Diferencies ente revisiones de «Markina-Xemein»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
Llinia 56:
 
=== Composición ===
El núcleunucleu urbanu componer los dos núcleosnucleos primitivos, el de la anteiglesia de Jeméin y la villa de Marquina que yá formen una única unidá urbana. Nella vive la mayoría de la población. Esti núcleunucleu, de forma triangular, asitiar na unión de los valles del Artibai y del Urko. La estructura urbana de l'antigua villa medieval caltiense perbién y a la so alredor desenvolviéronse les distintes ampliaciones urbanes hasta que'l núcleunucleu de la anteiglesia quedó incorporáu. Al llau del núcleunucleu medieval ábrese una gran plaza que tien como característica principal la so gran superficie de yerba. El restu de la población mora nos distintos barrios rurales.
 
El conceyu ta constituyíu, amás del núcleunucleu urbanu, polos barrios de Iturreta, Barinaga, Urberuaga, Amalloa, Iruzubieta, Larruskain, Plazakola, Goierri, Atxondoa, Barroeta, Erdotza y Meabe.
 
La población del conceyu ye na so mayoría vascoparlante, sobre un 88%, y fálase el dialectu vizcaín del euskera anque la mayor parte conoz el [[euskera batua]].
Llinia 95:
Hai xacimientos arqueolóxicos de la cueva de Kobaua y Axpe qu'atestigüen presencia humana nestes tierres nos períodos [[Mesolíticu]] y [[Eneolíticu]] o los dólmenes y túmulos de Kalamua y Urko. Tamién se toparon hachos de bronce en Iruzubieta y Kutxinobaso según un conxuntu de monedes romanes en Iruzubieta.
 
Nel [[sieglu X]] surde'l núcleunucleu relixosu de Iturreta, na ermita de San Cristóbal hai restos del sieglu XI. Los sepulcros de la colexata de Zenarruza, que güei yá nun pertenez a Marquina, tán dataos nel sieglu X.
 
L'Infante Don [[Tello de Castiella|Tello]], Señor de [[Vizcaya]], de [[Aguilar de Campoo]], [[El Condao de Castañeda|Castañeda]] y [[Casa de Lara|Lara]] (fíu d'Alfonsu XI de Castiella) funda la villa de '''Villaviciosa de Marquina''' el [[6 de mayu]] de [[1355]]. Otorga la carta puebla en [[Bermeo]] dempués que la Xunta del [[Señoríu de Vizcaya]] otorgára-y la correspondiente autorización. Concedióse-y el [[fueru de Bilbao]].
Llinia 109:
{{cita|...ellos van haber d'usar por fuerza y por cuanto dichu Monesteriu y rindía mil doscientos maravedises al añu, ellos y los que moraren na dicha villa d'equí p'arriba pagaríenme la dicha renta y que pudieren usar de dichu Monesteriu y el so haber o propiedá de too lo qu'a él pertenecía.}}
 
La fundación de la villa trai la construcción de muralles y d'edificios nel so interior. El trazáu urbanu orixinal ta bien calteníu y hai rastros de dalgunos d'aquellos primeros edificios como'l palaciu Mugártegui. La muralla arrodiaba tol núcleunucleu urbanu hai una descripción de la mesma por Juan J. de Mugártegui que lo diz asina:
{{cita|...Partía la cerca dende l'estremu occidental de les cases de Solarte, qu'ocupaben el terrén onde s'atopa casar-palaciu de Mugártegui, siguiendo pola zaguera de les cases de la cai Oquerra hasta l'estremu Este d'esta cai, dende onde siguía por detrás de les cases de la cai de Ciar-calía hasta xunise cola Torre de Ibita, que taba edificada onde anguaño ta la Fonda del Prau. Dende esta casa-torre, xunir por mediu d'un arcu col so correspondiente portiellu, col cachu de muriu que diba pel llau del Mediudía hasta llegar a la esquina de la casa de Arrate, dende onde, coyendo tol llau oeste de la parroquia de San Pedro de Elejabarría, terminaba xuniéndose coles cases de Solarte.}}.