Diferencies ente revisiones de «Llocomotora de vapor»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"petróleu" -"petroleu"
m correiciones
Llinia 38:
[[File:Beyer Peacock Locomotive - Inside view 005.JPG|thumb|320px|Corte del cilindru en Locomotora Beyer, Peacock de 1873.]]
 
El vapor qu'escapa del cilindru dempués d'impulsar el pistón, va a la caxa de fumos, onde se lliberar al traviés d'una boquilla o tobera enfocada a la chimenea, por onde sale xuntu col fumu, creando un vacíu al salir, que favorez el tiru del llar. Les rabaseres socesives del vapor d'escape son les que producen el característicu soníu "chuf, chuf" d'elde los locomotores de vapor. Una locomotora de vapor tien de normal dos cilindros, unu a cada llau. Hai tamién que disponen de trés y de cuatro. Los cilindros actúen por pareyes, esistiendo un desfase de 90 graos ente'l accionamiento de la rueda motriz d'un llau y la so homóloga del llau opuestu, apurriendo cuatro golpes de potencia en cada revolución de les ruedes. Les ruedes de la tracción tán conectaes en cada llau por barres de conexón o d'acoplamientu que tresmiten la fuerza dende la rueda motriz principal a les otres ruedes motrices, a les que tamién se denomina ruedes acoplaes. Nes de tres cilindro, unu d'ellos va en posición central, so la caldera, y la so biela remana unu de los [[Exa (mecánica)|exes]] motrices, qu'hai de tener forma de [[cigoñal]].
 
La caldera fuelga sobre un armazón denomináu bastidor o [[xasis]], nel que se monten tamién los cilindros y que de la mesma fuelga sobre les exes. Les exes motrices móntense sobre cojinetes que pueden movese enriba y embaxo nel bastidor. Tán conectaos a él per mediu de ballestes o, menos frecuentemente, por suspensiones de muelles, que dexen a les exes ciertu grau de movimientu independiente p'anidiar l'efeutu de los altibaxos de la vía. Munchu locomotores tienen carretones de cabeza o de cola denominaos [[box]]s, que son unos ensamblados de dos exes y cuatro ruedes col so propiu xasis y suspensión, que soporten el cuerpu principal d'un vagón o una locomotora en cada unu de los sos estremos, y dexen un ciertu grau de rotación en redol a una exa vertical, pa facilitar asina'l tránsitu del vagón o locomotora poles curva.
Llinia 44:
Cuando'l box ta formáu per un solu exa, denominar [[bisel (ferrocarril)|bisel]], porque la so invención atribuyir al norteamericanu Levi Bissell en 1857. N'el locomotores de talla mediana utilizóse un bisel delanteru y nes más grandes un box de dos exes. Na parte trasera yera más frecuente montar un bisel qu'un box porque dexaba más espaciu pal ceniceru.
 
La mayoría d'elde los locomotores van acoplaes a un ténder, que tresporta l'agua y el combustible; pero otres lleven el combustible y l'agua directamente na mesma máquina, llamaes llocomotores [[tanque]], polos prominentes tanques pa l'agua na parte cimera o más comúnmente nes bandes de la caldera. L'agua de los tanques ye llevada a la [[Caldera (máquina)|caldera]] por aciu un [[fluxu en tubería]] que dexa recircular l'agua del tanque a la caldera .
Dende los sos empiezos, el combustible predominante foi'l [[carbón]], anque tamién s'usó la madera en zones rurales y n'empreses madereres. La poxa que queda dempués d'estrayer el zusmiu de la [[caña d'azucre]] emplegar nes empreses dedicaes al cultivu y llogru del azucre de caña. Cuando'l petroleu empezó a utilizase de forma habitual, emplegóse'l [[fueloil|fuel oil]] n'el locomotores de delles zones.
Llinia 154:
=== Topes y apartavacas ===
 
El locomotores cunten con gabites delantre y detrás p'acoplar los vagones a arremolcar. Xeneralmente asitiáronse topes nos estremos d'elde los locomotores p'absorber los impactos menores y apurrir un soporte pa los esfuerzos d'emburrie.
 
