Diferencies ente revisiones de «Cambéu climáticu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"<sup>2</sup>" +"²", -"<sup>3</sup>" +"³"
m Iguo testu: -"petróleu" -"petroleu"
Llinia 20:
Estes influencies pueden clasificase n'esternes ya internes a la Tierra. Les esternes tamién reciben el nome d'esforzamientos, yá que de normal actúen de manera sistemática sobre'l clima, anque tamién les hai aleatories como ye'l casu de los impactos de [[Meteoritu|meteoritos]] (astroblemas). La influencia humana sobre'l clima en munchos casos considérase esforzamientu esternu una y bones la so influencia ye más sistemática que caótica pero tamién ye ciertu qu'el [[Homo sapiens]] pertenez a la mesma [[biosfera]] terrestre pudiéndose considerar tamién como esforzamientos internos según el criteriu que s'use. Nes causes internes atópense una mayoría de factores non sistemáticos o caóticos. Ye nesti grupu onde s'atopen los factores amplificadores y moderadores qu'actúen en respuesta a los cambeos introduciendo una variable más al problema yá que non solo hai que tener en cuenta los factores qu'actúen sinón tamién les respuestes que diches cambeos pueden traer. Por tou eso al clima considérase-y un sistema complexu. Según qué tipu de factores apoderen la variación del clima va ser sistemática o caótica. Nesto depende enforma la escala de tiempu na que se repare la variación yá que pueden quedar patrones regulares de baxa frecuencia ocultos en variaciones caótiques d'alta frecuencia y viceversa. Puede dase'l casu de que delles variaciones caótiques del clima nun lu sían en realidá y que sían catalogaes como tales por un desconocimientu de les verdaderes razones causantes de les mesmes.
 
Les investigaciones feches por dellos científicos apunten que la razón principal del aumentu de temperatura nel [[Tierra|Planeta]] ye debíu al procesu de industrialización empecipiáu va sieglu y mediu ysobremanera la combustión de cantidaes cada vez mayores de petróleupetroleu, gasolina y carbón, #baltar d'árboles y dellos métodos d'esplotación agrícola. Estes actividaes aumenten el volume de gases d'efeutu invernaderu (GEI) na atmósfera, principalmente de dióxidu de carbonu, metanu y óxidu-nitroso.<ref>{{cita web |url=http://www.nuevarevista.net/articulos/contra-el-cambio-climatico|autor=Santiago Hernández de Córdova, Cecilia Valdés Canales|fecha=Junio-2009 |títulu=Contra el Cambio Climático |fechaaccesu=10 de marzu de 2016}}</ref> Lo anterior, provocó que los rayos del Sol queden atrapaos na atmósfera del Planeta Tierra, provocando asina un aumentu de temperatura.
 
=== Influencies esternes ===
Llinia 69:
Los aerosoles d'orixe antrópico, especialmente los sulfatos provenientes de los combustibles fósiles exercen una influencia reductora de la temperatura ([[Cambio climático#CITAREFCharlsonSchwartzHalesy otros1992|Charlson]] [[Cambio climático#CITAREFCharlsonSchwartzHalesy otros1992|''et'']] al., 1992). Esti fechu, xuníu a la variabilidá natural del clima, sería la causa qu'esplica'l valle" que se repara nel gráficu de temperatures na zona central del sieglu XX.
 
L'alta demanda d'enerxía per parte de los países desenvueltos ye la principal causa del calentamientu global, por cuenta de que les sos emisiones contaminantes son les mayores del planeta. Esta demanda d'enerxía fai que cada vez más s'estrayigan y consuman los recursos enerxéticos como'l petróleupetroleu.{{VT|Efecto invernadero}}
 
==== Retroalimentaciones y factores moderadores ====
Llinia 134:
 
=== Combustibles fósiles y calentamientu global ===
A finales del [[sieglu XVII]] l'home empezó a utilizar combustibles fósiles que la Tierra atropara nel sosuelu mientres la so hestoria xeolóxica.<ref>{{cita web |url=http://www.revistaenie.clarin.com/ideas/agua-jaquea-ciudades-hombres_0_900509956.html|fecha=15 d'abril de 2013 |títulu=El agua jaquea a las ciudades y sus hombres|obra=Margarita Gascon |fechaaccesu=15 d'abril de 2013}}</ref> La quema de [[Petroleu|petróleupetroleu]], [[carbón]] y [[gas natural]] causó un aumentu del CO2 na atmósfera qu'últimamente ye de 1,4 ppm al añu y produz el consiguiente aumentu de la temperatura. Envalórase que desque l'home mide la temperatura fai unos 150 años (siempres dientro de la dómina industrial) esta aumentó 0,5 °C y prevese un aumentu de 1 °C nel 2020 y de 2 °C nel 2050.
 
Amás del dióxidu de carbonu (CO2), esisten otros gases d'efeutu invernaderu responsables del [[calentamientu global]], tales como'l gas [[metanu]] (CH4) óxidu nitroso (N2O), Hidrofluorocarbonos (HFC), Perfluorocarbonos (PFC) y Hexafluoruro d'azufre (SF6), que tán contemplaos nel Protocolu de Kioto.
Llinia 218:
: Documental dedicáu a trés distintos llugares de la Tierra, sobre'l significáu esistencial del elementu enagua pa la humanidá.
* '''''Recetes pal desastre''''' (Recipes for disaster). John Webster, Finlandia, 2008.
: Esmolecíu pola adicción de la nuesa civilización al petróleupetroleu y los sos catastróficos efectos sobre'l cambéu climáticu, el cineasta convenció a la so familia de faer mientres un añu una dieta petrolífera”. Coles mires de amenorgar el so apurra a les emisiones de CO2, fixo grandes descubrimientos tresformándose nun home con una misión.
* '''''Wall-Y''''' (Batallón de llimpieza). Andrew Stanton, Walt Disney Pictures y Pixar Animation Studios. Estaos Xuníos, 2008. El mediu ambiente puede deteriorase y sufrir un cambéu climáticu si nun curiamos la naturaleza. Al traviés d'imaxes y voces, práuticamente ensin diálogu, esta película motívanos a cavilgar que tenemos d'esmolecenos, venceyanos y ocupanos pel mediu ambiente.