bl&ots=MsD_xSP49s&sig=GVpJmUfAYv7IWAaUpapPG7_ebZw&hl=en&ei=sINgSt3OF6bSjAefrPC4Dg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3 Fundamentos teóricos del conflictu social] p 38 y sigs (accesu parcial) </ref><ref>Germán Silva García: [http://web.archive.org/web/http://www.umng.edu.co/www/resources/art-02.pdf LA TEORÍA DEL CONFLICTU] </ref><ref>Nora Femenia: [https://web.archive.org/web/20090202071801/http://inter-mediacion.com/teorias.htm Una Teoría Postmoderna del Conflictu Social] </ref><ref>Benjamín Tejerina Monte: [http://dialnet.unirioja.es/servlet/oaiart?codigo=758600 LES TEORÍES SOCIOLÓXIQUES DEL CONFLICTU SOCIAL. DELLES DIMENSIONES ANALÍTIQUES A PARTIR DE K. MARX Y G. SIMMEL] </ref>
 
== Teoríes del conflictu social ==
Llinia 7:
Variantes de la concepción de conflictu social dependen sobre asunciones más xenerales o básiques sobre la sociedá o naturaleza humana. Pa versiones "moderaes" del conflictu, esti non yá coesiste sinón tien un papel compartíu cola [[cooperación]] pa establecer [[estabilidá]] o [[cohesión social]] (ver, por casu, [[costume]]) Estes visiones dexen a percepciones [[funcionalismu|funcionalistes]] o [[Estructuralismu (filosofía)|estructuralistes]] construyir [[Teoría del conflictu|teoríes del conflictu]] que conciben tantu'l conflictu mesmu como otres instituciones "negatives" como teniendo un rol social na mantención y [[evolución]] d'ella y les sos instituciones.<ref>{{cita llibru|títulu=Using Conflict Theory|añu=2002|editorial=[[Cambridge University Press]]|id=ISBN 0-521-79446-3|autor=Otomar Jan Bartos}}</ref> (en qu'esi conflictu, si ye puramente controláu (ver, por casu, [[negociación]]), tresformar en fonte d'innovación y [[evolución cultural]])
 
Visiones más radicales pueden trazase a la visión orixinal de [[Hobbes]], d'alcuerdu a quien la sociedá ta sicasí constante y ye integrada por elementos contradictorios. Esi cambéu social y esos elementos contradictorios resalven la necesidá d'esplicar el cambéu social pero precisen una de la estabilidá o permanencia de les instituciones. Esta atópase na [[coacción]]. Esto de la mesma da orixe a dos visiones: la clásica o conservadora, d'alcuerdu a la cual esa coacción da, o puede dar, orixe a abusos de poder, que tienen de ser aceptaos con cuenta de garantizar el bon funcionamientu social (posición de Hobbes mesmu). Dientro d'esta posición xeneral hai visiones más moderaes qu'abogen por un estáu qu'ameyore les condiciones o abusos más estremos con cuenta d'evitar [[revolución|revoluciones]]. (ver [[Lorenz von Stein]]) (cabo notar qu'una de les diferencies principales ente Hobbes y von Stein -estrema de la que von Stein taba perfectamente consciente- ye qu'ente los periodos qu'ellos vivieron asocedió la [[Revolución francesa]]<ref>ver, por casu, Diccionariu filosóficu [http://www.filosofia.org/filomat/df610.htm Xénesis histórica de la idea d'Estáu de derechu] </ref>)
 
La segunda versión de la visión radical ye la de [[Marx]]. Pa él, les contradicciones sociales de Hobbes esisten sobre una base fundamental: la oxetividá económica. Esti conflictu central esprésase o tien repercusiones na [[Infraestructura y superestructura|superestructura social]], por casu, na [[ideoloxía]] (ver [[llucha de clases]]). D'alcuerdu a Marx esti conflictu nun puede ser, tratese como se trate, amenorgáu sinón que, otra manera, apínase.
 
Otru siguidores d'esta segunda versión de la teoría conflictista radical son [[Charles Wright Mills|C.W. Mills]] d'alcuerdu a quien les contradicciones o coacción xenera "elites del poder". Para [[Ralf Dahrendorf]], el conflictu ye un fechu social [[Universal (metafísica)|universal]] y necesariu que se resuelve nel [[cambéu social]]. La posición de Dahrendorf puede trazase a [[Hobbes]]. A esta posición suman otros pensadores como Lewis A. Coser, [[Oscar Lewis]], [[Anthony Giddens]], [[Alain Touraine]], ente otros.
 
