Diferencies ente revisiones de «Xeomorfoloxía»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 9:
== Factores xeneradores de los procesos xeomorfolóxicos ==
[[Archivu:Grand Canyon NP-Arizona-USA.jpg|thumb|250px|El [[Gran Cañón]], en [[Arizona]] ([[EEXX]]), un espectacular exemplu de modeláu [[fluvial]]]]
El [[relieve terrestre]] va evolucionando na dinámica del ciclu xeográficu por aciu una serie de procesos constructivos y destructivos que se ven permanentemente afectaosafeutaos pola [[fuerza de gravedá]] qu'actúa como equilibradora de los desniveles; esto ye, fai que les zones elevaes tiendan a cayer y [[colmatación|colmata]]r les zones ablayaes. Estos procesos faen que'l relieve transite por distintes etapes. Los desencadenantes de los procesos xeomorfolóxicos pueden categorizarse en cuatro grandes grupos:
 
*'''Factores xeográficos o xeolóxicos esternos''': El relieve vese afectáuafeutáu tantu por factores [[biótico]]s como [[abiótico]]s, de los cualos considérense puramente xeográficos aquellos abióticos d'orixe [[exóxenu]], tales como la gravedá, el [[suelu]], el [[clima]] y los cuerpos d'agua. El clima colos sos elementos tales como la [[presión]], la [[temperatura]], el mugor, los [[vientu|vientos]]. L'agua superficial cola acción de la [[escorrentía]], l'acción fluvial y marina. Los xelos col modeláu glacial, ente otros. Son factores qu'ayuden al modeláu, favoreciendo los [[erosión|proceso erosivos]].
*'''Factores bióticos''': L'efectu de los factores bióticos sobre'l relieve suel oponese a los procesos del modeláu, especialmente considerando la [[vexetación]], sicasí, esisten non pocos [[animal]]es que collaboren col procesu erosivu tales como los [[caprino]]s.
*'''Factores xeolóxicos internos''': tales como la [[tectónica]], el [[diastrofismo]], la [[oroxénesis]] y el [[vulcanismu]], son procesos constructivos y d'orixe [[endóxenu]] que s'oponen al modeláu y atayen el ciclu xeográficu.