Diferencies ente revisiones de «Persia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de nomes propios
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
Llinia 10:
 
=== El primer imperiu ===
Antes del surdimientu de la nación persa, la zona del [[Mediu Oriente]] venía siendo azotada poles [[guerra|guerres]]. El focu d'estes guerres yera'l tao agresor y [[Militarismu|militarista]] de [[Asiria]]. Los asirios costantemente llanzaben campañes contra los pueblos que los arrodiaben, escalando, efectuando matances y deportando a les poblaciones o a les sos clases dirixentes a lo menos. Esto provocó un gran deterioru humanu y económicu en tola zona, inclusive n'Asiria, que llegó a despoblarse por cuenta de les graves baxes sufiertes nes guerres. Finalmente Asiria empezó a debilitase, los sos enemigos xunir nuna gran coalición, ganar y pal añu 610 a. C. los asirios fueren totalmente sometíos. La nueva situación amosó cuatro nuevos exes de poder: nel actual Irán y l'oeste de Turquía, los medos; en [[Mesopotamia]], [[Siria]] y [[Palestina (rexón)|Palestina]] los [[Caldea|neobabilonios]]; nel [[Norte d'África]] los [[Antiguu Exiptu|exipcios]], qu'intentaben estender la so influencia a Palestina y Siria; y na zona de Turquía, distintos estaos, con influencies griegues. Estos estaos englobaban variaes poblaciones, non toes sumises al nuevu orde.{{cita riquida}} Siguió habiendo guerres, pero non tan cruentes como les [[campaña militar|campañes]] [[asiria|asiries]]. El mayor problema yera que, a pesar de tener un gobiernu nominal, taben desorganizados. Munchos d'esos gobiernos yeren intolerantes y cobraben impuestos escesivos. Los perses yeren un núcleunucleu de pueblos con identidá propia qu'habitaben nel sur del actual Irán, tando sometíos al gobiernu de los [[Media (Cercanu Oriente)|medos]], pero con un ciertu grau de [[autogobiernu]].
 
=== La espansión persa ===
Llinia 78:
 
=== Zones contraries a los perses ===
Les zones que más refugaron a los perses fueron Xonia, Exiptu, Mesopotamia y Media. Los xonios teníen una idiosincrasia distinta, basaos nel modelu de ciudá tao griegu, nos primeros años subleváronse costantemente contra los perses pero depués cola puxanza económica tresformar en súbditos lleales del imperiu. En Media tamién los perses sufrieron revueltes, ante la rocea medo de convertise d'amos en siervos, pero la política persa de tolerancia rindió los sos frutos, quedando apangaos los ánimos. En Babilonia la población recordaba los vieyos tiempos de gloria y pollo la ciudá sublevóse. Esta ciudá yera'l núcleunucleu agrícola ya industrial del imperiu y ante la sublevación la represión foi tan brutal que nunca más Babilonia alzóse. N'Exiptu les causes del alzamientu son similares, amás de cuntar col sofitu de los griegos. Exiptu sublevar en repitíes oportunidaes siendo en toes depués d'un tiempu reconquistáu polos perses.
 
=== La debilidá del Imperiu persa ===
El principal puntu débil del Imperiu persa yera la so organización militar. A pesar de cuntar con un exércitu y una flota incomparable en númberos, la so organización y táctiques yeren débiles. L'exércitu taba compuestu por un núcleunucleu d'élite que yera la guardia personal del emperador, tamién llamaos los [[Inmortales]], y depués a estos sumábense elementos de tolos pueblos apoderaos; nun esistíen unidad estándar sinón que yera un exércitu bien heterogéneo. Esti exércitu casi escarecía de táctiques pa combatir en formaciones. Esto oldeaba colos exércitos griegos que yeren en munchos casos bien disciplinaos y esperimentaos y amás teníen táctiques de combate y equipos bien cimeros a los perses. D'esta manera un pequenu númberu de griegos podía caltener a raya a un contingente persa delles vegaes cimera como quedó demostráu na [[batalla de les Termópilas]] onde siete mil griegos, 300 d'ellos espartanos, los meyores soldaos griegos comandados pol so rei Leónidas caltuvieron a raya a un exércitu de doscientos mil perses (según Heródoto) mientres les Guerres Médiques.
 
== Cultura persa ==