Tien de faese una mención especial de [[Max Weber]] para quien eses considerancies signifiquen qu'el [[Estáu]] (que Weber concibi como teniendo'l monopoliu de la fuerza) va, inevitablemente, escontra una estructura racional-llegal de l'autoridá, utilizando una estructura [[burocracia|burocrática]] con cuenta de ganar aceptabilidad. Sicasí, pa él, la política derívase inanbigüamente del [[Poder (socioloxía)|poder]] (entendíu como la capacidá de tomar decisiones ya imponeles a otros), política entiéndese como cualquier actividá a la que puede dedicase l'estáu pa influyir sobre la distribución relativa de fuerza. La cuestión central ye'l tresformamientu d'esa fuerza de violencia desnuda en fuerza [[llexitimidá|legitima]], lo que se llogra, como se dixo, al traviés de la construcción d'estructures burocrátiques, esto ye, regulaes y sofitaes.
 
Anque Weber nun negó que l'orde económicu determinara l'orde social y políticu, la concepción weberiana de les clases económiques ye más amplia que la marxista, en que la pertenencia a clases nun se determina solamente pola posición en relación al [[mediu de producción]] que los individuos tengan. Weber introdució tres dimensiones a lo llargo los cualos se estratifica socialmente a los individuos, incluyendo'l [[Estatus social|estatus]] y un sistema d'estratificación acordies con el [[consumu]] de bienes (ver [[Estratificación social]]). Sicasí, una vegada qu'un grupu o clase llogró un estatus eleváu al traviés de ciertos llogros, los sos miembros tienden a llindar les oportunidaes de qu'otros individuos sustituyir, lo que de la mesma xenera conflictos que pueden inclusive desaguar en revoluciones. Asina, esta teoría puede ser vista n'ocasiones como una parte de la teoría social evolucionista o, dacuando, como parte d'una percepción fuertemente influyida por visiones tales como la de Marx o la de von Stein.
 
Dende'l puntu de vista modernu, y a partir de la [[crítica]] dende la visión [[dialéctica]] al [[funcionalismu]],<blockquote>Escontra fines de 1950 y na década de 1960 el funcionalismu estructural de Parsons ye oxetu de diverses crítiques, ente elles ser políticamente conservador, incapaz de tratar el cambéu social, por cuenta del so interés poles estructures estátiques, y non aparente pa entender correchamente'l conflictu social. Nel esfuerzu de dellos sociólogos por integrar l'interés pola estructura col interés pol conflictu, aníciase la Teoría del conflictu.<ref>{{Cita publicación|url=http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Conflictu%20%20y%20cambéu%20social.pdf|títulu=Conflictu social y cambéu social|apellido=Rodríguez|nome=María del Pilar|fecha=|publicación=Informe de Meyora d'Investigación|fechaacceso=8 de xunu de 2016|doi=|pmid=}}</ref> </blockquote>Nes interpretaciones de los distintos autores, de normal identificaos con una escuela, la esplicación entender de distinta manera si referir al sistema social nel so conxuntu totalizador o a la estructura social, que ye'l soporte teóricu del sistema. Coles mesmes tenemos d'asitiar l'elencu de valores nun llugar designao y preciso, que ye'l sistema social. Dende'l puntu de vista funcional la cuestión centrar en considerar el conflictu como dinámica social escontra'l consensu, una desigualdá estructural que se resuelve nuna nueva integración social.
 
Sicasí, nun paez ser posible esplicar con esi soporte teóricu otros aspeutos más estremos del conflictu, tales como la [[revolución]] y la [[guerra]]. Quiciabes la primera ye predecesora de la segunda y aníciense nuna primer fase del conflictu, que fállese n'atopar posiciones de consensu.
 
