Diferencies ente revisiones de «Luteranismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 39:
El períodu que s'empecipió a partir d'esi momentu conozse como “ortodoxa luterana”, que s'estrema, xeneralmente, en tres períodos: la temprana ortodoxa (1580-1600), l'alta ortodoxa (1600-1685), la tardida ortodoxa (1685-1730), esto ye, l'entamu, l'apoxéu y la decadencia. Empezar a desenvolver asina, de manera gradual, una escolástica luterana, especialmente col propósitu d'aldericar colos xesuites, establecida definitivamente por [[Johann Gerhard]]. Afírmase una manera de faer teoloxía más paecíu al escolásticu que al estilu kerigmático y homilético de Lutero; la metafísica remanez na teoloxía protestante. El puntu culminante d'esta miente de faer teoloxía atópase en [[Abraham Calovius]]. Cercanu'l fin de la [[Guerra de los Trenta Años]], un espíritu irénico, asemeyáu al qu'animara a Melanchton, fíxose presente na Escuela de Helmstedt, especialmente na teoloxía de [[George Calixtus]], quien taba inspiráu por un ciertu humanismu y el deséu de caltener na teoloxía la so referencia a los [[Padres de la Ilesia]]. Esto foi motivu d'un nuevu discutiniu, el discutiniu sincretista. La ortodoxa tardida esgañar polos influxos de dos movimientos de distintu signu: el racionalismu” –filosofía basada na razón– y el “pietismo” –un movimientu de “renacencia” o de “espertar” relixosu surdíu nel senu del luteranismu–. Dempués d'una década de vitalidá de la ortodoxa, los teólogos pietistas Ph. Spener (1635-1705) y A. Francke (1663-1727) alvirtieron que la ortodoxa luterana sufriera un procesu de dexeneración vital, camudando la verdá de la Escritura por un intelectualismo insignificante y formalista. Por eso'l “pietismo” aportunaba nuna relixosidá interior ya individual, volviendo a una de les inspiraciones mayores de Lutero, magar ésti nun compartiera l'acentu puestu na santidá interior”. Pol pietismo fíxose popular la llectura de la Biblia y tomaron puxanza les distintes obres de caridá; surden les diaconisas. El “pietismo” convirtióse asina nun rival de la ortodoxa luterana, magar foi capaz d'adoptar cierta lliteratura devocional proveniente d'ésta. Al interior del pietismo, ocupó un llugar particular el conde [[Nikolaus Ludwig von Zinzendorf]], y les comunidaes de los [[Hermanos Moravos]] –güei constitúin una ilesia estreme–, que nun deséu unionista deseyaben conxugar los postulaos de la ortodoxa luterana coles práutiques pietistas. 
 
Per otra parte, los filósofos racionalistes franceses ya ingleses exercieron un enorme impactuimpautu nel intre del sieglu XVIII, al pie de los racionalistes alemanes Ch. Wolff, G. Leibniz y Y. Kant. Les sos obres conducieron a un desenvolvimientu del pensamientu racional y al razonamientu nel pueblu, debilitando abruptamente la so fe en Dios y na Biblia. Los principios racionalistes difícilmente yeren conciliables col cristianismu, y menos entá col cristianismu luteranu. Hai que reconocer que, a pesar d'ello, produció dellos frutos nel ámbitu de los estudios bíblicos. Nesta dómina, una xenuina piedá atopábase casi solamente nos pequenos círculos pietistas. Sicasí, dellos laicos fueron capaces de caltener la so ortodoxa luterana respectu del pietismo como del racionalismu, recurriendo a los vieyos catecismos, himnarios y escritos devocionales.
 
La invasión de Napoleón a Alemaña promovio'l racionalismu y indispuso a los luteranos alemanes, reforzando nel pueblu'l deséu de caltener la teoloxía de Lutero ante'l racionalismu. Esti ''Erweckung'' o “espertar”, sostenía que la razón yera insuficiente y acentuaba la importancia de la esperiencia relixosa emocional. Pequenos grupos surdieron, de cutiu nes universidaes, que se dedicaben al estudiu de la Biblia, lleíen escritos devocionales, y entamaben alcuentros d'avivamientu. Miembros d'esti movimientu asumieron el compromisu de restaurar la lliturxa y la doctrina tradicional de la ilesia luterana no que se conoció como'l movimientu neo-luteranu. Quien se enrolaron nesti movimientu retomaron el discutiniu entabláu nel sieglu anterior polos teólogos supranaturalistas pero, amás, intentaron atopar una vía media ente la teoloxía de la esperiencia espiritual de Schleiermacher, que nun vía necesariu referise a una revelación oxetiva y les esixencies d'una teoloxía confesional.