Diferencies ente revisiones de «Interaición débil»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Introduciendo {{1000}}
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
Llinia 1:
{{1000}}
[[Archivu:Fuerzas.png|thumb|250px|Cuadru esplicativu de les 4 fuerces fundamentales.]]
La '''interacción débil''', frecuentemente llamada '''fuerza débil''' o '''fuerza nuclear débil''', ye una de los cuatro [[fuerces fundamentales]] de la naturaleza. Esta fuerza ye la responsable de fenómenos naturales como la desintegración radiactiva. L'efectu más familiar ye'l [[decaimiento beta]] (de los neutrones nel núcleunucleu atómicu) y la [[radioactividá]]. La palabra "débil" deriva del fechu qu'un campu de fuerces ye de 10<sup>13</sup> vegaes menor que la [[interacción nuclear fuerte]]; aun así esta interacción ye más fuerte que la gravitación a curties distancies.
 
Nel [[modelo estándar]] de la [[física de partícules]], la fuerza débil considérase una consecuencia del intercambiu de [[bosones W y Z]] que son bien masivos, y acordies col [[principiu d'incertidume de Heisenberg]] son de curtia vida, lo cual esplica l'escasu algame d'esti tipu de fuerces.
Llinia 10:
La primer teoría pa entender la interacción débil remontar a los años 1930, cuando Fermi propunxo la so teoría de la escayencia beta en 1933. Sicasí, a finales de la década de 1960 propúnxose una esplicación más amplia y dafechu satisfactoria, la [[teoría electrodébil]] qu'esplicaba la interacción débil como un [[campu de Yang-Mills]] acomuñáu a un grupu de gauge o simetría interna [[grupu unitariu especial|EL SO(2)]].
 
Orixinalmente denominar "fuerza nuclear débil", una y bones la interacción débil ta confinada a bien curties distancies, de pocu más que'l núcleunucleu atómicu, y porque ye bien débil en comparanza la [[fuerza nuclear fuerte]] que caltién xuníos neutrones y protones. Sicasí, si tener en cuenta que tamién ye la responsable de la escayencia de particulas de la familia del [[electrón]] como'l [[muon]], fora del núcleunucleu, prefier llamase a cencielles "débil". Los sos efectos más considerables son por cuenta d'otra condición única: el so [[Matriz de Cabibbo-Kobayashi-máskawa|camudo de sabor]].
 
Por cuenta de la debilidá d'esta interacción, les escayencies débiles son bien lentos comparaos coles escayencies fuertes o los electromagnéticos. Por casu, una escayencia electromagnética d'un [[pion]] neutru tien una vida de cerca de 10<sup>-16</sup>&nbsp; segundos; ente que una escayencia débil cargáu con un pion vive cerca de 10<sup>-8</sup>&nbsp; segundos, esto ye, cien millones de vegaes más llargu. Un neutrón llibre "vive" cerca de 15&nbsp;minutos, faciéndola una [[partícula subatómica]] inestable cola [[vida media]] más llarga conocida.
Llinia 20:
# Ye la que media ente los [[bosón de gauge|bosones de gauge]] ''pesaos''. Esta característica inusual ye esplicada nel modelu estándar pol [[mecanismu de Higgs]].
 
Por cuenta de la gran masa de les partícules que tresporten la interacción débil (cerca de los 90&nbsp;GeV/c<sup>2</sup>), el so [[vida media]] ta llindada a cerca de 3×10<sup>−27</sup>&nbsp; segundos, pol [[principiu d'incertidume]]. Inclusive a la [[velocidá de la lluz]] esta llende efectiva del rangu de la interacción débil de 10<sup>−18</sup>&nbsp; metros, cerca de mil veces más pequeña que'l diámetru del [[núcleunucleu atómicu]].
 
Considérese un [[neutrón]] (contién un [[quark up]] y dos [[quark down]]), anque'l neutrón ye más masivu qu'el so "hermanu" [[nucleón]] (m(neutrón)= 939.5653 MeV, m(protón)=938.27203 MeV), nun puede aparrar nun [[protón]] (contién dos [[quark up]] y un [[quark down]]) ensin camudar el [[sabor (física)|sabor]] d'unu de los quarks down. La interacción fuerte o'l [[electromagnetismu]] nun pueden camudar el so sabor, polo qu'esto namái puede asoceder al traviés d'una escayencia débil. Nesti procesu, un quark down nun neutrón camuda nun quark up emitiendo un bosón W, que depués se ruempe en [[electrón|electrones]] d'alta enerxía y un antineutrino electrónicu. Los electrones altamente enerxéticos son [[radiación beta]], esto ye llamáu [[desintegración beta]].
Llinia 43:
El modelu estándar de la física de partícules describe la [[interacción electromagnética]] y l'interacción débil como dos distintos aspeutos d'una única [[interacción electrodébil]], la teoría que foi desenvuelta en 1968 por [[Sheldon Lee Glashow]], [[Abdus Salam]] y [[Steven Weinberg]]. Ellos ganaron el Nobel de Física de 1979 por esti trabayu. Esta teoría postulaba la esistencia de dos bosones másicos los [[bosones W y Z]] que finalmente fueron atopaos empíricamente en 1983 nel [[CERN]].
 
Acorde a la teoría electrodébil, a bien altes enerxíes, pueden reparase cuatro [[bosón de gauge|bosones vectoriales de gauge]] ensin masa y similares al fotón, xuntu con un [[campu de Higgs]] esguilar (acomuñáu al [[bosón de Higgs]]). Sicasí, a baxes enerxíes, la interacción col bosón de Higgs causa una [[rotura bonal de simetría electrodébil]] por aciu el llamáu [[mecanismu de Higgs]]. La rotura de la simetría produz trés [[bosón de Goldstone|bosones de Goldstone]] ensin masa que son "comíos" por trés de los bosones de gauge orixinales, adquiriendo una masa efectivo. Los trés bosones con masa son precisamente los bosones W y Z acomuñaos a la interacción débil, ente que'l cuartu bosón permanez ensin masa y ye observable como'l fotón del campu electromagnético.
 
Esta teoría tien un númberu de predicciones impresionantes, incluyendo una predicción de la masa relativo de los bosones W y Z, enantes del so descubrimientu en 1983. Esperimentalmente'l puntu más complicáu foi la detección del [[bosón de Higgs]] que namái se llogró n'abril de 2011 y confirmóse la detección en xunu de 2012. Producir un bosón de Higgs foi unu de los grandes llogros del [[LHC]] que se construyó nel [[CERN]].