N'América disponer nel estremu fronteru una estructura metálica inclinada, destinada a esviar les posibles torgues que pudieren atopase delantre del tren. Originalmente foi abondo grande y tenía el propósitu de refundiar fora de la vía a cualquier res de ganáu, polo que foi moteyada "apartavacas". Tol diseñu y estudiu del casu foi realizáu por [[Charles Babbage]].
Llinia 179:
El locomotores riquíen xeres de caltenimientu ya inspección periódiques, dacuando a intervalos regulares establecíos pola alministración estatal. Mientres el caltenimientu nun yera raru que la locomotora resultara modificada, añedir nuevos dispositivos o esaniciando otros que nun yeren satisfactorios. Sustituyíense inclusive calderes, cilindros y, a última hora, casi cualesquier parte de la locomotora.
 
== Categorización d'elde los locomotores de vapor ==
 
El locomotores a vapor se categorizan pola disposición de les sos exes. Pa ello represéntase a cada grupu d'exes con un númberu. Tener en cuenta (por esti orde) el númberu d'exes delanteres o conductores, el d'exes motrices y el d'exes traseres o d'arrastre.
Llinia 205:
* ''Locomotora mista''. La destinada a arremolcar trenes mistos. Tien xeneralmente tres eje acoplaos con ruedes de 1,50 m. Pesa unes 40 tonelaes y tamién lleva frenu instantáneu.<ref>Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906 a 1914)</ref>
 
== Rendimientu d'elde los locomotores ==
 
 
Utilizábense xeneralmente dos tipos de midíes pa definir el rendimientu d'elde los locomotores. De primeres clasificar pol so esfuerzu de tracción: la máxima fuerza exercida pola locomotora p'abasnar el tren. Esto podía calculase, aprosimao, multiplicando la área total del pistón pola presión de la caldera y estremando pol cociente ente'l diámetru de la rueda motriz y el percorríu del pistón. L'esfuerzu de tracción ye'l principal factor pa catalogar a una locomotora en términos de qué pesáu ye'l [[tren]] que puede abasnar per una zona concreta. Al entrar nel [[sieglu XX]] empezó a considerase que l'esfuerzu de tracción nun yera la midida más fayadiza del rendimientu porque nun tenía en cuenta la velocidá, y el locomotores empezaron a midise pola [[potencia (física)|potencia]] que desenvolvíen. Emplegar delles fórmules pa calculala pero, polo xeneral, les compañíes de ferrocarril utilizaron los llamaos vagones dinamométricos pa midir la potencia real, cola locomotora en marcha.
 
Daes unes proporciones fayadices del restu de la locomotora, la potencia resultante vien determinada pol tamañu del fueu y, poro, pel área de la parrilla del llar. La fuerza de tracción, como s'indicó enantes, vien determinada pola presión de la caldera, les proporciones del cilindru y el tamañu de les ruedes motrices. Sicasí, tamién ta llindada pol pesu sobre les ruedes motrices (denomináu pesu adherente), qu'hai de ser siquier cuatro veces l'esfuerzu de tracción.
Llinia 219:
[[Archivu:Locomotora mikado.jpg|thumb|225px|[[Llocomotora Mikado]] 1-4-1, de gran potencia, utilizada por [[Rede Nacional de los Ferrocarriles Españoles|Renfe]].]]
 
L'apaición de les llocomotores diésel-eléctriques na primer parte del sieglu XX aceleró'l final d'elde los locomotores de vapor. Sicasí, emplegar n'América del Norte y [[Europa]] hasta mediaos del sieglu y siguieron siendo utilizaes n'otros países hasta'l final del sieglu XX. Anque pueden ser máquines bastante sencielles y adaptables a una gran variedá de combustibles, son menos eficientes que los motores diésel o eléctricos y riquen un caltenimientu constante qu'implica un trabayu considerable. Tien de suministrase agua en munchos puntos a lo llargo del percorríu, lo que representa un problema n'árees desérticas o onde l'agua de la zona nun resulta fayadiza. El mecanismu de vaivén de la biela fai que los esfuerzos sobre les ruedes motrices aplicar a tirones y que éstes cutan los rieles y los desalineen, faciendo necesariu más trabayu de caltenimientu de les víes. El locomotores de vapor riquen delles hores de calentamientu de la caldera col fueu encendío primero que puedan ser operatives, y a la fin de la xornada siguir un procedimientu pa retirar les cenices y llimpiar la escoria xuntada a la parrilla. A diferencia de les llocomotores diésel o eléctriques, que la so puesta en funcionamientu y parada a la fin del trabayu resulta muncho más rápida y senciella. A lo último, el fumu qu'emiten el locomotores de vapor puede resultar objetable.
 
[[Archivu:Union-of-South-Africa.jpg|thumb|left|200px|Llocomotora ''Union of South Africa''.]]