Diferencies ente revisiones de «Oasisamérica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"núcleu" +"nucleu"
m correiciones
Llinia 36:
[[Archivu:Hopi woman dressing hair of unmarried girl.jpg|thumb|200px|Una muyer hopi igua'l peñáu d'una nueva soltera de la so tribu.]]
 
Los motivos de la decadencia de la cultura anasazi son entá desconocíos. Acomúñase esti fechu cola enllargada seca qu'afaró la rexón ente los años 1276 y 1299. El períodu entendíu ente estes feches y la llegada d'elde los españoles a Arizona ye fondamente desconocíu. Cuando los europeos llegaron a les tierres de la rexón anasazi, ésta taba poblada polos [[indios pueblu]], que nun conformaben una unidá étnica: ente ellos atopen los [[zuñi]], ensin parientes próximos; los [[hopi]], falantes d'una [[llingües uto-azteques|llingua uto-azteca]]; los tewas y tiwas yeren tanoanos y los [[navajo]]s, atapascanos. La llegada d'estos postreros ye un misteriu, lo único que se sabe ye que veníen de [[Canadá]], y que yeren un grupu de cazadores que terminó per asimilar se a la cultura de los nativos oasisamericanos.
 
La relixón de los indios pueblu taba basada nel cultu a les divinidaes vexetales y de la fertilidá terrestre. Creíen que los ''[[kachina]]'', seres sobrenaturales, surdieren a la superficie terrestre pol ''sipapu'', o centru del mundu, nel momentu de la creación de los seres humanos. El cultu nes sociedaes pueblo entamar por mediu de corporaciones secretes conformaes puramente por varón, que s'axuntaben nes ''kivas''. Los miembros de les sociedaes secretes solíen representar a los ''kachina'' pa efectos del cultu relixosu.
Llinia 48:
Los principales asentamientos d'esta cultura fueron [[Snaketown]], [[Casa Grande (Arizona)|Casa Grande]], Rede Mountain y Pueblu de los Muertos, toos ellos alcontraos nel territoriu de [[Arizona]]. Una caña de los hohokam ye conocida como cultura Trincheres, por ser tal el nome del so sitiu más representativu, alcontráu nel desiertu de Sonora, y que guarda con al respective de los primeres delles diferencies. Los hohokam vivíen en pequenes aldegues d'unos cuantos cientos de persones. El tipu de vivienda yera bien paecíu al de la fase Cesteros III de los anazasi: semisubterránea, anque de planta allargada. La cerámica hohokam estremar de la mesma de los sos vecinos anasazi y fargataos pol predominiu d'el color bayu con decoración colorada. Tamién-yos estremen otros artefactos, como los adornos de concha (importada de les mariñes de [[California]] y [[Sonora]]) trabayaos col ácidu producíu pola fermentadura de la pitahaya; y los sos hachos, paletes y demás preseos d'industria lítico.
 
Los arqueólogos alderiquen cuálos fueron los oríxenes y l'identidá étnica d'elde los portadores de la cultura hohokam. Dalgunos señalen que'l desenvolvimientu d'esta cultura foi endóxenu (ayenu a les influencies estranxeres), y por casu, señalen que Snaketown tuvo los sos entamos nel añu 300 a. C. Pa otros, la cultura hohokam ye productu d'una migración sureña, proveniente de [[Mesoamérica]]. Pa defender esta postura, indiquen que les primeres amueses de cerámica hohokam daten del 300 d. C. (dómina na que sería fundada Snaketown), y qu'antes d'esti tiempu, nun s'atoparon nicios d'un desenvolvimientu cerámicu autónomu na rexón. Otramiente, otros adelantos teunolóxicos como les obres de [[riego]], o delles traces culturales como la [[cremación]] de los muertos paecen tener el so orixe nel Occidente de Mesoamérica.
 
El desenvolvimientu de la cultura hohokam ye estremáu en cuatro período: Pioneru (300 a. C.-550 d. C.); Colonial (550 d. C.-900 d. C.); Sedentariu (900-1100 d. C.); y Clásicu (1100-1450 d. C.). La construcción de les obres de riego dio empiezu dende'l períodu Pioneru, en que los hohokam construyíen les sos cases semisubterráneas pa protexese del inclemente calor del desiero sonorense. Nel períodu Colonial, les relaciones con [[Mesoamérica]] viéronse fortalecíes. La prueba d'ello ye l'afayu de cascabeles de cobre, espeyos de pirita y la construcción de canches de [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], que fueron realizaes con un toque bien particular de los hohokam. Les relaciones con Mesoamérica y la presencia d'estes mercaderías descrites indiquen que mientres el períodu Colonial los hohokam taben yá entamaos en cacicazgos y centros de poder. Pal períodu siguiente, les relaciones con Mesoamérica menguaron, y dio entamu la construcción d'edificios de delles plantes, como Casa Grande, que tenía cuatro niveles.
Llinia 79:
Otra hipótesis suxure que la cultura Fremont derivaría de los pueblos cazadores de [[Bison bison|búfalos]], probablemente d'orixe [[atapascano]]. Al pasu del tiempu, estos pueblos estranxeros adoptaríen la cultura de los sos vecinos del sur. Tantu nuna como na otra teoría, xustifícase'l desenvolvimientu menos complexu de Fremont con al respective de otres rexones de Oasisamérica poles condiciones más montascoses de la redolada ecolóxica.
 
La decadencia de la cultura Fremont empieza escontra la segunda metá del [[sieglu X]], y peracábase nel [[sieglu XIV]]. A la llegada d'elde los españoles, la rexón yera ocupada polos [[Shoshón|shoshones]], un pueblu de fala [[llingües uto-azteques|uto-azteca]].
 
=== Pataya ===