Diferencies ente revisiones de «Sistema de referencia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
Llinia 1:
[[Archivu:Two reference frames.PNG|thumb|320px|Dos vehículos moviéndose a velocidaes constantes distintes, al respective de un observador inercial inmóvil al respective de la carretera, constitúin dos sistemes de referencia inerciales adicionales.]]
 
Un '''sistema de referencia''' o '''marcu de referencia''' ye un conxuntu de convenciones usaes por un [[observador]] pa poder midir la [[posición]] y otres [[magnitú física|magnitúes físiques]] d'un sistema físicu y de mecánica. Les [[trayectoriatrayeutoria|trayectories]] midíes y el valor numbéricu de munches magnitúes son relatives al sistema de referencia que se considere, por esa razón, dizse que'l movimientu ye relativu. Sicasí, anque los valores numbéricos de les magnitúes pueden diferir d'un sistema a otru, siempres tán rellacionaos por relaciones matemátiques tales que dexen a un observador predicir los valores llograos por otru observador.
 
En [[mecánica clásica]] frecuentemente úsase'l términu pa referise a un [[sistema de coordenaes]] [[Ortogonalidad (matemátiques)|ortogonales]] pal [[espaciu euclídeo]] (daos dos sistemes de coordenaes d'esi tipu, esiste un xiru y una traslación que rellacionen les midíes d'esos dos sistemes de coordenaes).
Llinia 19:
Daos dos sistemes de referencia ''R''<sub>1</sub> y ''R''<sub>2</sub>, con un orixe de tiempos y que se mueven con una velocidá constante unu respectu al otru, les coordenaes de dambos sistemes de coordenaes tán rellacionaos por aciu:
{{ecuación|
:<math>\begin{pmatrix} x_2 \\ y_2\\ z_2 \end{pmatrix} =
\begin{bmatrix}
r_{xx} & r_{xy} & r_{xz}\\ r_{yx} & r_{yy} & r_{yz}\\ r_{zx} & r_{zy} & r_{zz} \end{bmatrix}
\begin{pmatrix} x_1 - x_0 - v_x t \\ y_1- y_0 -v_y t \\ z_1 - z_0 - v_z t \end{pmatrix}
</math>
Llinia 33:
En [[mecánica lagrangiana|mecánica clásica lagrangiana]] tamién ye interesante usar sistemes de referencia más complicaos, definíos por un conxuntu de coordenaes curvillinies nel espaciu. Les coordenaes de les magnitúes vectoriales o tensoriales nestos sistemes de referencia non cartesianos defínense al respective de los vectores tanxentes a les llinies coordenaes en cada puntu. Dáu un conxuntu de [[coordenaes curvillinies]] <math>\scriptstyle \mathbf{q} = (q^1,\dots ,q^n)</math> en cada'l sistema de "exes" vien dáu por:
{{ecuación|
:<math>Y = \left\{ \frac{\part}{\part q^1}, \dots, \frac{\part}{\part q^n} \right\}</math>
||left}}
Un sistema de cartesianu de referencia ye unu en que <math>\scriptstyle \mathbf{q} = (x,y,z)</math> y l'orixe de referencia vien dáu por <math>\scriptstyle \mathbf{q} = (0,0,0)</math>.
Llinia 40:
La definición de sistema de referencia en relatividá ye más complexa, yá que polo xeneral nun puede establecese un orixe de tiempos válidu pa cualquier observador con independencia del puntu del espaciu en que s'atope. En principiu un sistema de referencia queda definíu en relatividá especificando un conxuntu d'observadores partíos primeramente por una hipersuperficie del espaciu tiempu. Hai sistemes que llamaos '''sincronizables''' que si dexen establecer un orixe de tiempos común, pero esos sistemes namái pueden esistir nun espaciu-tiempu estacionariu. Los problemes acomuñaos a la "relatividá del tiempu" obliguen a que la definición de sistema de referencia en teoría de la relatividá xeneral sía notoriamente más complicada qu'en mecánica clásica.
 
En [[relatividá xeneral]] defínese un sistema de referencia como un conxuntu de [[observador]]es locales, esto ye, un sistema de referencia ye un [[campu vectorial]] que les sos [[curva integral|curves integrales]] son observadores locales, esto ye, curves temporales.
{{VT|Marcu móvil}}