Diferencies ente revisiones de «Kilauea»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
Llinia 45:
Como escarez de prominencia topográfica y porque la so actividá eruptiva coincidió históricamente cola de [[Mauna Loa|Mauna Loa]], el Kilauea foi equivocadamente consideráu un satélite del so vecín muncho más grande. Estructuralmente, Kilauea tien unu cume con una [[Caldera volcánica|caldera]] grande que se formó apocayá, y dos zones de rotura actives que s'estienden 125 km escontra l'este y 35 km escontra l'oeste respectivamente, formando una llinia de falla activa, de fondura desconocida, que se mueve verticalmente con un promediu de 2 a 20 mm per añu.
 
La hestoria eruptiva del Kilauea foi bien llarga y activa; el so nome significa «cuspiendo» o arrobinándose enforma» n'ḥawaianu, en referencia a los sos frecuentes derramamientos de lava. Los primeros fluxos de lava del volcán #remontar a la etapa de pre escudu submarín, y amueses de les sos fasteres somorguiaes fueron recuperaes por ROV. Otres amueses de lava recuperáronse al traviés de núcleosnucleos de perforación. El 90 % del volcán ta cubiertu por roques ígnees con una edá de menos de 1000 años; les [[Roca ígnea|roques ígnees]] más antigües espuestes na superficie tienen una edá de 2100 y 2800 años. La primer erupción documentada del Kilauea #producir en 1823, y dende entós el volcán entró n'erupción en repitíes ocasiones. La mayoría de les erupciones históriques produciéronse nel cume o na zona de #ruptura sudoeste del volcán, y tuvo un calter enllargao y efusivo; sicasí, el rexistru xeolóxicu amuesa que les [[Erupción volcánica|erupciones esplosives]] yeren bien comunes na dómina que preciede'l contactu colos europeos, y si reiniciárase l'actividá esplosiva, representaría un peligru muncho más grande para la población. La erupción actual del Kilauea #remontar al 3 de xineru de 1983, y ye, con muncho, la erupción histórica más llonxeva del volcán y una de les erupciones más llonxeves del mundu; a partir de xineru de 2011, la erupción produció 3,5 [[Quilómetru cúbicu|km³]] de lava y resurdió 123,2 [[Quilómetru cuadráu|km²]] de tierra.
 
L'eleváu estáu d'actividá del Kilauea tien un fuerte impautu sobro la ecoloxía de les sos fasteres, onde la crecedera de plantes de cutiu vese atayáu pola cayida de tefra y derivó de dióxidu d'azufre volcánico, produciendo [[Agua ácido|agües acedes]], sobremanera nuna zona greba al sur de la zona de ruptura suroeste, conocida como'l desiertu de Kaʻū. Sicasí, la vida montesa espolleta en llugares ensin alteriar del volcán y ye altamente [[Endemismu|reinal]] como resultancia del aislamientu del Kilauea —y de la islla de Hawai— de la masa continental más cercana.