N'efectu, dellos autores han conceptualizado la guerra como una tentativa de superar conflictos internos al traviés de la "externalización" de los mesmos.<ref> [[Hans-Ulrich Wehler]], "Einleitung" in Eckart Kehr, Der Primat der Innenpolitik, ed . Hans-Ulrich Wehler (Berlin, 1965), Ver tamién: Arthur Lloyd Skop: [http://www.jstor.org/pss/2504855 The primacy of Domestic Politics: Eckart Kehr and the Intellectual Development of Charles A Beard] </ref><ref> Ver tamién: J Gabriel Tokatlian: [http://www.comfia.info/noticies/pdf/24284.pdf ¿Tensiones cándides en Llatinoamérica?] y [http://web.archive.org/web/http://guillemmartinez.blogspot.com/.../el-tunning-sentimental.html Guillem Martínez: EL TUNNING SENTIMENTAL]: “El víctimismo ye la dinámica del enemigu. EL victimismo consiste en faer de la llucha antiterrorista la primacía na política interna y esterna –como, glups, n'USAR-, en desterciu d'otres polítiques. O, meyor, en desterciu de la tresparencia de les otres polítiques. El victimismo tamién supon el clásicu européu de tener un enemigu internu, frente al que ye imposible'l diálogu y la convivencia, y al que ye necesariu acutar una solución final.” </ref>
Llinia 31:
=== Guerra como conflictu social ===
{{AP|Guerra}}
Dende'l puntu de vista sociu-filosóficu avanzáronse munches teoríes avera del orixe y causes de les guerres. Arriendes d'ello, paez conveniente tratar de clasificar, bien polo xeneral, tales teoríes en dos grandes divisiones: una vegada la guerra como productu racional de ciertes condiciones, primariamente condiciones polítiques (célebremente, [[Carl von Clausewitz]] argumento que la guerra ye la continuación de la política per otros medios<ref>Carl von Clausewitz: {{enllaz rotu|1=[http://perso.wanadoo.es/ddragon/delaguerra.PDF. De la Guerra] |2=http://perso.wanadoo.es/ddragon/delaguerra.PDF. |bot=InternetArchiveBot }}</ref>) y otra "irracionalista", productu d'un enclín, no fondero irracional, de los seres humanos.
 
=== Teoríes irracionalistas ===
Les teoríes irracionalistas pueden averase dende dos puntos de vista:
* Aquelles que ven l'orixe de la guerra en causes non atribuyibles a tratamientu racional, por casu, Kalevi Jaakko Holsti nota que na concepción moderna común la guerra ye considerada como una aberración, una catástrofe o crime, l'abandonu de polítiques racionales por dalguna otra cosa, etc. por casu, sentimientos relixosos<ref>Shadia B. Drury: [http://www.questia.com/googleScholar.qst;jsessionid=JL7LtrFnCv8MLLBWjvWLHl5LVR9hVV12PpLxSJxLQ6hQ9kLBNW4J!113673428?docId=5001897347 Augustinian Radical Transcendence: Source of Political Excess]
Journal article by Humanitas, Vol. 12, 1999 </ref> o emociones.<ref>Alexander Moseley [http://books.google.com/books?id=EBZbF9Z_wDEC&pg=PA107&lpg=PA107&dq=war+as+irrational+activity&source=web&ots=LhN3AhllBH&sig=-8DDI_Tt5K3vyX1B9h4rVNC8M60&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=6&ct=result A Philosophy of war] </ref><ref>RALPH PETERS [https://web.archive.org/web/20081120032024/http://www.armedforcesjournal.com/2008/08/3599006 War’s irrational motivators] </ref> L'estremu lóxicu d'esta visión -que l'home ye un animal inherentemente violentu, situación que demanda la espresión ocasional de tales enclinos- atópase en delles esplicaciones yá sía psicolóxiques del orixe de la guerra<ref>por casu, Y.F.M. Durban o [[John Bowlby]] </ref> o de la [[psicoloxía social]] (ver, por casu: [[Esperimentu de Robber's Cave]])
 
* La visión alternativa dientro d'esta posición ve la guerra como aniciándose, de cutiu, n'equivocaciones o percepciones errónees . Asina, por casu, Lindley y Schildkraut<ref> Lindley, Daniel. and Schildkraut, Ryan. {{enllaz rotu|1=[http://www.allacademic.com/meta/p71904_index.html "Is War Rational? The Extent and Some Sources of Miscalculation and Misperception as Causes of War"] |2=http://www.allacademic.com/meta/p71904_index.html |bot=InternetArchiveBot }} (ver resume en https://web.archive.org/web/20080611025235/http://www.allacademic.com/one/prol/prol01/index.php?click_key=1 </ref> argumenten, a partir d'un analís estadísticu, que la cantidá de guerres que podría aducise tuvieron un orixe racional menguó dramáticamente en tiempos recién. (Lindley y Schildkraut ufierten como exemplos de tales equivocaciones la [[Guerra de les Malvines]] y la [[Guerra d'Iraq]])
 
