Diferencies ente revisiones de «Atmósfera terrestre»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
Llinia 72:
La variación col altor de la [[presión atmosférica]] cola conocencia que se tien del magnetismu o de la [[densidá]] atmosférica ye lo que se conoz como ''Llei barométrica''.La diferencia de presión ente dos capes dixebraes por un <math> \Delta h </math> ye:
{{ecuación|
<math>\Delta P=- \rho g \Delta h </math>
||left}}
pos se supon la densidá constante. La ''llei de la densidá'' suponiendo l'aire como un gas ideal
Llinia 100:
y análogamente pa la densidá:
{{ecuación|
<math>\rho_h = \rho_0 y^{-\frac {(h-h_0)}{H}} \, </math>
||left}}
 
Llinia 115:
Los sos principales característiques son:
* La so espesura algama dende la superficie terrestre (tantu terrestre como acuática o marina) hasta una altitú variable ente los 6&nbsp;km nes zones polares y los 18 o 20&nbsp;km na zona intertropical
* A midida que xúbese, mengua la temperatura na troposfera, salvo dellos casos de [[inversión térmica]] que siempres se deben a causes locales o regionalmente determinaes.
* Na troposfera asoceden los fenómenos que componen lo que llamamos [[Tiempu atmosféricu|tiempu meteorolóxicu]].
* La capa inferior de la troposfera denominar la capa xeográfica, que ye onde se producen la mayor proporción de fenómenos xeográficos, tantu nel campu de la [[xeografía física]] como nel campu de la [[xeografía humana]].
Llinia 151:
* [[Ozonosfera]]: rexón de l'atmósfera onde se concentra la mayor parte del ozonu. Ta asitiada na [[estratosfera]], ente los 15 y 32&nbsp;km, aprosimao. Esta capa protéxenos de la [[radiación ultravioleta]] del Sol.
* [[Ionosfera]]: rexón [[ion]]izada pol bombardéu producíu pola radiación solar. Correspuéndese aprosimao con tola [[termosfera]].
* [[Magnetósfera de la Tierra|Magnetosfera]]: Rexón esterior a la Tierra onde'l campu magnético, xeneráu pol [[NúcleuNucleu de la Tierra|núcleunucleu terrestre]], actúa como protector de los vientos solares.
* [[Capes de airglow]]: Son capes asitiaes cerca de la [[mesopausa]], que se caractericen pola [[luminiscencia]] (inclusive nocherniega) causada pola reestructuración d'átomos en forma de molécules que fueren ionizadas pola [[lluz solar]] mientres el día, o por rayos cósmicos. Les principales capes son la del OH, a unos 85&nbsp;km, y la d'O<sub>2</sub>, asitiada a unos 95&nbsp;km d'altor, dambes con una grosez averada d'unos 10&nbsp;km.
 
Llinia 192:
=== Efeutu invernaderu ===
{{AP|Efeutu invernaderu}}
Gracies a l'atmósfera, la Tierra nun tien grandes contrastes térmicos; debíu al [[efeutu invernaderu]] natural, que ta producíu por tolos componentes gaseosos del aire, qu'absuerben gran parte de la [[radiación infrarroxo]] re-emitida pola superficie terrestre; esti calor queda reteníu na atmósfera en cuenta de perdese nel espaciu gracies a dos característiques físiques del aire: el so compresibilidad, qu'estrúi l'aire en contactu cola superficie terrestre por el mesmu pesu de l'atmósfera lo que, de la mesma, determina la mayor absorción de calor del aire sometíu a mayor presión y la [[diatermancia]], que significa que l'atmósfera dexa pasar a la radiación solar casi ensin calecer (l'absorción directa de calor procedente de los rayos solares ye bien escasa), ente qu'absuerbe gran cantidá del calor escuro (<ref>Denominar calor escuro a la enerxía tresmitida polos rayos infrarroxos, banda non visible del espectru solar</ref>) reenviado pola superficie terrestre y, sobremanera, acuática del nuesu planeta. Esti efeutu invernaderu tien un papel clave nes nidies temperatures medies del planeta. Asina, teniendo en cuenta la [[constante solar]] ([[caloría|caloríes]] que lleguen a la superficie de la Tierra por centímetru cuadráu y per minutu), la temperatura medio del planeta sería de -27&nbsp;°C, incompatible cola vida tal que la conocemos; sicasí, el so valor real ye d'unos 15&nbsp;°C debíu precisamente al efeuto invernaderu.<ref name=cos/>
 
== Evolución ==
Llinia 202:
=== Orixe ===
 
L'atmósfera derivar de diverses fontes, taba y ta condicionada por factores como:
* La perda de la gruesa capa de gases orixinal (primer atmósfera), aniciada directamente de la [[nebulosa]] que forma'l sistema solar ([[Hidróxenu|H]] y [[Heliu|He]]).
* L'aumentu de la masa de la Tierra lo que xeneró un aumentu de la [[gravedá]] terrestre.