=== Teoría de la guerra como actividá racional ===
La visión alternativa, de la guerra como actividá racional, basar en dos percepciones. La orixinal de von Clausewitz alrodiu de la guerra constituyendo la persecución de (oxetivos de) la política per otros medios y una percepción posterior (implícita en von Clausewitz) qu'indica que se recurriría a la guerra cuando s'envalora que les ganancies superen a les perdíes potenciales (esto ye, al traviés d'un analís de [[costo-beneficiu]]). De la mesma, puédense distuinguir dos asities:
* La teoría de la primacía de les polítiques doméstiques: atópase, por casu, nes obres de Eckart Kehr y [[Hans-Ulrich Wehler]] (op. cit), Pa esta posición, la guerra ye'l productu de condiciones doméstiques. Asina, por casu, la Primer Guerra Mundial nun foi productu de disputes internacionales, trataos secretos o considerancies estratéxiques, sinón la resultancia de condiciones socio polítiques (incluyendo económiques) que, a pesar de ser comunes a delles sociedaes, faíen sentir tensiones a caúna d'elles en forma interna, tensiones que solo se pudieron resolver al traviés de la guerra.
* La teoría de la primacía de la política internacional, que s'atopa, por casu, na concepción de [[Leopold von Ranke]], d'alcuerdu a quien ye la decisiones d'estadistes motivaos por considerancia [[geopolítica|geopolítiques]] les que conducen a la guerra.
 
Llinia 76:
* Vanessa Lemm [http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-090X2007000300008&script=sci_arttext Introducción a "Conflictos de reconocencia: ente llazu social y conflictu social" (n'inglés)]
 
* Osvaldo Cañete (monografía) [http://www.monografias.com/trabayos913/conflictu-social-regulaciones/conflicto-social-regulaciones.shtml El conflictu social nes regulaciones institucionales del Estáu]
 
* Biblioteca nacional de maestros [http://www.bnm.me.gov.ar/cgi-bin/wxis.exe/opac/?IsisScript=opac/opac.xis&dbn=BINAM&src=link&tb=tem&query=CONFLICTU%20SOCIAL&cantidá=10&formatu=curtiu&sala= base de documentos alrodiu de conflictu social]
 
* Mariano Millán [http://www.cajpe.org.pe/gobernabilidad/docs/Punto/Biblioteca%20Virtual/Apuntes%20pa%20la%20medici%C3%B3n%20de%20conflictos%20sociales.pdf. Apuntes sobre la midida de los conflictos sociales]
 
* Irene Vasilachis de Gialdino (Dellos problemes nes) [https://web.archive.org/web/20041127235638/http://www.herramienta.com.ar/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=198 Ciencies Sociales: Probes, trabayu, identidá y conflictos sociales]
 
* Nora Femenia [http://www.mediate.com//articles/teoria_postmoderna.cfm Una teoría posmoderna de conflictu sociales]
Llinia 90:
* Bruno Trentin [http://www.lainsignia.org/2007/agostu/dial_004.htm La llibertá y el conflictu social]
 
* Ignacio Martín-Baró [https://web.archive.org/web/20080810071050/http://www.liber-accion.org/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=202&Itemid=1 ImpactuImpautu Psicolóxicu del Conflictu Social]
 
* Rodríguez, María del Pilar [https://web.archive.org/web/20090202153820/http://bdigital.uncu.edu.ar/bdigital/fiches.php?idobjeto=527 Conflictu social y cambéu social: el momentu históricu de recuperar categoríes fuertes ]
 
* José Seoane y Clara Algranati [https://web.archive.org/web/20081006035226/http://osal.clacso.org/dev/article.php3?id_article=120 La xeografía política del conflictu social n'América Llatina]
 
* Alberto Sánchez Crespo: Revista de: [http://www.jstor.org/pss/3465621 Les Funciones del Conflictu Social by Lewis Coser]
 
* {{wikcionario|conflicto}}
=== Bibliografía adicional ===